Jinks skrev 2021-01-01 13:18:46 följande:
Blått var inte en vanlig färg bland allmogen. Plantorna kanske växte i hela världen men framställningen gjordes i Frankrike och Tyskland av skickliga hantverkare. Oavsett vad du påstår så var det inga bönder som gick klädda i blått och rött. Lite kunde man piffa till kläderna med brunt och gult. Förmodligen hade starka färger varit provocerande eftersom de förknippades med makt. Man levde i små byar med stark social kontroll där det inte gick att spöka ut sig hursomhelst. Jag har inte påstått att medeltiden var färglös. Starka färger var reserverade för dem med pengar och makt.
Intressant att du vet hur vikingarna målade sina hus. Fråga mig inte hur du fått reda på det. De var inte mycket för att avbilda sin omgivning. Man vet knappt hur människor på 1300-talet inredde sina bostäder. Oljemåleriet uppfanns inte förrän på 1400-talet.
Det roliga med internet är att vem som helst kan leka expert. Jag var tvungen att kontrollera mina uppgifter men bara för att bemöta det som du antagligen knyckt från en sida. Jävla troll.
Jo, blått var hyfsat vanligt, även bland allmogen, även om det inte var den absolut vanligaste färgen. Det var snarare gult och grönt. Men alla färger användes. Blått var populärt hos unga kvinnor då det signalerade oskuld. Och färgande av tyger eller rent av grovull innan den spanns gjordes till och med av vanliga bondmoror, ofta som en del av tvättningen av ullen.
Ja, visst är det intressant att man kan ta reda på hur folk både färgade kläder och hus med modern teknik. Vi vet till och med hur grekerna och romarna målade sina stayer! Det var inte mycket vit marmor kvar att visa upp där.