Inlägg från: Anonym (Vårblomma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vårblomma)

Ska ni vaccinera er mot corona?

Anonym (Yes) skrev 2021-01-02 14:26:42 följande:
    Frågar för jag undrar över en autoimmun sjukdom, en form av reumatism och om den skulle kunna väckas till liv av att ha Covid?

Mig verkligen så brukar man rekommendera de med autoimmuna sjukdomar att vaccinera sig då sjukdomarna brukar ta ännu mer skada av att få infektionen än att vaccinera sig mot den. Är det din läkare som sagt att du inte bör ta vaccinet?
    Vanligen är det ju så att biverkningar av vaccinet kan sjukdomen också utlösa, och eftersom den kompletta infektionen sparkar mer på immunförsvaret så är den risken avsevärt större.

Tror man att man kan undvika sjukdomen i längden så kanske det verkar vettigt att inte ta vaccin. Själv tror jag inte att det går med covid (jag har redan haft det en gång och känner en person som redan haft det två gånger) och jag tar därför hellre chansen med vaccin trots att jag redan har fått en immunkomplikation av covid. Eller rättare sagt just därför- jag ska INTE ha detta fullt ut en gång till.

Infektionen förstörde tre månader av mitt liv i år, jag var allvarligt orolig att jag skulle dö vecka 2, jag är inte återställd ännu efter 8 månader och jag kommer aldrig att kunna äta normalt igen.

Folk som gnäller för att de har lite rött och varmt i armen i två dagar efter vaccin måste vara helt 100% skogstokiga.
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (Yes) skrev 2021-01-02 16:17:55 följande:
    Hade du en underliggande reumatisk sjukdom när du fick Covid?
    Nej, bara allergier. Har inga reumatiska anlag, har blivit testad flera gånger för det då veteallergi ger mig liknande symptom som reumatisk värk.

Och nu har enzymet DAO som ska bryta ner histamin blivit utslaget så min kropp kan inte hantera histamin i mat längre utan ger en massa allergiska symptom av nästan allt.

Histaminintolerans (HIT) kan utlösas av vilken kraftig infektion som helst men för mig var det covid, och jag har redan hittat fyra andra i Sverige som fått HIT efter covid, via vår patientgrupp på FB.
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (Yes) skrev 2021-01-02 16:35:14 följande:
    Vad jobbigt! Hoppas att kroppen återställer sig snart.
    Det gör den troligen aldrig, tyvärr.

Hejdå alkohol, hejdå grillad biff, hejdå jordgubbarna till midsommar, kräftorna i augusti, hummersoppan till nyår....och det är bara början.
  • Anonym (Vårblomma)

Och sen har vi alla andra sjukdomar som kan orsakas av covid,l efter att amn har överlevt primärinfektionen:

Covid kan ge bestående hjärnskador och koncentrationssvårigheter:

Doctors in a large Chicago medical center found that more than 40% of patients with COVID showed neurologic manifestations at the outset, and more than 30% of those had impaired cognition. 

www.health.harvard.edu/blog/the-hidden-long-term-cognitive-effects-of-covid-2020100821133

Covid kan utlösa psykos, även hos tidigare friska personer:

www.nytimes.com/2020/12/28/health/covid-psychosis-mental.html

Hyperinflammatoriskt syndrom hos barn (MIS-C)

nyheter.ki.se/ovanlig-hyperinflammation-hos-barn-med-covid-19-kartlagd

Organskador hos unga icke riskgruppspatienter:

Young, low risk patients with ongoing symptoms of covid-19 had signs of damage to multiple organs four months after initially being infected, a preprint study has suggested.1

Initial data from 201 patients suggest that almost 70% had impairments in one or more organs four months after their initial symptoms of SARS-CoV-2 infection.

www.bmj.com/content/371/bmj.m4470

Trötthetssyndrom (CFS) och lungskador:

The Covid Symptom Tracker App - used by around four million people in the UK - found 12% of people still had symptoms after 30 days. Its latest, unpublished data, suggests as many as one in 50 (2%) of all people infected have long-Covid symptoms after 90 days.

Det är alltså runt 60 000 britter som rapporterar som de inte var friska och fungerande efter tre månader.

--
    Half of people in a study in Dublin still had fatigue 10 weeks after being infected with coronavirus. A third were physically unable to return to work.

www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.29.20164293v1
    --

• Anonym (Vårblomma)
    Anonym (vill_välja_mitt_vaccin) skrev 2021-01-02 17:18:12 följande:
    Stackars dig, vilken otur du hade! 

