• Clemmentina

Vi som startar ivf behandling 2021

Inalina skrev 2021-08-27 09:37:58 följande:

hej! ja de verkar gå med på att andra VUL också körs här i Schweiz, så skönt! japp de kör alltid ICSI på kliniken i Prag om man inte ber om att få göra 50/50 eller av någon annan anledning vill kör simtävlingen istället ;)

åh visst är det sjukt vad man kan längta efter mensen helt plötsligt! när man bara vill sätta igång! ja eller helst längtar man ju efter att den aldrig ska komma igen (på 9 mån) men då det aldrig hänt naturligt hade man nästan hoppats att hjärnan skulle stänga av den delen och förstå att 'nä, du kan faktiskt inte bli gravid naturligt - så du kan lika gärna njuta av att aldrig behöva använda preventivmedel igen'  men så funkar det ju inte...

Vi bokade i alla fall en resa till solen i mitten av okt igår! kände liksom att jag vill se det riktiga havet äntligen (inte östersjön...) och gud vilken energi jag fick efter det! så var vaken halva natten haha, älskar att ha resor att se fram emot och att bara få komma till semesterkänsla!! (kul att man bokar det 2 veckor efter att man precis haft 5 veckors semester haha!)

Hejar på din mens härifrån nu (eller helst inte men du fattar!) 

Kram!

Åh förstår! Vi kör ju också icsi även om det egentligen inte finns någon anledning till det men fått så få befruktade utan det. Verkar som mensen kommer nu. :) Ska meddela kliniken det! Hehe, precis. Hoppet är det sista som överger än. Man undrar ju vad felet är ändå!

Låter underbart med resa till solen i oktober. :) Perfekt inför hösten/vintern. Förhoppningsvis är du ju gravid då! Men är det inte alltid så att man börjar planera nästa semester så snart den förra är slut, haha.
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-08-29 14:01:06 följande:

Låter bra att mensen kom, och synd man aldrig blir klokare på hur ens kropp fungerar!

då får du börja räkna ner nu! 

jag har nog haft ALLA teorier om varför det inte blir några barn naturligt hos oss men alla verkar liksom falla med varje behandling vi gör. jag lyckades ju få några st befruktade med 'vanlig' IVF i våras när jag trodde att mina ägg o makens simmare helt enkelt inte tyckte om varann, och sen att mitt immunförsvar varit boven - men senaste året har jag vart sjuk rätt mkt. En annan teori att båda mina äggledare är blockerade, men enligt en operation 2018 var det genomgång fint i åtminstone ena, vilket ska räcka. så just nu är jag väl inne på att kroppen släpper omogna ägg vid ÄL som därför inte befruktas (med tanke på hur dålig befrukting jag haft på senaste IVF) så nu är det nog äggkvaliten ändå.. men det återstår ju att se efter nästa ÄP som blir nästa vecka nångång.

vad är din teori med dig och din partner? vet ju att du också äter en del tillskott så äggkvaliten där med kanske?

Kram!

Inalina skrev 2021-08-30 11:52:04 följande:

Hej alla! kom hem från första VUL nu på dag 8 och jag hade 11 äggblåsor i hyfsat lika stl.

Tar ju väldigt hög dos Gonal F (350ie) men verkar ju omöjligt att bli överstimulerad ändå så det är ju bra.

Är ganska nöjd över resultatet, måtte det nu bli en bebis av en av dessa!!! Lycka till ni andra mitt i processen, har förstått att det är en del återföringar och ÄP denna veckan så nu händer det grejer! Jag har skickat in resultatet till min klinik så jag hoppas jag får ett prel. datum för äggplock nu så jag kan boka min resa till Prag! Kram på er alla kämpar

Låter bra med 11 och att de är hyfsat jämnstora. :) Då håller vi tummarna för äggplock inom kort och en smidig resa till och från Prag.

Jag har egentligen inte några teorier om det. Men fick perfekt ägglossning 7 månader med Letrozole utan en tillstymmelse till plus och nu har jag blivit gravid på 3 av 5 återföringar. Så gissningsvis är det flera saker som samspelar varav äggkvalitet kan vara en. Fick fler befruktade sist men då bytte jag ju också till Menopur. Svårt att veta helt enkelt.

Kram!
  • Clemmentina
    CarroAnd skrev 2021-09-01 21:21:25 följande:

Äggen kan inte odlas vidare utan att det sker befruktning. Så de har frusits ner idag. Med tanke på spermiekvaliten och att jag precis gjort en hormonbehandling så inväntar jag denna mensen+ nästa mens för inte påverkas och mensen efter det, då får min sambo lämna nytt prov alternativt göra ett ingrepp i bitestiklarna om det inte finns några vid utlösningen. Sedan ska äggen befruktas och återföras. Jag hoppas innerligt att det finns åtminstone 6 spermier av bra kvalitet att använda om två månader. Denna resan tar kål på mig. Jag är sååå ledsen. Men som tur är har jag en underbar flicka på 9 år. Det gör så ont i mammahjärtat att höra att hon vill ha syskon och att jag dessutom så innerligt vill ge henne det. När första försöket misslyckades såg jag ändå ganska ljust på saken. Att vi hade ett till försök. Men nu då? Jag har också läst någonstans att de bara kan göra ingrepp på på män två gånger och inte fler. Sen då? Gud, vad ska vi göra?

