Äggdonation 2021
Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.
Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.
Hej, och god fortsättning! Vi har varit i kontakt med kliniker i Ryssland, USA, Ukraina, Georgien, och Sydafrika. Listan kan göras lång. Det går att hitta bra kliniker på många håll i världen, men det svåra är att hitta "rätt" donator. Vi vill välja vår donator själv, och inte låta kliniken välja.
Hej, jag tror definitionen av "öppen donator" är att barnet har rätt att få veta vem donatorn är, och kan söka upp donatorn när det fyller 18. Så ser lagen ut i Sverige till exempel.
Men i många länder kan du får se bilder på donatorn, utan att donatorn för den sakens skull går med på att barnet tar kontakt när det är vuxet.
Vi vill däremot veta vem donatorn är, och vi vill att donatorn är öppen för att barnet tar kontakt när det fyllt 18. Det är till exempel vanligt i USA.
I Lettland får man inte se bilder på donatorn, tyvärr.
Enda begränsningen på grund av covid som vi märkt är att det behövs visum för medicinsk behandling för att ta sig in i vissa länder, men det fixar kliniken.
Hoppas innerligt att det går bra med er äggdonation!
Aha, ja, då förstår jag att covid gör det svårt för er.
Vi har gjort sex IVF behandlingar, och ännu fler insättningar, och till slut sa läkarna att våra resultat blivit så dåliga att det var dags att gå vidare med äggdonation.
Hej,
Jag skrev i 2020 tråden och frågade om erfarenheter av AVA Riga och Olga och fick en del bra svar. Jag tycker dock fortfarande det är svårt att välja. Vi har just nu kontakt med båda klinikerna. Det känns som Olga har bättre resultat (fler lyckade försök) men är också dyrare. En annan aspekt är även att på Olga blir man tvungen att stanna en vecka. Är det någon som vet varför. På AVA stannar man 2 dagar för själva insättningen. Innan Covid gick det på en dag. På AVA har det redan hittat en donator
till oss men efter ha följt trådar här och läst på lite mer är jag inte helt säker på AVA längre. Vi har inte skrivit på något avtal än. Hur långt in i processen kan man ångra sig egentligen?
Vet inte hur jag citerar men svarar Jiana
Jo, vi har kollat på det också, är bara rädd att äggen e kassa och det bara är bortkastad tid. Dessutom är det inte tillåtet i Sverige så då måste vi åka utomlands. Vet att Ryssland gör det med det verkar svårare (och dyrare) i t ex Danmark
Nu som använder kliniker utomlands där man får se bilder på donatorerna (till exempel Olga), har ni valt att få se bilder på den som vuxna?
En del vill tydligen se bilder på donatorn som vuxen, andra vill se bilder på donatorn som barn, och en del vill inte se bilder alls.
Vi kollar på bilder på dem som vuxna, för jag vill ha någon som liknar folk i antingen min eller sambos släkt. Kanske inte alls är rationellt, men det känns bäst så.
(Vi skippade faktiskt Olga för att inga av deras donatorer såg ut som om de kunde komma från våra släkter. Plus att vi vill att barnet ska kunna få veta donatorns identitet när det fyller 18.)