Inlägg från: Anonym (Rostfri potatis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rostfri potatis)

Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?

Jag gick häromveckan med i en dejtinggrupp på Facebook. Där kan folk lägga upp en bild på sig själv och skriva lite text. Sen kan andra få kommentera och gilla inlägget. 

Det jag märkt är att nästan alla kvinnor som lägger upp får mycket eller väldigt mycket gillanden och kommentarer jämfört med männen. Männen som lägger upp får oftast inga gillanden och kommentarer, eller bara några få. Jag har sett 2-3 män (av över 100) som fått lite mer men dessa män har varit i det närmaste hunkar eller sett ut som modeller. Och ändå har dessa män bara fått en bråkdel av gillanden och kommentarer som de mest populära kvinnorna. 

Har också kollat andel män och kvinnor och det är ungefär 50/50 som är med i gruppen.

Vad kommer det sig att det är en sådan skillnad? Har ni några idéer?

• Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?
    Anonym (No) skrev 2020-12-28 22:39:00 följande:
    Eller för att kvinnor är smarta? För att de vill se efter sitt hus och kunna försörja sina avkommor? Eller vill ha en intellektuell stimulans?

Kvinnor har högre krav för att de har höga krav av samhället med utbildning och flera roller. Då blir det konstigt om de inte har höga krav tillbaka. Män har höga krav på utseende på en kvinnor. Kvinnor ställer andra krav tillbaka. 

Som tur är börjar kvinnor se sitt värde och ställa krav. Kommer bara att bli mer krav i takt med att kvinnor ser sitt eget värde. 
    Men min observation när jag varit i denna gruppen är att män inte har så höga krav på utseendet medan kvinnor verkar ha det. De män som får gillanden och kommentarer är de som ser lite som Brad Pitt eller Vin Diesel. De andra männen får i princip inga alls eller några få. Det är inte hög utbildning, välbetalt jobb och egen villa som är populärt utan om de ser väldigt bra ut. Och kravet på att se väldigt bra ut är högt jämfört med kvinnor. 

Är det att kvinnor värderar personlighet mycket mer hos mannen och att man inte kan få reda på det genom bara ett inlägg, så då är det bara de riktigt snygga som kvalificerar sig?
    Anonym (Pelle) skrev 2020-12-28 22:54:05 följande:
    Men på i stort sett alla dejtingsidor så är går det minst 3-4 män per kvinna. På Tinder tex är det 20% kvinnor.
    På denna sidan har jag kollat de 100 senaste medlemmarna och det är ung 50/50 män kvinnor.

Om detta vore det enda sättet att träffa någon, via dejtingsidor, så skulle väl mänskligheten dö ut ganska snart. 

Det är märkligt att ingen startar nån annan form av dejtingsida som är bättre anpassad till att få folk bli tillsammans och hitta rätt partner?

Anonym (Lee) skrev 2020-12-28 23:13:40 följande:
    Ja, vedervärdigt.. en mindre attraktiv kvinna ska ta det som erbjuds henne. Att hon skulle kräva att mannen hon blir ihop med är en bra snubbe och att hon ska få vara i en god relation är inte rimligt... är man mindre snygg så kan man inte kräva att få ha det bra helt enkelt
    Allt handlar inte om utseende när det gäller attraktion. Personlighet och personkemi t ex. Men det är det som är problemet med dessa sidor. Det är utseendet folk går på för det är nästan det enda som finns att utgå från.
    Anonym (Silver Sun) skrev 2020-12-29 01:06:53 följande:
    De flesta män är desperata, ja. De flesta kvinnor hänger där för att få bekräftelse och det strömmar in hela tiden...
    Varför är män så desperata då? 
    Anonym (Vad jag har sett & hört..) skrev 2020-12-28 23:44:57 följande:

Vad jag har sett & hört så kommer nästintill INGEN kvinna att välja en man som t.ex jobbar som Taxi chaufför, jobbar på ICA, undersköterska eller liknande. För kvinnor vill ha en man som har ett högavlönat eller medelhögavlönat yrke. Spelar ingen roll om mannen är snygg eller bara ser ok ut. Finns det 2 val bland kvinnor Man 42 år, normalt utseende (alltså inte snygg eller direkt vältränad) men jobbar som läkare och sedan är nästan man lika gammal, snygg & vältränad men jobbar som taxichaufför. Så kommer kvinnor att välja läkaren. Så är det i de flesta fall. Så om ni män vill lyckas fånga en kvinna på kroken så får ni vidareutbilda er :D

Det beror väl på vilket yrke det handlar om. Jag tror inte en fet nördig programmerare med hög lön drar till sig kvinnor bara för att han är välbetald. Läkare, brandmän osv har ju alltid varit ett plus i kanten för många kvinnor. 

Tror du inte en väldigt snygg man som jobbar på ICA ligger bättre till än en halvsnygg välbetald programmerare? Det kanske finns kvinnor här som kan svara på det.
    Arcnice skrev 2020-12-29 00:21:06 följande:

Hur tycker du att en sådan sida ska skilja sig mot hur nuvarande sidor fungerar?