Vilket otroligt jobbigt besked! :( Lider med er och hoppas att de ska hitta de där spermier på något sätt. Styrkekram!
  • Clemmentina
    Lusselelle123 skrev 2021-09-01 20:57:22 följande:

Hej, hoppas det är okej att jag hoppar in här :)

Jag och min sambo har gjort en utredning och fick veta igår vid VUL att jag inte svarar på letrozolen alls och fick remiss till IVF på Sahlgrenska. Kön är dessvärre ca 1 år lång så vi har bestämt oss för att gå privat under tiden och fick ett möte inbokat med en gynekolog redan nu på fredag. 

Hela denhär processen är ju nog jobbig som den är och så ska man behöva ställas inför ett val om hur många försök man ska köpa i förhand. Har funderat på 2 försök men är livrädd för hur jag ska känna om de två försöken misslyckas och att man ska ångra att man inte tog det tredje.. 

Går någon här privat och hur har ni tänkt kring det? Och om någon lyckats bli gravid här genom IVF, på vilket försök gick det?

Välkommen! Vi går också på Sahlgrenska. Står ni i kort-varsel kön? Vi kom igång lite snabbare tack vare den (blev kallade efter fem månader) men vet att kötiden blivit längre nu. Vi köpte ett försök i väntan på Sahlgrenska och det var vad vi hann med. Blev gravid då men fick missfall och inget till frysen. Har du bra amh? Tänker lite kring om det finns potential för många embryon eller inte. Förstår oron men många blir ju också gravida direkt! :)
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-08-31 08:21:40 följande:

Ja 11 blir nog bra om de mognar till sig allihopa.. kör äggplocket på måndag så har en hel vecka kvar vilket känns som en evighet..

resa till prag verkar väl bli sådär smidig, jag skulle boka igår och hittade jättebra direktflyg, men då jag ville kolla med mannen först så fick jag gå in igen och då hade de höjt priset 200% så jag hoppas de sänker priserna idag igen... så har inte lyckats boka nåt än.. i värsta fall går det ju någon nattbuss eller tåg också men känns ju jobbigt när man bara vill snabbt dit o hem...suck! har också testat letrozole etc och har tydlig ÄL så ja vi får nog aldrig veta varför det inte funkar naturligt helt enkelt, lika bra att förlika sig med den tanken.

Det håller vi tummarna för att de gör! Vi kommer nog inte vara helt osynkade då. Jag räknar med att de sätter min ägglossning till onsdag om en vecka.

Skönt att du fick tag på biljetter sen (tyckte mig läsa mig till det i ett annat svar). :) Nattbuss eller tåg låter onekligen lite jobbigt i detta fall. Ska du göra något mer ultraljud innan måndag?
  • Clemmentina
    Lusselelle123 skrev 2021-09-01 22:08:15 följande:

Tack så mycket och tack för svar! :)

Oj, inte hört talas om att det finns en sån kö.. gynekologen vi gått till sa bara att han ställde oss i kön och att den är upp emot ett år just nu. Måste de skicka en remiss till den kön specifikt eller vad ska man uppfylla för kriterier för att hamna i den? Enligt läkaren så har jag goda förutsättningar pga min ålder (27) och bra amh, men eftersom det är 30% chans vid ett försök så känns beslutet så himla svårt.. 

Beklagar missfallet :(  På vilken klinik gjorde ni det försöket och var ni nöjda? Har ni kommit igång på Sahlgrenska och hur har det isåfall gått?

Du måste ringa reproduktionsmedicin och meddela dem att ni vill bli uppsatta på kortvarsellistan. Ni behåller er plats i vanliga kön men kan bli erbjuden plats om någon bokar av med kort varsel. :) Låter bra med din ålder och bra amh. Då är chansen god att ni får många embryon och kanske ett eller flera till frysen!

Vi ska precis göra vårt allra sista försök på Sahlgrenska. Har blivit gravid på 3 av 5 försök men tyvärr fått missfall 3 gånger. :(
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-09-03 10:12:58 följande:

Jag har kontakt med kliniken nu i alla fall och för deras del gick det bra med dag 3 transfer, inga problem. Beroende på hur allt ser ut funderar jag på att be dem föra över 2 (om vi har 2...) jo men det är inte så lätt att stanna flera dagar i Prag då min man jobbar heltid (eller lite mer) och ingen vet att vi gör IVF, och dottern går på förskolan halvdagar.. Vi har ju satt oss själva i situationen så vill inte beklaga mig för mkt men vill inte heller att min man ska bli ett nervvrak när jag är borta haha!

