Inlägg från: Anonym (Flockimmunitet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flockimmunitet)

Ska ni vaccinera er mot corona?

Anonym (Yes) skrev 2021-01-02 02:15:45 följande:
    Fast det där handlar ju om vaccinet. Det har inget med flockimmuniteten att göra.
    Flockimmuniteten var det som Tegnell pratade om, att vi skulle låta smittan spridas fritt för att han trodde att det skulle resultera i att folk fick antikroppar och att det då skulle uppstå en flockimmunitet. Totalt felaktigt visade det sig vara.
    Vansinne att experimentera med människors liv på det sättet. Tegnell borde avgå!
    Fel"

Flockimmunitet är enda sättet att stoppa en smitta.

Flockimmunitet kan uppstå spontant, eller genom ingripande.
    Vad Tegnell pratade om får han själv förklara.

Om han pratade om spontan flockimmunitet så går han emot vad han själv skrivit om tidigare i fråga om pandemibemötande.

Ingripande kan göras genom vaccinering, som då också bidrar till flockimmuniteten.
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-02 08:38:51 följande:
    Tegnell talade om att låta viruset sprida sig "kontrollerat" så att Sverige skulle få flockimmunitet innan man kunde uppnå detsamma via vaccinationer.
    Saken är den att jag inte inte sett ett enda citat där han själv beskrivit det på detta sätt.

Jag har endast sett artiklar där andra citat av honom finns med, men där artikelförfattaren (eller någon annan) beskrivit en kontrollerad smitta där man når flockimmunitet på ett eller annat sätt. (se t.ex. Aftonbladet 2020-03-16)
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-02 12:36:04 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-te...

Talesminus framför Tegnells egna ord:

- Det är ett mycket mer tilltalande tankesätt än de här våldsamma sätten som man nu försöker sätta stopp på det med (i andra länder). Det finns en uttalad risk för att de bara skapar ännu högre toppar (på spridningen). Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt. 

Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.

- Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell. 

- Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.

Så det är inget att tveka om.

Men det spelar ju ingen roll för trådens ämne som är: vaccinera sig, eller inte?
    Jag jag ser att han säger

"Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt. "

och 
    "Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit [flockimmunitet] vi behöver komma."

Det finns inget annat sätt att stoppa en pandemi än flockimmunitet.

Fortfarande säger han inte något att vi ska låta smittan sprida sig för att komma till flockimmunitet innan vaccinet kommer.
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-02 08:38:51 följande:
    Tegnell talade om att låta viruset sprida sig "kontrollerat" så att Sverige skulle få flockimmunitet innan man kunde uppnå detsamma via vaccinationer.
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-02 17:02:15 följande:
    Obegripligt att det fortfarande finns folk som förnekar att strategin gick (går) ut på att låta viruset spridas genom befolkningen.

Här finns utdrag från Ts mail där han klart och tydligt bekräftar att detta är den strategi de valt.

www.svd.se/mejlen-avslojar-tegnells-val-huvud...

(Går att läsa här om man inte är prenumerant:)
    m.facebook.com/story.php?story_fbid=101610729...

Det går inte att stoppa en sådan här pandemi genom att låta det sprida sig i befolkningen, det är fullständigt galet att påstå det. Det har inte ens gått ett år och redan är åtminstone var 6e infektion en reinfektion, dvs hade planen fungerat så hade vi snart varit tillbaka på ruta ett igen. Vilket man borde ha insett, eftersom det är känt att immuniteten mot coronavirus generellt är kortvarig, men uppenbarligen tänkte man inte så långt.

Flockimmunitet som vetenskapligt begrepp är något som används i vaccinationssammanhang. I infektionssammanhang är det ren pseudovetenskap.

___

Ja, jag kommer att vaccinera mig, i alla fall om jag erbjuds något av de tre vaccinen som är aktuella just nu. Har lusläst studierna och biverkningsstatistiken och känner mig helt trygg med att vaccinet är säkrare än sjukdomen även för mig som är 35.
    Fortfarande har jag inte sett ett enda citat som påstår det.
    Inte heller i denna artikel, som jag redan läst.

Kan du visa mig ett sådant citat?
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-02 17:24:49 följande:
    Det där är ju fortfarande inte ett citat utan ett uttryck från någon annan än Tegnell.
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-02 17:41:13 följande:
    Det är en metafor. Du får tänka dig att vattnet i floden är viruset.

Men det har inget med tråden att göra.
    Fortfarande är det inget citat av Tegnell, det oavsett om det skulle vara en metafor eller inte.
    Det är inte metaforens betydelse jag har problem med, utan att det inte är ett citat av Tegnell.
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-02 17:49:26 följande:
    Det är ett ordagrant citerat mail, skrivet och skickat av Anders Tegnell. Det kan inte bli tydligare, men uppenbarligen spelar det ingen roll utan du och många andra kommer att fortsätta förneka detta oavsett vilka bevis som läggs fram. Som sagt, obegripligt.
    Nej, det var det inte. Det var ett citat ur en bok där citatet har en väldigt otydlig avsändare.
Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?