Inlägg från: Anonym (Yes) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yes)

Ska ni vaccinera er mot corona?

Ja, det ska jag.

• Anonym (Yes)
    Anonym skrev 2021-01-01 15:09:48 följande:

Defintivt ja, jag vill slippa att leva i ett undantagstillstånd och saknar verkligen att resa.

Samma här. Vaccinet är en befrielse. Hoppas bara att det även skyddar mot de nya mutationerna.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (B) skrev 2021-01-01 15:56:50 följande:

Du har blivit hjärntvättad av antivaccers sekten.

Beklagligt. De ignorerar att innan vaccin dog 100000-tals barn om året i polio, difteri, smittkoppor mm. Miljoner vuxna dog årligen. Du kallar det fritänk att ignorera detta. Du tänker inte mer fritt en vilseledd person som lurats in i Hare Krishna sekten.

Håller med, oerhört tröttsamt och sorgligt att dessa antivaccers tillåts sprida desinformation. Yttrandefrihet i all ära, men någon måtta får det vara. Vaccin är frågan om liv och död, och det är ytterst beklagligt och oetiskt att antivaccers får fortsätta härja.

Det finns faktiskt några undantag i yttrandefriheten vad man får och inte får säga, desinformation om vaccin är ett skolexempel på vad som borde höra till undantagen. Antivaccers stora spridning av desinformation är giftig. De får gärna uttrycka sig att de tror att det är på ett visst sätt, och vad som är deras åsikter, MEN snälla framför inte desinformationen som fakta. Det finns faktiskt folk som går på detta och struntar i att vaccinera sig, vilket innebär en livsfara för andra människor.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Tiden får utvisa) skrev 2021-01-01 17:23:40 följande:

Ett så pass nytt vaccin eller medicin måste ju utvärderas över tid. Ingen vet vilka biverkningar som kan komma och hur olika kroppar kommer att hantera det.

Förstår verkligen folks oro och känner så själv. Vill  följa rapporteringen nu från alla i världen som fått de första doserna. Ska bli intressant.

Jag blir trött på människor som inte kan förstå andras rädslor, vilka jag anser vara väl befogade i ett så pass tidigt skede.

Läs på istället. Det är ett missförstånd att vaccinet är helt nytt och snabbt framtaget.

Vaccinet är baserat på ett gammalt vaccin som har tagit flera år att framställa.
  • Anonym (Yes)
    cosinus skrev 2021-01-01 18:00:05 följande:

Nej jag tänkte avstå / vänta.

För att jag har alla odds för mig att klara Corona utmärkt på egen hand. Ålder/kön/blodgrupp/vikt/hälsa o s v. Det betyder inte att jag inte kan råka illa ut men risken är liten.

Att ett vaccin är viktigt och värt det på en samhällsnivå betyder inte att det är det för mig personligen. Jag är nog egoistisk för att se till mig själv här.

Nu löser det sig av sig självt med prioordningen för vaccinet men jag tänker glatt låta riskgrupper och andra gå före i kön och därmed få en större långtidsstudie av vaccinet. Både vad gäller ev biverkningar men också verkningsgrad och hur länge det skyddar och såna saker.

Jag har inget behov av att resa utomlands, jag har inget yrke som på något sätt kräver vaccin och jag har ingen personlig motivation att ta vaccinet nu. Om det fortfarande är aktuellt om några år kan jag omvärdera.

Fast det handlar ju inte bara om din egen hälsa, utan även andra människors.

Om du inte vaccinerar dig riskerar du att sitta andra, som i sin tur löper stor risk att dö eller bli allvarligt sjuka.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Yes) skrev 2021-01-01 18:09:18 följande:

Fast det handlar ju inte bara om din egen hälsa, utan även andra människors.

Om du inte vaccinerar dig riskerar du att sitta andra, som i sin tur löper stor risk att dö eller bli allvarligt sjuka.

Smitta andra*
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-01 18:54:33 följande:

Nej. Kommer inte att vaccinera mig.

Har redan antikroppar mot covid. Enligt medicinen behöver ca 60-80% av befolkningen antingen vaccineras eller redan ha haft covid för att vi ska uppnå "flockimmunitet". Jag räknas redan in där.

