• Truuly

Vi som startar ivf behandling 2021

Onemore2018 skrev 2021-05-14 23:02:16 följande:

Jag vill grina... bara grina... fy vad svullen man blir av det här och vad man går upp i vikt under behandling. Andra försöket och det lägger sig runt mage och lår. Känns som man har vätska över hela kroppen.. tog sista gonal f 150 och fyremadel ikväll, i morgon är det otrivelle som gäller. Måndag äggplock. I dag har jag haft riktigt ont på sidorna. Det känns nu att äggblåsorna är stora..

Oj vad jobbigt det låter.

När brukar svullnaden lägga sig?

Hur många/stora äggblåsor hade du vid senaste ul?

Lycka till på måndag!

Själv är jag på sprutdag 9 och känner ingenting.

Men kanske inte så konstigt för det verkar inte hända så mycket därinne :/ på andra ul hade jag totalt 5st. Fyra som hade växt till sig till 10-13mm och två som försvunnit sen första vul. Fattar ingenting.

Läkarna vågar inte riktigt höja min gonal riktigt, eftersom jag tydligen har hög äggreserv och risk för överstimulering.

Men samtidigt av vad man har fått se på ul så visar det typ motsatsen. Visst kan man se en stor mängd smååå äggblåsor men de verkar svårväckta och växer långsamt?

någon som varit med om samma? Vet inte ens om jag vågar tro på att det blir nån äggplock nästa vecka:(
  • Truuly

Stort grattis till er som plussat! Så otroligt roligt och hoppfullt att höra!

Vi har tid för äggplock på fre! Äntligen efter 4 vul.. och 3 dosjusteringar och blodprov. Ca 8-10 äggblåsor i strl 14-20mm idag. Vet inte varför jag får så få ägg som tydligen är lite sega när jag har hög äggreserv (därför de inte vågade ge mig så hög gonal dos. Från 125 till 175 på slutet). Får inget riktigt svar på det heller :/

Läkaren tvekade lite på om plocket skulle ske på fre lr mån. Men det blir på fre. Men jag vet inte om jag kommer ha tillräckligt med mogna tills dess. Var bara 3st på 17-20mm, resten på 14-15mm..

Hur har era äggblåsor sett ut på sista vul innan plock?

• Truuly
    Anonym1Ha skrev 2021-05-22 16:50:34 följande:

Hej! Ny här men läst en del.

Jag och min man är 30+, vi har försökt få barn i 2år. Jag har PCOS, efter 8mån på letrozole med ägglossning varje månad men fortfarande inget pluss skickades en remiss till IVF i dec-20. Vi fick börja med IVF nu i maj -21. Tyvärr verkar jag inte svara lika bra på gonal-f som på letrozol och efter en doshöjning på andra VUL dag 10 hade jag fortfarande ingen blåsa över 10mm. Total besvikelse, det som gått så bra att stimulera fram äggblåsor tidigare.. fick ytterligare en doshöjning av gonal-f och pausa fyremadel över helgen. Nytt VUL på måndag och har det inte hänt något då vill de avbryta detta försöket och börja om nästa mens med högre dos gonal-f från början. Och hur lång tid tar det undrar jag då så klart i vår barnlängtan!!!?

Den här resan är verkligen en berg och dalbana, först är man super glad att äntligen få chansen med sin första ivf och ett par dagar senare försvinner allt det hoppet. Nu tänker jag ändå försöka hoppas att äggstockarna reagerar över helgen så får vi ta den besvikelsen på måndag annars. Någon som har erfarenhet av detta? Hoppas jag på för mycket?

Åh va jag tänker på oss alla där ute som kämpar!

Jag förstår din besvikelse. Jag hade nästan samma situation förra veckan.

Första vul hade jag bara 3st på 10mm och inga över 10mm på andra sidan. Bara väldigt många små. På andra vul hade det inte skett så mycket heller.

Det slutade med totalt 4 vul och 3 dosjusteringar. Så det blev äggplock till slut iallafall fastän jag nästan gav upp hoppet där.

Håller tummarna att dina blåsor växer på bra nu under helgen! Inte kört ännu:)
  • Truuly
    Anonym1Ha skrev 2021-05-23 11:07:36 följande:

Tack för att du delar med dig! Ger lite hopp ändå! Va skönt att det blev äggplock för dig, det är ju en del i det hela sen ska ju allt annat också klaffa <3 Var i processen är du nu? Håller tummarna!

