• MoonK

Vi som startar ivf behandling 2021

Iväntanpåivf skrev 2021-03-01 17:42:16 följande:

Hej, 

Där är det lite komplicerat.

Jag är gärna öppen med familj och vänner.

Sambon vill gärna att det är en privat angelägenhet bara mellan oss två. 

Det har slutat med att min familj och en del av mina vänner vet på olika nivåer. Några vet att vi väntar på ivf och står i kö (köade i åtta månader), de allra närmsta vet att vi är igång, dvs inne i systemet, och min mamma och en av mina bästa vänner har inblick i hela processen. 

Jag känner dels att det inte är nåt att skämmas över då vi är 'gamla' (jag är 39) och dels att jag behöver ventilera min oro/nervositet/frustration med nån mer än min sambo som, även om han är bäst och jätteförstående, inte riktigt oroar sig på samma sätt och dessutom har ett barn sen tidigare. :) 

Sen under dessa långa månader då vi väntat på tid för ivf och jag har varit relativt öppen om att vi stått i kö så har jag insett att det är såååå många andra som är eller har varit i samma sits. Många berättar inte förrän du själv öppnat upp och du har liksom ingen aning om att de kämpat och kämpat för sin bebis förrän du själv nämner ivf och de kläcker 'det gjorde vi med' :) 

Mao, jag tror det kan vara bra at prata mer öppet om det så att det blir lite mindre tabu. Så känner man sig inte lika ensam eller så får man nån annan att inte känna sig lika ensam. 

Med det sagt. :)

Jag berättar inte för alla och INGEN på jobbet vet ens att vi försöker skaffa barn. 

Det får de reda på tids nog och då kommer jag säkert vara öppen med att vi gjorde ivf. 

Hej!

Jag tycker du har helt rätt att man bör prata om det mer öppet så att det inte är tabu och att man inser hur vanligt det är. I mitt fall är det mer att jag tycker det är jobbigt med frågor mer än att jag skäms för att prata om det.

Och man vill ju helst komma med positiva resultat snarare än nej det sket sig även denna gång. Mina vänner vet att vi försöker men de vet inte att vi börjat med ivf och ingen av dem frågar heller. Antar att de är införstådda med att det är jobbigt som det är.

Mina syskon och 1 nära vän vet att vi har börjat med ivf, men mina föräldrar vet inget och det är mest för att de skulle vara alldeles för oroliga.

Min man tycker det är ok att vi pratar om det med nära vänner och familj mest för att som du säger att det är inget fel med att göra ivf och att det inte ska vara tabu.

Med tanke på min ålder (37 år) vet jag att en del kollegor går och väntar på att jag ska meddela att jag är gravid och en del har diskret försökt klura ut hur det går för oss. Men jag har mest ignorerat det.

Jag får hoppas att jag plussar på fredag och att vi får en bebis till vintern.

Är det din första ivf? Hur känns det?
  • MoonK
    Inalina skrev 2021-03-01 09:58:59 följande:

Hej, låter tufft om ni får mkt frågor kring att skaffa barn etc hur fasen kan någon fråga hur ofta ni har sex? herregud, mer privat än så kan en fråga nog inte bli... men man märker ju så otroligt tydligt på vänner där det funkat direkt för dem att många har svårt att förstå varför det inte funkar för andra lika fort eller överhuvudtaget. jag har sagt det förr, men IVF barn är så otroligt efterlängtade så tacksamheten vet inga gränser när de äntligen är här jag hoppas du (och alla andra i tråden) får uppleva det så snart som möjligt!! Har säkert frågat innan men när tänkte du testa?

jag har nog turen att varken våra vänner eller familjer har hållt på med en massa antydningar etc, utan låtit oss vara ifred innan fick lillan. Tycker ändå att folk förstår rätt mkt att det endast är vår business när vi "väljer" att skaffa barn.

Sen som du säger, det är ju inte att 'bara göra IVF' så har man ett barn sen utan det är ju otroligt påfrestande mentalt att gå igenom den här processen :(

Jag var på ultraljud nyss och det verkar ha växt till sig några fler äggblåsor nu som de ville skulle hinna mogna så har ÄP på torsdag! 

Haha ja folk kan vara rätt fräcka! Min granne frågade mig igår hur gammal jag är och är det inte dags att skaffa barn snart?!

Jag har testdag på fredag och är väldigt nervös. Jag fick ju tillbaka 2 ägg och jag hoppas så innerligt att båda klarat sig. Jag har ganska mycket molande mensvärk denna gång och jag vill så gärna hoppas på att det är ett gott tecken.

Grattis, vad kul att fler ägg växt till sig! Lycka till på torsdag :)
  • MoonK
    Dibella skrev 2021-03-01 13:04:24 följande:

Hej!

Det gick bra, var så sjukt nervös innan att jag inte visste vad jag skulle ta mig till nästan. Men läkaren och sköterskan var underbara och tryggade bra. Uttaget var smärtfritt bortsätt från lite molvärk bara. Jag hade ju ett skräckscenario i huvudet.. skönt att det inte stämde in haha.