Dessutom: skandalen med Pandemrix ligger fortfarande för nära i tid för att inte påverka folks inställning till hastigt, nyframtagna vaccin.

Det finns ingen flockimmunitet! Det visade sig vara totalt felaktigt och man kan få Covid-19 flera gånger efter varandra. Så släpp den myten.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Nope) skrev 2021-01-01 19:07:26 följande:

Du talar emot vetenskapen

www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmrqeW/virusprofessorn-sa-manga-maste-vaccinera-sig-for-att-knacka-smittan

Fast det där handlar ju om vaccinet. Det har inget med flockimmuniteten att göra.

Flockimmuniteten var det som Tegnell pratade om, att vi skulle låta smittan spridas fritt för att han trodde att det skulle resultera i att folk fick antikroppar och att det då skulle uppstå en flockimmunitet. Totalt felaktigt visade det sig vara.

Vansinne att experimentera med människors liv på det sättet. Tegnell borde avgå!
  • Anonym (Yes)

Har redan antikroppar mot covid. Enligt medicinen behöver ca 60-80% av befolkningen antingen vaccineras eller redan ha haft covid för att vi ska uppnå "flockimmunitet". Jag räknas redan in där.

Dessutom: skandalen med Pandemrix ligger fortfarande för nära i tid för att inte påverka folks inställning till hastigt, nyframtagna vaccin.

Fel fel fel! Vaccinet är inte hastigt framtaget. Det är ett missförstånd.

Vaccinet är baserat på ett gammalt vaccin som tagit flera år att framställa. Dessutom vet forskare inte om antikropparna man fått efter att ha haft Covid-19 är tillräckliga för att ge ett likvärdigt skydd som vaccin.

Mycket tyder på att dessa antikroppar som man fått efter genomgången infektion inte skyddar då många återinsjuknat i Covid-19 efter att redan ha haft det, därav anledningen till att man börjat vaccinera.

www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-om-radsla-for-coronavaccin-vi-har-inte-hoppat-over-nagra-sakerhetstester

"Redan i början av januari bestämde sig Sarah Gilbert och hennes kollegor vid universitetet i Oxford att ta fram ett vaccin mot covid-19, långt innan de visste att viruset skulle leda till en pandemi.  

Hon känner till att det finns en oro att vaccinet har tagits fram för snabbt, men menar att det beror på ett missförstånd. För att ta fram ett vaccin mot covid-19 har de utgått från ett tidigare framtaget vaccin.  

- Vi har inte hoppat över några säkerhetstester. Vi använder oss av plattformsteknik och samma förfarande som tidigare. Det enda av coronaviruset som finns i vårt vaccin är genen för spikproteinet. Vi känner till vaccinets biverkningar och vilken dos som ska ges, säger Sarah Gilbert."
  • Anonym (Yes)

Fel fel fel! Vaccinet är inte hastigt framtaget. Det är ett missförstånd.

Vaccinet är baserat på ett gammalt vaccin som tagit flera år att framställa. Dessutom vet forskare inte om antikropparna man fått efter att ha haft Covid-19 är tillräckliga för att ge ett likvärdigt skydd som vaccin.

Mycket tyder på att dessa antikroppar som man fått efter genomgången infektion inte skyddar då många återinsjuknat i Covid-19 efter att redan ha haft det, därav anledningen till att man börjat vaccinera.

www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-om-radsla-for-coronavaccin-vi-har-inte-hoppat-over-nagra-sakerhetstester

"Redan i början av januari bestämde sig Sarah Gilbert och hennes kollegor vid universitetet i Oxford att ta fram ett vaccin mot covid-19, långt innan de visste att viruset skulle leda till en pandemi.  

Hon känner till att det finns en oro att vaccinet har tagits fram för snabbt, men menar att det beror på ett missförstånd. För att ta fram ett vaccin mot covid-19 har de utgått från ett tidigare framtaget vaccin.  

- Vi har inte hoppat över några säkerhetstester. Vi använder oss av plattformsteknik och samma förfarande som tidigare. Det enda av coronaviruset som finns i vårt vaccin är genen för spikproteinet. Vi känner till vaccinets biverkningar och vilken dos som ska ges, säger Sarah Gilbert."
Svar på tråden Ska ni vaccinera er mot corona?