• emeliiiiiie

Hur uttalar ni namnet August?

Som rubriken lyder, hur uttalar ni namnet August? Jag uttalar det AGUST och tycker det är en mer korrekt stavning. Och om någon känner eller har ett barn med det namnet, går dom ofta smeknamnet ?Agge??

• Svar på tråden Hur uttalar ni namnet August?
  • LasseBD

Jag avskyr namn som har oklara uttal och därför kallar jag alla med sådana namn Stefan. Det är ett rejält lättuttalat namn.

• Allis1000

Jag uttalar både A och U, så ungefär som det stavas.

August Strindbergs namn uttalades so Åågust

• emeliiiiiie
    LasseBD skrev 2020-12-28 18:07:10 följande:

Jag avskyr namn som har oklara uttal och därför kallar jag alla med sådana namn Stefan. Det är ett rejält lättuttalat namn.

Haha ja man börjat ju fundera om man ska namnge sitt barn till det av den anledningen.
  • Fröken W

Jag jobbbar som lärare och har stött på en och annan med namnet. Alla har uttalats med långt A och ljudlöst u. Några stavar t.o.m Agust. Har aldrig hört någon av dem kallas Agge.

(För mig är det smeknamn på Agnetha eller Angelica)

• Embla twopointoh
    Jag är bara jag skrev 2020-12-28 14:24:46 följande:
    Korrekt uttal är det uttal föräldrarna ger barnet.  Mitt eget namn går uttala på 2 vis, men det korrekta på mig är som jag själv uttalar det. 
    Nej, så enkelt är det inte. Det finns vissa regler som språket följer oavsett vad föräldrarna vill eller tror. Vissa ord, eller namn, har flera möjliga etablerade uttal, men det är inte samma sak som att det är fritt upp till var och en att uttala saker lite som man tycker.
  • julia8222
    Embla twopointoh skrev 2020-12-28 20:14:57 följande:

Å-gust eller Au-gust (som i månaden). Att uttala AU som bara A är märkligt.

Har aldrig hört någon uttala det AU eller Å även om det nu är det korrekta sättet att uttala det på. Bor i Stockholm om det gör nån skillnad.
  • Embla twopointoh
    julia8222 skrev 2020-12-29 12:56:21 följande:
    Har aldrig hört någon uttala det AU eller Å även om det nu är det korrekta sättet att uttala det på. Bor i Stockholm om det gör nån skillnad.
    Säger du A-gusti också? La-ra istället för Laura? Astronat? Abergine? Adi (Audi)? Adiens? Aktoritet? Försvinner AU-uttalet på alla ord, eller bara vissa?

• julia8222
    Embla twopointoh skrev 2020-12-29 13:07:30 följande:

Säger du A-gusti också? La-ra istället för Laura? Astronat? Abergine? Adi (Audi)? Adiens? Aktoritet? Försvinner AU-uttalet på alla ord, eller bara vissa?

Jag tror det snarare kanske har med att de som hetat August har presenterat sig som Agust och även de som haft barn med det namnet har uttalat det så. Folk, både folk jag känner och folk jag mött via jobb, skola etc, folk i min omgivning rent generellt har uttalat det Agust och jag har väl tagit efter utan att reflektera över det. Kan inte komma på en annan förklaring till varför det blivit så med just det namnet och inte andra au-ljud. Förstår om man kan störa sig på när det uttalas fel.
Svar på tråden Hur uttalar ni namnet August?