Det var 4 blåsor, så en hade växt till sig, dock misstänkte läkaren att den var tom, vilket den förmodligen var också för fick bara ut 3 ägg. Men förhoppningsvis 3 riktigt bra ägg, det får vi veta imorgon, och isåfall blir det återföring på onsdag! Så nu börjar nästa steg av nervositet :) never ending.

Roligt att fler hunnit växa till sig för dig <3, kommer nog gå bra och förhoppningsvis får du ut flera fina ägg. Kanske blir det återinföring av 5 dagars då, alternativt 2 dagars på lördagen kanske?

Får hoppas att din klinik fortsätter med ett bra bemötande, speciellt vid ÄP tänker jag, det känns som en bit man verkligen behöver bra bemötande i.

Vad kul att läsa att det gick bra idag. Får ni ett eller två ägg återförd på onsdag?
  • MoonK
    Inalina skrev 2021-03-01 20:24:24 följande:

Hehe oj frågvis granne ;) men men jag har väl alltid vart en person som typ sagt ?vi har ingen brådska? eller ?nja inte än? typ när folk kommit med antydningar. Jag har liksom inte velat göra dem generade eller bortgjords genom att säga att det inte är så lätt för alla, eller skälla ut någon för att de frågar (vilket jag har andra vänner som gjort..) blir ju inte så trevligt då ;)

Åh vad spännande att du hoppas på BÅDA embryona!! När jag fick insatt 2 när jag fick dottern så var jag nog mer rädd att båda skulle klara sig ;) vi bor ju i Schweiz utan någon familj nära till hands heller så skulle vi få tvillingar nu vet jag inte riktigt vad jag skulle ta mig till, så vi kommer inte sätta tillbaka 2 nu även om kliniken tillåter/ frågar... det finns ju alltid en mikroskopisk risk för enäggstvillingar ändå haha! Så du kanske får fyra ;)!!!

Jag håller tummarna för dina 2!!! :D

Jag brukar inte heller skälla ut folk när de ställer såna frågor. Jag svarade bara ja vi får se och sen fortsatte hon berätta om sin son som är i min ålder och är nyskild. Hon menade nog inget illa.

Det är mer komplikationer med tvillingar, men jag vill bara inte gå igenom ivf mer. Så lite (ganska mycket) önsketänkande från min sida, det hade varit skönt med 2 som lyckas och en helt ok graviditet och 2 små friska barn :) Men såklart kommer jag bli extremt lycklig och tacksam om en klarar sig också.

Jag minns inte om du sa ifall du är nöjd med kliniken i Schweiz? Är det en privat?
  • MoonK
    jgren skrev 2021-03-02 13:23:23 följande:

Känns skönt att i alla fall vara sjukskriven i en vecka nu och ge kroppen en chans att lugna ner sig i påverkan och smärta. Har ett fysiskt tungt jobb så var inte optimalt att gå tillbaka dagen efter. 

Har pratat med kliniken nu och av de 30 äggen så var 5 st omogna, 25 befruktade och 17 st normalt befruktade (?). Så på måndag skulle dom återkomma om hur många som klarat sig till frysen. Så jag hoppas att detta var första och sista stimuleringen och äggplocket! =) 

Grattis! Det är ju helt fantastiskt! Hoppas du mår bättre, läste att du blivit överstimulerad. Skönt att de har bra koll och följer upp varje dag.
  • MoonK
    Sweetpineapple skrev 2021-03-02 08:12:17 följande:

Nu kunde jag inte hålla mig längre. Tog ett digitalt test som visade "gravid 1-2" <3 Är på ruvardag 8 idag med en blasto.

Känns overkligt och jag vågar inte tro på det än, är över en vecka till testdag. (Jag har ett MA v 14 i bagaget samt 2 tidiga MF, dock inte med nuvarande partner). Började må lite illa igår men kan lika gärna bero på Lutinus.

Var inte läge att berätta för sambon nu på morgonen, det var stressigt o få iväg de stora barnen till skolan. Jag vill berätta på ett fint sätt, han har längtat efter barn i så många år och känslomässigt tagit våra svårigheter med att bli gravida väldigt hårt.

Vad kul! Grattis! Håller tummarna att det lyckas hela vägen! Jag längtar till fredag då jag äntligen ska testa mig!
  • MoonK
    Inalina skrev 2021-03-02 08:12:28 följande:

nej precis, folk menar ju aldrig illa, i alla fall inte de man umgås med eller har i sin närhet, det handlar ju bara om lite klumpighet eller oförståelse. 

under min graviditet med dottern så hade jag en del komplikationer redan, med sammandragningar som började redan i v 22-23, och en del blödningar tidigit etc etc. dessutom har jag gjort en konisering (man tar bort en del av livmodertappen) så man kan ha en viss risk för för tidig födsel redan. Min dotter kom i v 39 men då hade jag i princip bara gått jättekorta promenader från v 23 och sammandragningarna stannade liksom aldrig av riktigt, så de rekommenderar inte att man sätter tillbaka 2 embryon om man inte hade en enkel graviditet första gången.

jag är nöjd med kliniken, här finns bara privata kliniker (eller man bekostar i alla fall allting själv) så det spelar ingen roll om man går på sjukhuset eller privat klinik :) är ni nöjda med er klinik? jag hoppas du får ditt livs första plus nu!!

