Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?

Kommenterar man varandras utseende eller presentationer eller både och?

Är det utseende tycker jag jnte det är så konstigt. Män är nog mer vana att det är ok att " ta för sig" och " ta plats" på det sättet. Dessutom riskerar kvinnor i större utsträckning att få massa jobbiga meddelanden om hon visar minsta lilla intresse. Finns nog större behov av att hålla låg profil av ren självbevarelsedrift där

Jag är själv med på en singelsida som kretsar kring ett visst intresse. Där ser jag ingen sån skillnad. Där lägger man ju upp bilder och beskrivningar av aktiviteter man gjort kopplat till intresset och där kan jag inte se någon skillnad, kanske att män får något mer gillanden och att antal gillanden i relation till ålder och utseende har en starkare koppling gällande kvinnor (som får gillanden alltså) Men jag tror att det är fler kvinnor med och kvi nor gillar i större utsträckninga andra kvinnors inlägg än vad män gör män emellan. Men nån större skillnad kan jag inte se.

• Anonym (Sara)

Och för att svara på rubriken. En person kan aldrig vara för kräsen annat än för dennes egen skull. Om den har krav som gör attden inte ka träffa någon så kan detju bli ensamt för personen i fråga men det är inte fel i relation till nån annan.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-29 15:19:27 följande:

Man lägger upp ett foto på sig själv och sen skriver lite till fotot. Ibland är det en presentation av sig själv och vad man söker och ibland bara nån fråga eller nåt man gör. Så kan folk kommentera och gilla inlägget. 

Om kvinnan är lite nyfiken så är det väl värt att riskera få ett jobbigt meddelande? Bara att inte läsa pm:et om personen beter sig illa. Eller anmäla till gruppen. Tjejer lägger ju ändå upp foton på sig titt som tätt och får MASSOR med kommentarer, så det där med att de riskerar få jobbiga meddelanden verkar många vara OK med om de väljer lägga upp bilder!?

Ok det låter bra med en sida kring något intresse. Vad är det för sida om jag får fråga? 

Jagvet förstås inte men tror att det kan vara en orsak. Är en annan sak att ta emot kommentarer om utseendet (vilket många kvinnor idag ju är vana) än att uppfattas som aktivt intresserad av någon och då riskera att få otrevliga förslag under premissen "att man får skylla sig själv" då man visade intresse först. Men jag vet inte, men är ju en teori.

Det kan ju också vara så so du skriver att kvinnor tycker att andra saker är viktigare, fast då är det ju också lite märkligt att vara med på en sida med utseendet i fokus. Kqn ju ockaå vara så att fler kvinnor faller män i smaken utseendemässigt än tvärtom, kanske generellt, eller kanske bara i just denna grupp. Eller att män är mer vana att kommentera kvinnors utseende än tvärtom. Eller att män skriver om många, även de som de inte är så intreßerade av och kvinnor väljer ut några få som de verkligen tror aig vara intresserad av.

Skulle ju också kunna vara så att kvinnor i större utsträckning skickar privata meddelande till de aom de vill ha kontakt med än skriver öppet - så att ni andra inte ser.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-29 18:07:34 följande:

Efter att ha läst lite mer om det så verkar det som att män faktiskt har högre sexdrift än kvinnor rent generellt. Det kan förklara varför det är så många män som är desperata och snuskiga på nätet.

Det ser inte jag som en förklaring på ett sådant beteende. Helt eneklt eftersom ett desperat och snuskigt beteende knappast gör att man lyckas oftare än om man beter sig charmigt. Om syftet verkligen var att träffa någon (och ha sex) borde man ju bete sig på ettsätt som ger störra chans till det. Alla dessa otrevliga meddelanden har ju motsatt effekt och skrämmer bort kvinnorna från sidorna istället. Nej jag tror att män som beter aig så har andra orsaker till beteendet.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-29 16:12:28 följande:

Jo det är ju sant. Det är en skillnad att visa aktivt intresse mot att bara lägga ut en "annons". Det jag tänkte på var att man då inte skriver till så många (och det är väl antagligen en stor mängd män som förstår ett nej), medan en annons kan generera många meddelanden ändå.

Problemet är att det knappt finns några andra alternativ än sida med utseende i fokus. Vad heter den sidan du är med på?

Jo, det kan ju vara att många män är trötta på att inte få napp så de har märkt att det funkar bäst att vara överallt och kommentera alla, för det ökar chanserna tror de. 

Kanske, men jag tror inte det är så på t ex andra dejtingsidor som Match.

Då missförstod jag nog din sidas utformning. Jag trodde att alla la ut en " annons" och att man dessutom kunde välja att att kommentera de andras annonser. Inte att man kunde vara helt anonym och endast kommentera andra om man ville.

På match skriver man väl f?ämst privata inlägg tillenskilda individer ? Eller är det mycket forum där, där man öppet komenterar varandra? Eller vad menar du med jämförelsen?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-29 19:10:37 följande:

På Match skriver man PM till folk, och där är det män som skriver till kvinnor, väldigt sällan tvärtom. Det är väl lite som det är på krogen, att män ska uppvakta eller ragga i de flesta fall.

Pm som andra ser?

