• Steeph

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej på er!

Hur gör jag om jag börjat blöda på ruvardag 9 med en 5 dagars och testdag är om 3 dagar? Kan jag ringa in till kliniken och berätta som det är, eller måste jag vänta till testdagen och meddela?

Vi kan eventuellt få göra återföring igen efter bortfallsblödningen.

• Steeph
    Dibella skrev 2021-11-09 13:51:40 följande:

Brukar bero på klinik tror jag. Privat klinik har inte godtagit att jag meddelat minus innan testdag, men RMC på Sahlgrenska godtog att man tagit ett minus vid blödning (mens). Tråkigt att det inte gick vägen för er denna gången , men ni fick till frysen och har möjlighet att göra FET har jag för mig?

Åh då avvaktar jag någon mer dag innan jag ringer in. Tack!

Ja, men jag var ändå inställd på det. Det känns okej.

Vi har 5 i frysen så vi behöver inte starta igång med stimulering eller något äggplock nu det är jag väldigt tacksam för!
  • Steeph
    Dibella skrev 2021-11-10 07:36:07 följande:

Vad skönt, aldrig kul med ett minus. Men upplevde själv att slaget i magen blev lite svagare när jag visste att det fanns till frysen och man slapp hela stimuleringen om igen. Håller vi tummarna för omgång två istället! Så FET kanske nu eller nästa cykel kanske? 

Ja men verkligen, jag håller med dig där <3

Ja det blir FET denna cykel. Pratade precis med kliniken så ska in på VUL om 14 dagar för att se om någon äggblåsa är på G, sen återföring 6 dagar efter äl
  • Steeph
    Frida123123 skrev 2021-11-21 09:02:13 följande:

Hej, hur du mår? Tråkigt att det inte blev något men fem till frysen-wow. Ska du på ultraljud nästa vecka då? Jag har mitt vul imorgon inför mitt sista FET. Tar ägglossningstest nu och väntar på omslag, vilket borde komma i början på nästa vecka. Hoppas inte på omslag imorgon bara, då blir det nog ingen återföring pga helg-krock. Alltid nervöst att gå på undersökningar.

Hej!

Jo men jag mår ändå okej. Är på cykeldag 13 och inget omslag än på ägglossningstest. Jag har ju ägglossning runt dag 14-19 så den kan vara lite när som. Detta är också första cykeln direkt efter misslyckad ET så ägglossningen kan ju komma senare.

Jag har VUL på onsdag för att kolla läget

Åh håller tummarna att allt ser fint ut imorgon och att du inte får omslag imorgon. Vilken cykeldag är du på idag?
  • Steeph

Hej på er!

Var på VUL cd 15 och hade en follikel på 12 mm och en på 10.5 mm så ägglossningen blir garanterat sen. Slemhinnan var dock redan på 8 mm. Spelar det någon roll om ägglossningen sker runt dag 20-21 och FET 6 dagar senare?

Blir lite stressad att ägglossningen aldrig kommer och att det blir inställt

Får hoppas att ägglossningen kommer om ett par dagar och att slemhinnan håller sig tjock och fin.

• Steeph
    Dibella skrev 2021-11-26 13:30:42 följande:

Har inget bra svar, ville mest säga att det låter riktigt segt att ÄL segar när du ska få återföring! Vad ska BM om det? Sålänge det skett en ÄL och slemhinnan ser fin ut så borde det ju inte spela roll egentligen kan man ju tycka? Håller tummarna för att de kommer igång och växer på! Brukar du få så sen ÄL? annars borde de ju kanske ha gett lite hjälp på traven om det inte hade varit okej.

Ja det är seeegt. Jag har ägglossning mellan 16-20 men oftast runt 18-19 så det är inte konstigt. Men brukar se en stegring på äl test typ nu men nä, de är så svaga så. Vet att efter vaccinet så fick jag äl på dag 20, så jag har kanske en lite känslig cykel. Hade ju också en hög dos menopur sista dagarna så jag ska kanske inte vara så orolig eller förvånad över sen ägglossning hahahah. Detta är ju ägglossningen direkt efter bortfallsblödningen.