Ja verkligen en lättnad att det blev äggplock ändå. Eftersom jag tydligen har stor äggreserv (det visste jag inte förrän på andra vul) så gav de mig låg gonal dos och höjde väldigt försiktigt. Fick även ta blodprov för att säkerställa så jag inte blev överstimulerad. Även läkarna verkade lite osäkra om de skulle höja dosen. Men trots många blåsor så mognade de väldigt långsamt och på sista vul hade jag bara 8 i hyfsad storlek. Skulle det inte gå vägen denna gången så vet vi iallafall att jag inte är speciellt lättstimulerad och kan förhoppningsvis börja med högre dos redan från början:)

På onsdag får jag tillbaka en blastocyst <3

Blir det din 3e eller 4e vul imorgon? Håller tummarna!
  • Truuly
    Chajsa skrev 2021-05-25 11:28:38 följande:

Jag hade sista ultraljudskollen inför äggplock på fredag och blev så besviken. Bara tre äggblåsor var mogna! O tre mindre, bara ena äggstocken hade äggblåsor. Det är precis på gränsen för att gå vidare sa de. Det är landstingsförsök #2. Känns så jävla tungt för går jag inte vidare med detta måste jag vänta till efter sommaren... och går jag vidare riskerar jag att ?bränna? ett försök. Läkaren rådde mig om man bortsåg från ekonomiska aspekten att genomföra äggplocket, att det är kvantiteten som räknas och jag ändå hade goda chanser. Finns det någon som varit med om detta? Några tankar? Någon som fått jättefå ägg men där det blivit bra ändå? Är så ledsen, känner mig som ett misslyckande. Undrar varför det blev såhär?!

Jag förstår dina känslor. Mina äggblåsor var också lite segstartade. Nu vet jag inte hur många vul du har varit på eller vilken behandlingsdag du är på. Men det är inte möjligt för dig att fortsätta stimulera någon extra dag?

Det kan ju hända att de 3 mindre växer till sig.

När man läser runt lite så verkar det som om de som får ut färre ägg har bra kvalite på dem. Dina 3 ägg kanske är av toppkvalite pga lite ?konkurrens? :)

Håller tummarna för dig!
  • Truuly
    Chajsa skrev 2021-05-25 16:56:15 följande:

Tack snälla för pepp. Hur såg storleken på dina ut, fick du ökad dos som gjorde att de tog sig mot slutet?

Jag frågade om de inte kunde växa till sig men läkaren sa att jag ?inte skulle räkna med det?, kanske att någon kan växa som en bonus men jag är redan på dag 10, ska ta en gonal f+ fyremadel ikväll och nytt VUL imorrn och äggplock blir oavsett på fredag. Jag kan inte annat än hoppas på ett eller två guldägg men känns så tufft. Om bara två skulle befruktas, vet du eller ngn som läser om de alltid sätter tillbaka det på dag 2 då eller om de försöker odla till blastocyster om delningen ser bra ut?

På min dag 10 (andra vul) så hade jag bara totalt 5st på max 10mm. Så mellan andra och tredje vul hade det knappt hänt nånting. Så jag är ändå glad att de valde att öka min dos ytterligare och gav mig en fjärde vul istället för att avbryta. (Även om jag just då kände mig så hopplös som behövde så många vul när de flesta fick bra äggblåsor redan på andra vul) Äggplock skedde på dag 16.

Blir det ditt tredje vul imorgon då alltså? Oftast hittar de fler ägg på plocket än vad de ser på sista vul. Sen hinner säkert någon få en extra skjuts mot slutet. Det kommer gå bra!

Det kanske är olika från klinik till klinik, men jag tror att under 5 ägg så sätts de in på dag 2-3. Blir det minst 5 ägg så odlas de till dag 5 :)
  • Truuly
    Iväntanpåivf skrev 2021-05-25 18:10:13 följande:

Hej i tråden. 

Då var man ruvare igen. 

Hoppas verkligen det går vägen denna gången. 

Åhh hoppas det går vägen nu!!

Jag blir ruvare för första gången från o med imorgon! Pirrigt.
  • Truuly
    Chajsa skrev 2021-05-26 11:59:44 följande:

Tre ägg hade växt till sig lite så nu verkar de också med i matchen till äggplocket! Känns bra om än inte superhoppfull. Hoppas hoppas de hittar ett par ägg som kan befruktas och sättas in sen till helgen.

Är du ruvare nu? :)

Åh men det låter ju lovande!!

Nu är jag ruvare! :D satte precis in en blastocyst som redan har kläckts och var på väg ur sitt skal. Väldigt häftigt att se!
  • Truuly
    Anonym1Ha skrev 2021-05-26 15:19:29 följande:

Så spännande!!! Håller tummarna!!

När är testdag då?

Tack! <3

Testdag 7/6

Skönt att du fick positiva besked idag på vul! Till äggplock nästa vecka tror jag garanterat att du har goda chanser att få ett gäng bra ägg :)) blir det ditt 5e vul på fre?

På mitt sista vul såg man 8st potentiella äggblåsor och fick ändå ut 11st på äggplocket två dagar senare, varav 9 mogna :)
  • Truuly

Jag gjorde som sagt återföring igår och kom att tänka på en sak. Fick ni se själva insättningen på skärm eller gjordes nåt ul efteråt för att se om embryot satt på plats?

Här gjordes inget av det. Fick bara se blastocysten på bild. Lite nojig nu om det gick rätt till haha...

Går på RMC.

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021