Hur uttalar ni namnet August?
Som rubriken lyder, hur uttalar ni namnet August? Jag uttalar det AGUST och tycker det är en mer korrekt stavning. Och om någon känner eller har ett barn med det namnet, går dom ofta smeknamnet ?Agge??
Som rubriken lyder, hur uttalar ni namnet August? Jag uttalar det AGUST och tycker det är en mer korrekt stavning. Och om någon känner eller har ett barn med det namnet, går dom ofta smeknamnet ?Agge??
Jag avskyr namn som har oklara uttal och därför kallar jag alla med sådana namn Stefan. Det är ett rejält lättuttalat namn.
Tyvärr skånskt. Äau-gusth. Ett slags bräkande i början och en trött utandning i slutet.
Jag uttalar både A och U, så ungefär som det stavas.
August Strindbergs namn uttalades so Åågust
Jag avskyr namn som har oklara uttal och därför kallar jag alla med sådana namn Stefan. Det är ett rejält lättuttalat namn.
Jag jobbbar som lärare och har stött på en och annan med namnet. Alla har uttalats med långt A och ljudlöst u. Några stavar t.o.m Agust. Har aldrig hört någon av dem kallas Agge.
(För mig är det smeknamn på Agnetha eller Angelica)
Å-gust eller Au-gust (som i månaden). Att uttala AU som bara A är märkligt.
Å-gust eller Au-gust (som i månaden). Att uttala AU som bara A är märkligt.
Säger du A-gusti också? La-ra istället för Laura? Astronat? Abergine? Adi (Audi)? Adiens? Aktoritet? Försvinner AU-uttalet på alla ord, eller bara vissa?