Bonusdotter vill vara mamma?
Har en bonusdotter på 6 år och min son på 7 månader.
Hon är här varannan vecka, till saken är:
Hon försöker ta över allt jag gör!
Oavsett om jag matar, byter blöja, smörjer/gör klar för sängen, söver eller leker med mitt barn
så försöker hon hela tiden ta över.
Hon säger att ?han tror att jag är mamman? ?han vill bara vara med mig? ?han behöver inte äta nu? ?vi måste byta blöjan nu (för att han enbart har pruttat) och startar diskussioner när jag säger nej.
Har hon ätit upp lunchen/middagen så står hon och tittar på han medans han äter och stressar honom och bestämmer att han har ätit upp eller inte vill ha mer för att hon ätit upp.
Vad jag än säger så byter hon ord för att tjata till sig att han är klar och att hon får ta av han haklappen.
Hon pratar genom honom och säger att ?bara storasyster får hjälpa? och blir stött om jag säger att hon absolut inte får ta tempen eller ge honom Alvedon när det krävs och förstår inte varför hon inte skulle få det.
Hon blir sur på mig och tycker att jag måste vänta på henne för att byta varenda bajsblöja.
Hon kan till och med avbryta lek för att följa med och byta.
Leker jag med honom flyger hon på och tar över alla leksaker och trycker upp sitt ansikte i hans ansikte så han inte längre ser mig. Håller han i min hand stoppar hon dit sin istället och säger ?men titta jag sa ju det han vill bara vara med mig?
Jag kan inte ställa en tallrik med gröt på bordet för då tar hon den och tänker börja mata fast de är väldigt varmt bara för att hon ska hinna först.
Hon är avundsjuk på min sons julklappar, fast hon fick mer och sitter bara och leker med hans leksaker och säger ?att han fått så mycket fina saker som hon vill ha?
Får hon glass eller godis retar hon honom med att ståcka fram godisen sen sliter av honom den för att han inte får äta sånt.
Man kanske inte borde känna så men jag känner att hon inkräktar i min roll som mamma.
Hon lyssnar inte på nånting jag sagt, och jag försöker vara pedagogisk men de hjälper inte.
Jag ger henne egen tid och försöker att ge henne så mycket kärlek och omsorg jag bara kan.
Men det duger inte för henne..
Hon kör över mig hela tiden.
Hjälp mig.. vad ska jag göra?