Jag har läst om de som behandlat HIT med strikt uteslutningsdiet. De äter bara nötkött, salt och vatten och kan sedan gradvis lägga till ett livsmedel i taget efter en lång tidsperiod. Men de har årslånga tidsperspektiv och även kött innehåller histamin, så det ska vara kött som fryses in snabbt efter slakt och som man äter upp direkt efter tillagning, då histaminhalten ökar när köttet ligger i kylen. 

Ville bara tipsa, ifall du inte hört om det, men det har du såklart. 
    Tack jag närmar mig expertstatus efter ett halvår med eländet. Animaliskt protein är svårast och det måste vara helt färskt samt frysas direkt efter tillagning, som du skriver. Jag har blivit ofrivillig pescetarian för det mesta, inte ens med tillskott av enzym från gris kan jag äta en normal portion biff.

Och det är skittrist att alltid behöva mikra ihjäl maten direkt från frysen på lunchen.
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-02 17:53:29 följande:
    Även Pandemrix byggde på redan framtagna vaccin och var testat och godkänt. Det sket sig ändå.

Det specifika vaccinet, Pandemrix då, Covid-vaccin nu, är hastigt framtagna även om det material de utgår från har funnits i flera år.
    Utredning visar att även sjukdomen svininfluensa utlöser narkolepsi.

Detta eftersom problemet är att ett protein i viruset ger upphov till antikroppar som tyvärr binder till våra hypokretinreceptorer också. Det kan göra att kroppen ser cellerna i hjärnan som bildar hypokretin som fiender och angriper dessa= autoimmun sjukdom som rubbar vår sömncykel.
    Proteinet valdes ut som en beståndsdel i vaccinet.

Eftersom själva virusinfektionen också kan trigga narkolepsi och helt säkert med högre sannolikhet så blir svaret ganska enkelt. Nyttan av vaccinet i antal räddade liv är större än de ca 1/18 000 som fick narkolepsi.

www.iflscience.com/health-and-medicine/we-may-finally-know-why-flu-vaccine-triggered-narcolepsy/
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (Yes) skrev 2021-01-02 18:32:24 följande:
    Källa på det tack.
    Det räcker egentligen att veta att kliniska studier är designade för att upptäcka risker/biverkningar ner till ca 1 person av 1000.

Risker på nivån 1 /18 400 som narkolepsigrejen kan man inte räkna med att fånga i någon klinisk studie- det kan bli så av en slump av den registreras, eller också inte.

Även om det i en population på 40 000- 60 000 som deltar i fas 3 uppkommer ett fall av narkolepsi så är det troligt att det hade avfärdats som bakgrundsbrus. Med så många personer i gruppen så kommer någon enstaka att drabbas av något ovanligt under utvärderingsperioden.

Mer sällsynta biverkningar än 1/1000 så upptäcks alltså först med säkerhet efter lansering, oavsett vilket läkemedel vi talar om.

Det kan också vara så att biverkan beror av specifika gener som bara finns i en del av världens population, som kanske inte fanns med i fas 3-studien. Här i Norden råkade vi ha en genvariant som ökar risken för att trigga narkolepsi av svininfluensa/Pandemrix måttligt, till 1/5000.

Fortfarande är det inget logiskt argument för att avstå vaccin mot sjukdomar som covid, där delar av befolkningen löper flera % risk att dö rakt av.
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (No No) skrev 2021-01-02 18:49:22 följande:
    800 människor har dött på 1 år av/med covid-19. 800 stycken och vi är 10 miljoner invånare. Det är en extremt liten del som dött, några promille. Dessutom vet vi inte hur många av dessa personer som hade dött ändå av svåra sjukdomar och ålderdom. Ska hela Sverige vaccinera sig för att några promille har dött. Det är inte rimligt.
    Är du inte nykter?

Vi har över 8000 döda och det kommer att bli 4000 till minst innan vaccinationen är rimligt avklarad.

Du har heller inte bemött den för dig tydligen helt nya informationen att flera tusen kommer att ha kvarvarande men och kanske aldrig blir helt friska igen.
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (No No) skrev 2021-01-02 21:02:25 följande:
    Jag missade en nolla. Är fullt medveten om att det är 8000 döda. Det är ju ren lögn att det är flera tusen som aldrig kommer bli friska igen. Läste du det i vaccintillverkarnas propaganda katalog eller?
    Nej, det framgår om man följer rapporteringen i flera andra länder där de har väsentligt bättre uppföljning av long-covidpatienter än vi har här.

