Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

För tidigt KUB?

Några dagars skillnad i uträkning kan man strunta i, men inte 2 veckor. Det blir ju jätteknasigt om barnet skulle födas för tidigt och de tror att det är 2 veckor äldre. Lika åt andra hållet som en vän till mig råkade ut för. Hon trodde graviditeten igenom med sitt 3.e barn att hon var längre gången än beräknat och det visade sig stämma när barnet föddes för han var klart överburen. Stå på dig ang. felräkningen! B.m kan vara rätt trångsynta med sina 28-dagarscykler och äl dag 14, men så ser det ju absolut inte ut för alla.

• Jag är bara jag
    Anonym (Gravid) skrev 2020-12-28 06:52:17 följande:
    De lär ju mäta på UL, så då får de ju veta hur långt gången hon är.
    Och UL ger bara en fingervisning, absolut inget exakt datum. Har själv gjort IVF och alltså haft ett spikat b.f-datum och båda barnen har varit större på RUL. 
  • Jag är bara jag
    Anonym (K) skrev 2020-12-28 09:53:40 följande:
    Trångsynta? Vad fan tänker du att de ska göra då? Alltid gå efter vad var och en tror? Skärp dig. Självklart måste de gå efter sista mens. Det är ändå ul som räknas i slutändan.
    Har läst massor med gånger när b.m envisats med b.f-datum som absolut INTE kan stämma. Kvinnor som skulle plussat dagen efter äl, kvinnor som gjort IVF som fått ändrat datum fast det inte får ändras, kvinnor som fått datum som inte stämmer med senaste mens alls, kvinnor som fått datum som gör att de skulle blivit gravida när de inte ens haft sex. Så jo, b.m är ganska trångsynta, oupplysta, eller rent av dumtjuriga. Och då får man stå på sig. Vare sig under- eller överburna barn är roligt.

Man kan absolut INTE gå efter senaste mens såvida man inte har precis 28-dagarsrcykler. Har man betydligt kortare eller längre cykler måste man räkna annorlunda. Eller tycker du min vän som hade mens i snitt  2 ggr per år skulle gått efter senaste mens? Då skulle hon enligt mensen varit i typ 6:e månaden när hon nyligen blivit gravid! Det blir ju fullkomligt absurt.
Svar på tråden För tidigt KUB?