Tack! Vi började med privat pga långa väntetider och sen körde vi 2 cykler på Sahlgrenska. Skillnad är att man får ett privatrum på privatklinik och sköterskan hade lite mer tid att prata med mig inför äggplock, annars är det ingen större skillnad (utöver kostnaden då :D).
  • MoonK
    Inalina skrev 2021-03-05 10:28:07 följande:

Hej alla! Nu ringde de från labbet och berättade att de trodde att 4 av mina ägg hade befruktats.. blev ju ändå lite besviken att det var så himla få trots att jag såklart är glad att det blev någon befruktning överhuvudtaget, men med 13 ägg är det ju väldigt lågt med 1/3 befruktning..

Befruktningen har inte vart nåt större problem innan, utan mina embryon har ju dukat under innan dag 5 ändå av olika anledningar - får hoppas att dessa 4 är riktigt starka nu!

Hon skulle ringa tillbaka till mig i morgon igen och berätta hur det gick med utvecklingen, vi bokade in en tid på tisdag kl 11 för transfer i alla fall. 

Det som gjorde mig mest förvånad var ändå att det var 2 ICSI OCH 2 naturliga som hade befruktats, vilket även var ett glädjande besked givetvis, var ju helt säker på att mina ägg inte skulle kunna befruktas utan ICSI !! 

åh om bara tisdag kunde komma snabbare nu så jag får tillbaka en liten en! Ha en fin fredag allihopa!!

Grattis! Kul ändå att 4 av 13 befruktades. Håller tummarna att det går bra nu!

Jag hade 3 av 12.

Testdag idag och jag såg en liten skugga av ett andra sträck men antagligen är det ingenting. Dem sa att jag ska testa imorgon igen, men jag har inget hopp om att plussa. Får se när nästa cykel startar igen, suck :(
  • MoonK
    Onemore2018 skrev 2021-03-05 11:12:41 följande:

Då blev denna sköna fredag en helvetes fredag. Jag vill bara skrika och vara arg, gråta. Fick världens värk i magen och gick på toaletten. BLÖDER BIG TIME! kul på ruvdag 10. Tack för den.. med klumpar. Inga ägg kvar i frysen och två plock kvar. Kommer det ens att bli något???? om det inte funkar med färskåterinföring och fryst vad gör man då? Det är så hopplöst och jag blir så besviken på mig själv. Det är mitt fel :( sambon har ju jädrans rackare som simmar men jag jag som har barn sedan tidigare kan inte ens bli gravid med honom varke på naturligt eller ivf sätt. Dumma p spruta. Dumma förhoppningar. Dumma lutinus som lurat mig...

Sist blev det 8 ägg, 4 befruktade 1 till frysen och 1 färsk återinföring.

Förlåt för jobbigt inlägg men jag går under ???? jag hsde bara velat ha ett plus på stickan och skrivit på magen hej pappa vi ses om 9 månader.

Det gör ont i hela mig att vi kan inte få barn tillsammans och hans längtan är så stor och det är fel på mig????

Så tråkigt att höra!! Nästa gång går det vägen ska du se!

Kämpa på!

Jag hade testdag idag, hade fått 2 ägg återförda och fick ett väldigt väldigt vagt sträck som antagligen är ett negativt resultat. Jag önskar att jag åtminstone kände nåt, att jag grät och bröt ihop men jag är bara tom, besviken och tom.

Detta var tredje ivf cykeln och 1 frysåterföring. Har en i frysen och en behandling kvar på Sahlgrenska då min första var privat. Hoppas verkligen att vi lyckas en vacker dag.

Mitt tålamod börjar däremot ta slut gentemot vänner som skickar bilder och klipp på deras barn heeeeeeela tiden! Non-stop dygnet runt. Dem skickar inlägg på familjer med 7 barn osv. Jag blir bombarderad med såna saker hela tiden. Förstår att de lever i sin underbara mammabubbla och jag unnar dem varje sekund av det. Blir bara lite för mycket ibland. Speciellt när man kämpat så länge och önskar att man var en av dem.
  • MoonK
    Annna84 skrev 2021-03-05 17:20:33 följande:

Hoppas hoppas att det ändå går! Har du en svag skugga så är det inte kört. Jag håller tummarna för imorgon. Har du gått så långt som till testdag tidigare utan blödning?

Ja, fy, detta är så jobbigt, men på något jäkla vänster så tar man sig igenom det efter ett antal dagar med gråt och ångest. Jag är inte inne på instagram, det hjälper mycket att inte se alla barn.

Kramar till dig!

Ja det var samma förra gången, ingen blödning förrän 2 dagar efter att jag slutade med Lutinus.

Styrkekramar till dig!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021