Om du inte tänker läsa mina länkar ovan om organskador hos unga tidigare helt friska personer och annat så är det inte ens lönt att ha ett utbyte med dig, då du verkar fast besluten att förbli faktaresistent.
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (No No) skrev 2021-01-02 21:10:46 följande:
    Hur tror du det blir efter vi massvaccinerat en hel befolkning på 10 miljoner människor. Hur många miljoner människor kommer sitta med livslånga men pga vaccinet? Om det är några hundra som fått men av covid-19 är det inget emot hur det kommer se ut efter vaccinet. Hur kan man vara så jävla dum i huvudet att man litar blint på något läkemedelsbolagen tjänar miljarder på. Som sagt masspsykosen är stor. Jag hoppas många svenskar tar sitt förnuft till fånga och bojkottar detta vaccin. Gemene man behöver det inte.
    Du kan troligen inte undvika smittan utan att vaccinera dig. Med den nya brittiska mutationen lär vi alla få detta förr eller senare.

Viruset slår alltid hårdare och med större antal döda och skadade än vaccinationer som inte ger en full infektion utan ett lokalt immunsvar.
    Snart 3 miljoner är redan vaccinerade- hur många dödsfall har vi haft sa du?

Vad är det du inte förstår av detta?
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-03 11:41:59 följande:
    Du blandar ihop population med individ.

Det finns exakt noll nytta,  för en individ, med att få narkolepsi, sömnsjuka och det är individen som skall avgöra om denne vill ta det nya vaccinet eller inte.

Men det du skriver här i tråden pekar på problemets kärna - vi vet inte.

Vi vet inte om det kommer allvarliga biverkningar av vaccinet. Det kan vi först se efter lång tids använding av vaccinet. Det är därför fullt förståeligt om folk avstår tills vidare.
    Men om du inte kan undvika sjukdomen så är ju risken för triggat immunförsvar och livslånga men ännu större med att få den?

Fortfarande känns det inte som ni förstår skillnaden i risker och resultat mellan att sjukdomen sveper över hela befolkningen och att vaccination skyddar befolkningen från det värsta.
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-04 12:24:47 följande:

Det är fortfarande individnivå som gäller. 

Individen kan välja att försöka undvika sjukdomen och ha chansen att klara sig eller med 100% säkerhet utsätta sig för vaccinet. 

Det finns inget som säger att sjukdomen kommer att drabba individen värre än en biverkning av vaccinet. Det är helt individuellt. 

Chansen att få sju rätt på lotto är 1 på 6 724 520. 

Risken att få drabbas av sjukdomen Bells Palsy från Pfizers variant av vaccinet är runt 1 på 10 000 vid utvärdering. 

Folk spelar på lotto, helt övertygade om att de har en chans att vinna, så varför skulle de INTE räkna med risken att drabbas av en allvarlig biverkning när den risken trots allt är 670 gånger högre? 

Nu är det så i Sverige att vi kommer att klara oss på populationsnivå även om många inte tar vaccinet. Dels har många redan haft covid, dels finns det tillräckligt många som vill ta vaccinet. Alltså kommer vi som population att uppnå "flockimmunitet" ändå. Det finns alltså ingen anledning att bete sig illa mot den minoritet som inte vill ta vaccinet.

Om man får allvarliga effekter av vaccin så är det troligast så att man fått det av sjukdomen också. Ditt immunförsvar funkar inte annorlunda på det viset.

Titta på nedan lista över effekter av sjukdom vs vaccin och inse sedan att det är mycket större sannolikhet att det du påstår inte har någon faktagrund, än det omvända:

ww2.health.wa.gov.au/Articles/A_E/Comparisons-of-the-effects-of-diseases-and-the-side-effects-of-vaccines

Bells palsy av vaccin är temporärt, så hur relevant är det egentligen jämfört med trötthetssyndrom som inte gått över ännu för tusentals av de som var sjuka i våras?

Coronaviruset kommer att fortsätta finnas i populationen, vi har inte ens lyckats få bort mässling än trots 97% vaccinationstäckning så att tro att man kan undvika viruset i längden är naivt. Och då väljer du en större risk när du inte vaccinerar dig.

Men okej, bara erkänn att du medvetet väljer den större risken då, vi är alla ologiska ibland. Några måste ju spela på lotto...
Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?