åh det där ÄL-jagandet ;) så skönt att höra att du är pepp! det är jag också (men har så mkt i huvudet med allt som ska tajmas så hinner knappt känna av haha!) Jag vet att det är lätt att fastna i de tankarna men de ALLRA flesta fungerar det ju för till slut, så man måste våga tro på att det även gäller en själv. Hösten innebär ju ofta en nystart så nu får vi ställa in oss på att det blir det för oss också!

Åh har varit borta från tråden några dagar och inte riktigt hängt med. Många nya inlägg! Bra att de är noggranna i alla fall och att du kunde gå tid för vul imorgon. Omogna ägg vill du absolut inte ta utan de (äggblåsorna) bör vara runt 20 mm i alla fall. Inte säkert att det är sämre att få tillbaks på dag 3. Och fråga om 2 två embryon. Spännande tider! :)
  • Clemmentina
    Lusselelle123 skrev 2021-09-02 10:28:01 följande:

Testade att ringa dom strax efter dom öppnat imorse men de kunde inte ta emot fler samtal idag... så man lär behöva jaga dom ett tag men det gav lite ljus iallafall att den möjligheten finns :) 

Nej vad tråkigt att höra..:( Håller verkligen tummarna att det ska gå vägen för er denna gång!! Har du fått göra en missfallsutredning eller vet du varför du fått upprepade missfall?

Ja men precis! Måste ringa tidigt. :) Vi gjorde också vårt första försök på Nordic och var precis som Dibella nöjd med dem och framför allt deras bemötande. Men jag tror Livio är bra med! Precis som ni gjorde vi utredning på GKK men till skillnad från er hade vi turen att få en riktigt bra läkare där. Tyvärr inte kvar längre....

Vi har inte gjort en missfallsutredning ännu. Tror det kan vara mitt immunförsvar som spökar. Kunde gjort utredningen nu men då väntetiden är lång valde vi att vänta och göra vårt sista försök först. Går det inte nu kommer vi ta det då!
  • Clemmentina
    Dibella skrev 2021-09-03 09:54:58 följande:

Yes, också via GKK, sköna var att utredningen gick snabbt, men tyckte läkaren som utredde oss var lite brysk och allmänt oempatisk tyvärr, men de jag träffat efter detta har alla varit bra, både på Nordic och RMC som tur är, man är ju skör som man är i denna process, behöver inte att något mer känns jobbigt :P

Ja processen med IVF kändes helt oöverstiglig första gången, men gick definitivt så mycket smidigare än jag någonsin kunde trott, hoppas du får samma upplevelse med. 

Klart det viktigaste är att blåsorna är i bästa möjliga skick, hoppas att det ser bra ut på lördag. Kanske blir att du får stanna ett par nätter extra då i värsta fall? Håller tummarna för att allt blir smidigt!

Jo jag håller på och jagar ÄL nu med stickor och hoppas på omslag nu under helgen, då är det bara 2 veckor kvar! Jag är ovanligt pepp faktiskt :) längtar riktigt mycket. Haft många månader nu där jag varit fast i tanken att jag aldrig kommer bli gravid, men tror semestern gett mig lite ny energi för att orka ha lite nytt hopp 

Välkommen  Vilken resa ni gjort! Får verkligen hoppas att de blastisar ni har kvar blir ett litet syskon :)

Kan tänka mig att mycket ångest och känslor kan komma tillbaka med full kraft när man tidigare varit med om barnlöshet. Man orkar ju på något konstigt sätt, trots att det känns i perioder som det aldrig ska gå och man aldrig ska orka. Hoppas det går bra på läkarbesöket!

Åh nu är det snart dags! Skönt att du fått lite ny energi och hopp! Håller tummarna för omslag inom kort. :)
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-09-04 13:48:49 följande:

Åh jag blev så glad nu på ultraljudet idag för nu hade ganska många - typ 12-14 st äggblåsor vuxit till 18-20mm ! så kliniken bestämde att det blir plock måndag morgon så min tidsplan håller!! flyger till prag i morgon och hem tis morgon! sen finns fortfarande chansen till återföring av blastocyst i så fall på lördag om några överlever, men det återstår ju att se, annars blir det torsdag! kände att jag ville skriva av mig till dig!

Åh vad glad jag blir! Det låter toppen. Goda nyheter! Och plock på måndag blir ju kanon. Hoppas det blir flera blastocyster den här gången. Jag är optimistisk och tror det nu när det finns så många ägg i bra storlek. Lycka till imorgon!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021