På vanliga dejtsidor tror jag att kvinnor generellt skriver till de som de faktiskt tycler är mycket intressanta. Det vill säga att de gör ett snävare urval medan män generellt tycks skriva även till såna aom de egentligen inte tycker är så väldigt jntressanta. En sån skilnad verkar ju finnas. Varför vet jag inte riktigt. Har ju säkert med könsroller attt göra, att man inte ska vara så framfusig som kvinna och att det anses värre att framstå desperat som kvinna än som man (och att det krävs mindre för att göra det) men säkert också säkerhetssapekter och många kvinnor är uppvuxna med att de har ett stort ansvaratt göra rätt val gällande män och inte lyckas träffa någon som är elak.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-29 19:08:41 följande:

Men det är ju många män som inte kan bete sig charmigt, och det är många män som inte är så intelligenta eller socialt duktiga, eller har empati. Fler än det är kvinnor som är det. 

Men det beteendet kan också bero på att männen gett upp, känner ilska/hat mot kvinnor och så.

Sen så är det ju många män som skickar dickpics. Och jag tror faktiskt många av dem tror att kvinnor uppskattar det eftersom de tänker att de själva skulle uppskatta en nakenbild på dem så då börjar de genom att visa upp sig själva och hoppas hon nappar på det. Som sagt, det finns en del osmarta män där ute.

Tror du det? Det tror inte jag. Ytterst få i så fall.

Jag tror å andra sidan inte heller att det är mer än ett fåtal män som beter sig på detta sätt. Inte majoriteten.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-30 22:51:57 följande:

Varför måste man "ragga" överhuvudtaget? Jag vill lära känna kvinnan först på ett naturligt sätt, inga jäkla spel. Sen får man ju flika in lite flirtar här och där så man liksom signalerar att man vill nåt mer än vänskap. 

Fast då är väl knappast dejtingsidor rätt ställe? Hur naturligt är en en kontaktannons som sätt att lära känna varandra?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-30 22:51:57 följande:

Varför måste man "ragga" överhuvudtaget? Jag vill lära känna kvinnan först på ett naturligt sätt, inga jäkla spel. Sen får man ju flika in lite flirtar här och där så man liksom signalerar att man vill nåt mer än vänskap. 

Fast då är väl knappast dejtingsidor rätt ställe? Hur naturligt är en en kontaktannons som sätt att lära känna varandra?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sepåmig) skrev 2020-12-31 08:48:56 följande:

Tycker du att det är dåligt att folk kan lära känna andra, som de aldrig hade hittat annars?

Nej. Varför skulle jag tycka det?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sepåmig) skrev 2020-12-31 09:26:21 följande:

Det lät som att du inte tycker att det är ett bra sätt för en man att lära känna en kvinna, utan spel.

Nej. Jag menade att man knappast kan tröffa varandra "naturligt" via en kontaktannons/dejtingsida. Själva upplägget är ju konstlat i sig. Jag har inte uttryck någon åsikt om att det skulle vara fel att träffas via kontaktannonser/dejtingssidor, bara att det kanske inte är rätt forum för den som vill träffa någon på "ett naturligt sätt".
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-31 13:37:09 följande:

Det är ju det jag sagt, att det är märkligt att det inte görs några alternativa dejtingsidor. Det är 2020 och dessa sidor ser ut på samma sätt som de gjorde för över 10 år sedan! Det är väl dags att byta nu, att nån bygger en sida som faktiskt får folk att bli ihop, och inte får tjejer och killar att börja hata varandra!? 

Det finns väl vissa försök, sidor som bara vänder sig till folk med viss utbildning tex. I storstäderna arrangeras det ju också särskilda aktiviteter för singlar så att man kan träffas via intressen. Finns ju kurser bara för singlar tex och tex Historiska museet har väl haft singelträffar. På nätet är det kansle svårt att nå tillräckligt många för att det ska gå ihop ekonomiskt om man nichar sig för mycket? Har du förslag på hur en sån sida skulle se ut?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sepåmig) skrev 2021-01-01 08:59:33 följande:

Nätdejting kanske är ett av de naturliga sätten att träffas på nu.  Förr var det pinsamt och skämmigt att erkänna att man nätdejtade. Saker förändras.

Det beror uppenbarligen på vad man lägger i begreppet att lära känna någon naturligt. Om nåt skulle vara pinsamt har inget med det att göra enligt mig, eller om det är etablerat heller. Jag tänkte mer att man menar att man lär känna folk under naturliga former, och sen fattar tycke. Inte först bestämmer sig för att man vill träffa någon och annonserar efter denne. Det är inte ett naturligt sätt att lära känna nån enligt mig. Men vi menar kanske olika saker. Att det är konstlat, innebär ju dock inte att detär fel på någotsom helst sätt. Blindates och singelträffar irl ärju också organiserat och inte att naturligt slumpmässigt möte som råkar leda till något mer, eller gammeldags kontaktannonser i tidningar. Man kan lära känna folk "naturligt" via ett nätforum för gemensamt intresse utan att ha plnarat det också, så om man lär känna någon "naturligt" pch sen råkar bli kär, har ju inget med tekniken i sig att göra.
Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?