• Lovsan

Äggdonation 2021

Hej! Hoppar in i tråden och önskar följa er andra på era resor. Har en dotter född 2019 med hjälp av ÄD i Finland och hoppas på att kunna försöka få syskon i år. Vi har embryon kvar i frysen som vi då ska använda och hoppas det tar sig. Pga av Corona mm vet vi dock inte när vi kan påbörja försöken.

Väldigt tråkig situation just nu som krånglar till det för oss alla som behöver resa utomlands för våra behandlingar :(

• Lovsan
    Sussna85 skrev 2021-01-10 08:35:19 följande:

Vi gör oxå ÄD i Finland,vilken klinik har ni gått till? Tog det många ÄD försök för att få dottern? Vi valde nu Mehiläinen Felicitas i Åbo efter att ha gjort flertal ivf försök på Aurakliniken. Ja denna coronan,önskar den dit pepparn växer:(

Men jag önskar er lycka till och hoppas att ni inte behöver vänta så länge för att få resa!

Hej! Tack för lyckönskningarna! Som det ser ut nu kommer vi nog vänta ganska länga med att åka även om det skulle vara möjligt att åka tidigare, jag vill vaccinera mig mot Corona innan.

Vi valde Ovumia Fertinova i Helsingfors. Vi fick dottern på första försöket och har ett antal embryon i frysen som vi hoppas på.

När är det dags för nästa försök på Aurakliniken för er? Kände inte till den kliniken sedan tidigare, tar de emot utländska patienter också?

Lycka till med kommande försök!
  • Lovsan
    Annanathalia skrev 2021-07-22 08:47:02 följande:

Idag fick jag ett Mail från Cypern om ändringar i lagarna kring äggdonation och att de skall återkomma längre fram. Hahaha känns som att man får skratta åt hela ens situation.

Så nu börjar jag titta på alternativ. Vet att många rekommenderar Olga men är egentligen avig pga av att Ryssland inte känns så lockande och att det är rätt dyrt. Läst er tråd och ser att en del är i Prag och i Finland. Orkar några svara om val av klinik blir jag super tacksam. Väldigt roligt att läsa om er som det går bra för. Ger hopp :)

Jag har en dotter född -19 efter ÄD på kliniken Ovumia Fertinova i Helsingfors. Vi blev gravida på första försöket. Min/vår erfarenhet av kliniken är enbart bra, de var snabba att svara på mail, trevlig personal, hjälpsamma med intyg som vi behövde till svenska försäkringskassan för ekonomisk ersättning av vård mm. Vi kommer att åka tillbaka för syskonförsök så fort vi har möjlighet, just nu har annat kommit emellan i livet som gjort att vi fått vänta ett år längre än tänkt.
  • Lovsan
    Annanathalia skrev 2021-07-22 16:03:47 följande:

Tack snälla, skall kolla upp dem också, svårt val det här :) Lycka till när det blir dags sedan.

Tack och detsamma till dig/er!
  • Lovsan
    Kronärtskocka skrev 2021-08-31 21:58:11 följande:

Hej

Efter att ha funderat kring äggdonation i över ett år och läst i både denna tråd och andra kring äggdonation och dubbeldonation får jag nu säga hej och göra mitt första inlägg. ( Blir nog långt, men känns fel att inte presentera sig efter att ha läst om er andra.)

Jag är en ensamstående mamma på 39år som har har två barn som tillkommit genom assisterad befruktning från en tidigare samkönad relation. Längtan efter en trea har funnits i många år och tyvärr ägnade jag väl många år åt att leta kärleken och en ny partner. Våren 2020 gjorde jag en ny fertilitetsutredning och mitt AMH värde var då nere på 0,5. Läkaren rekommenderade insemination eller IVF, förordade IVF men gav mig ungefär lika litet hopp om framgång oavsett metod. ( Tyvärr pratade han inte om äggdonation då.) Gjorde fyra inseminationer förra sommaren/hösten, eftersom de var så billiga att göra då jag hade spermier frysta sedan tidigare. Alla utan framgång. Under hösten gjorde jag mitt första IVF och fick ut fem ägg. Vid ÄP blev det bestämt att alla skulle frysas, men tyvärr var inget av blastocysterna sedan fina nog för att kunna frysas. 2021 har präglats av att jag kort därefter fick veta att jag behövde vård utifrån cellförändingar och det har tvingat mig att pausa försöken. Vid IVF nr 2 nu i augusti fick jag ut 6 ägg, ett embryo tillbaka men därefter inget till frysen. Och nu ett minus.

Det kommer bli ekonomin som får styra hur många försök jag kan göra. Och min ork. Behöver ju finnas för de fina ungar jag redan har också. Samtidigt som jag behöver försöka få ett tredje barn för att inte bli bitter över att jag inte följde min dröm.

På grund av barnen kan jag inte vara hemifrån så många dagar så Ryssland går bort som alternativ, annars verkar OLGA-kliniken vara väldigt omtyckt och kunnig.  ( En äldre svensk gynekolog jag träffade på min svenska IVF klinik pratade faktiskt om dem som den största chansen för mig att få ett barn.) Att jag har barn som tillkommit med donation innan gör å andra sidan att jag är hänvisad till Sverige eller Danmark av donatorsskäl med. Mina barn har öppna donatorer och det känns därför viktigt att ett ev. tredje barn också få öppna donatorer.

Så nu är jag i valet och kvalet mellan danska och svenska kliniker. Varit i kontakt med Livio i Gbg, där kostar det kring 90 000kr, de garanterar en blastocyst, inte säkert det blir något till frysen. 

Ni som gått till Gynhälsan i Uppsala, är det möjligt att bli garanterad ett antal blastocyster där? Och betalar man då för varje FET utöver ägg-kostnaden, hur mycket kostar då varje FET?

Synd det ska vara så himla dyrt....

Hej! Jag har en dotter som tillkommit med hjälp av äggdonation i Finland på Ovumia Fertinova i Helsingfors. I Finland använder man sig också av öppna donatorer, som i Sverige och Danmark. Ville bara tipsa om det ifall du inte visste om det.

Enligt deras hemsida är att målet med behandlingen att mottagaren ska få minst två embryon. Om man bara får ett embryo sänks priset på behandlingen och får man inget betalar man ?enbart? 750 euro. Länkar nedan till deras prislista:

www.ovumia.fi/sv/prislista-utlandska-patienter/
Svar på tråden Äggdonation 2021