Jag kommer be om letrozol nästa återföring (om det blir någon) för att få ägglossning runt dag 14-16 istället.

Läkaren på kliniken sa att det inte spelade någon roll om äl kommer lite senare men det känns bara inte optimalt.
  • Steeph
    Dibella skrev 2021-11-26 15:35:11 följande:

Förstår dig, man vill ju att förhållandena ska vara riktigt bra! Det är ju vanligt att cykeln efter IVF kan bli lite småknasig, det har den varit för mig med. 

Men ha is i magen och hoppas att det växer på bra. Kliniken vet ju vad de gör, så godkänner de FET vid "sen" ÄL så borde det gå bra  Dom vill ju trots allt att du blir gravid, de har ju statistik och värna om.

Ja du har så rätt i det! Tack för dina ord! jag blir lite knäpp och otålig i den här situationen och är så fruktansvärt trött på att vänta och vänta.
  • Steeph
    Frida123123 skrev 2021-11-26 17:34:20 följande:

Segt! Går det inte att styra med Ovitriell? Men det verkar vara på gång iaf och en fin och tjock slemhinna!

Hej!

Nej har ingen ovitrelle för att jag ägglossar på egen hand, om än lite sent denna gång. Ja jag får iaf vara nöjd med slemhinnan haha hur går det för dig?
  • Steeph
    Kallamakka skrev 2021-11-26 19:21:28 följande:

Hej! Nu hoppar jag in här lite som gubben i lådan...

Jag gjorde precis en återföring i direkt anslutning till bortfallsblödningen efter IVF. Brukar också ha ägglossning runt dina cykeldagar. När jag åkte till kliniken dag 20 för ultraljud var jag säker på att ingen ägglossning var på g. Men då var ägget redan 17mm och påväg. Jag fick ta ovitrelle för att styra den undan helgen. (Så återföring blev det) trots att testen var relativt svaga.

Enligt läkaren var det ingen fara att ägglossningen kom sent, och om ägglossningstestet visar två sträck men inte så starka så kan man i många fall vara säker på Att den kommer -förr eller senare(om man har regelbundna cykler) Ser man inte 2 sträck alls så kan man däremot förvänta sig en cykel utan ägglossning.

Sen brukar lutealfasen från ägglossning till mens vara någorlunda lika, så man bör vänta sig en lång cykel om ägglossningen sker sådär sent. Och då har ägget hursom lika lång tid på sig att fastna innan mensen får för sig att dyka upp

Åh tack snälla för att du skrev! Jag ska som Dibella skrev ovan ha is i magen och bara vänta nu. Förhoppningsvis kommer det en ägglossning om ett par dagar.

Så sa min läkare också så jag får nog bara lita på dom. Jag tror det har suttit sig lite i mitt huvud att jag bara blir gravid om jag ägglossar runt 14-16 då jag blivit gravid när jag ägglossat dag 15 och 16. Men det är ju snarare annat som påverkar, inte själva dagen.
  • Steeph

Någon som kan hjälpa mig?

Vi har FET inplanerad på lördag 4/12. I lördags fick jag stegring på sticka som var nästan helt positivt och i söndags glad gubbe och helt positiv sticka. Ringde kliniken i måndags för att meddela det.

I måndags fortfarande positiva test med glad gubbe och igår morse (tisdag) steg tempen från 36.43 till 36.64. Dock tog jag ett äl test igår bara för att kolla och då var det fortfarande positivt och blev glad gubbe med ganska utspätt urin. Imorse var tempen 36.68 och negativa test (rund ring). Min tempningar dagarna innan har legat på 36.52, 36.45, 36.47, 36.40.

Tror ni att jag kan lita på att jag hade ägglossning i måndags eller kan det vara så att ägget släppte igår eller idag?

Testet från i söndags

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021