Ett önske mål som jag har är att man för att profilen ska synas och gå interagera med borde vara tvungen att fylla i all fakta (Om man vill ha barn/har barn, tobaksanvändning, etc), att man måste ha både en helkroppsbild och en närbild (utan solglasögon),  samt ha en ordentlig profiltext som beskriver personen bakom profilen (inte bara en lista eller massor emojis).

Detta skulle givietvis kräva att någon granskar och godkänner alla profiler, men det sker ju redan idag när det gäller bilder på de seriösa sidorna.

Sen borde man alltid kunna se vem som har skickat ett meddelade till en öven om man inte kan läsa meddelandet. Jag förstår att man inte ska kunna läsa eller skriva meddelanden utan att vara betalande medlem, men att inte kunna se vem som har skickat ett meddelande så att man kan besöka deras profil och avgöra om man är villig att betala för att kunna läsa det är bara sniket. Händer allt för ofta att man har fått ett meddelande (lagomt efter att premiummedlemskapet har gått ut) som visar sig komma från någon totalt ointressant, eller rent av en uppenbar fejkprofil.

Ja det skulle vara bra om man var tvungen fylla i allt och att det granskas. Men som jag ser det så är problemet just fotona, att de avgör för mycket. Är fotot inte tillräckligt lockande så får personen inte en chans att visa hur dennes personlighet är. För attraktion IRL handlar ju både om utseende och personlighet. Men här är det bara foton det handlar om, och till viss del profiltexten. Men jag tror den oftast kommer i andra hand ändå. Om fotot inte tilltalade så har profiltexten inte så mycket värde, såvida den inte är nåt alldeles fantastiskt bra. Men många får inte till en intressant profiltext heller, kanske för de är inte bra på att "sälja sig själva". 

Jag vet inte, men jag skulle önska att det fanns fler möjligheter att lära känna singlar på nätet där fotot och presentationen inte står i fokus. Kanske genom gemensamma intressen, eller att man lär känna personen först innan man får se hur den ser ut. Att det sker mer naturligt som det ju ofta gör IRL. Kanske en dejtingsida som har olika intresseområden där man kan diskutera med folk. 

Ja det håller jag med om. Match och liknande, man kan inte få se vem som skickat eller vem som gillar en. Oftast är det fejkprofiler. 
    Anonym (Silver Sun) skrev 2020-12-29 01:26:58 följande:
    Alltid funnits ett överskott av kåta män i alla tider.
    Menar du att män är mer kåta än kvinnor? Tror jag inte på.
    Anonym (ooo) skrev 2020-12-29 08:47:09 följande:

Nu har jag inte varit med i en sån grupp där det syns vem man är, utan jag har bara varit på dejtingsidor och där tar man ju bara kontakt med de man väljer, dvs en i taget och inte att man skriver i ett forum. 

Jag tror, för min del, att om jag ens vågade vara med i en sådan grupp där alla ser allt man skriver/gillar, så skulle jag nog knappt våga göra något. Om jag tex skulle "gilla" en mans profil skulle jag bara göra det om jag verkligen önskade ha kontakt med just den personen. Jag skulle inte bara vara "snäll" och kommentera att han ser snygg/snäll/rar ut om jag inte var beredd på att han kanske skulle skriva till mig då. Jag tror däremot att män kanske är mer benägna att komma med uppmuntrande tillrop på flera profiler, dels för att de kanske hoppas på kontakt men också för att de kanske bara ville tala om att de tycker någon ser bra ut. Jag skulle hellre skriva direkt till personen på PM, om jag verkligen ville något.

Som kvinna (är min erfarenhet) att om man gör ens det lilla, som kanske bara att trycka tummen upp på ett foto, så tolkas det som att man vill ha kontakt/dejta/ligga - vad nu personen tolkar/hoppas det betyder. 
    Detta kanske delvis kan förklara varför inte lika många kvinnor som män har gjort någon form av kommentar i den gruppen TS berättar om?

Så du menar att en kvinna som trycker gilla får män att tro att de vill ha kontakt, men inte samma sak för kvinnor? Hade det varit skillnad om även män fick lika mycket gillningar som kvinnor tro?

Jag tror att det kan bero på att det finns många män som beter sig som grisar på nätet, och att många kvinnor fått såna meddelanden. Det är ju många fler män som är våldsamma och fler som är lågintelligenta och fler som är incels osv. Så det kanske inte är så konstigt att kvinnor är mer försiktiga med att ge kommentarer?

Å andra sidan så får de riktigt snygga männen en del kommentarer, men en del av dessa män ser också ut som de kommer spöa upp nästa person de träffar. 

Kan det inte vara så också att kvinnor attraheras mer av personligheten hos en man än vad män gör, och genom bara fotot och liute text kan man inte veta det så bra. Så därför får bara de riktigt snygga kommentarer för de är så snygga att de attraherar ändå, utan vetskapen om hans riktiga personligheten?

En sista tanke är att många män inte har koll på hur de tar bra foton. För hos män spelar utseendet mindre roll IRL än för kvinnor. Så de har inte vanan där. Kvinnors foton är ofta väldigt bra (i deras profil kan man ibland se att de inte ser så bra ut trots allt). Kvinnor "får" använda filter, men män får inte det, eller det är ju lite tabu. Som att män skulle använda smink ju.

Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?