• MoonK

Vi som startar ivf behandling 2021

Dibella skrev 2021-02-26 15:39:09 följande:

Lite halvt, jag har berättat för några vänner och en nära kollega (samt chef utifrån behöver springa från jobbet titt som tätt. Sambon pratar med sina föräldrar kring det. Men det är svårt, jag pendlar från dag till dag kring att hålla allt superhemligt och inte vill prata med någon om det, till att jag bara vill vara helt öppen med det för jag är så trött på att bära allt själv. Så blev väl en lite mittemellan grej, som känns både bra och mindre bra beroende på min dagsform. 

Hur gör du?

Jag orkar inte med alla frågor som folk kan ställa och det är nervöst som det är så vill inte ta hänsyn till någon annan än mig och min man just nu. Vid en vanlig graviditet vet ju inte omgivningen om det förrän i 3e mån pga alla risker. Förstår dig helt och hållet att du går från att vilja berätta för alla till att hålla det hemligt. Jag har endast berättat för syskon och en vän som gjort ivf 2 ggr och lyckats:) men det är extremt frustrerande när alla i min omgivning har barn och man kämpar på för fullt här.
  • MoonK
    Touma skrev 2021-02-27 00:25:17 följande:

En fråga till er som går igenom denna behandling. 

Skulle ni kunna berätta hur eran process gick igenom kort och hur lång tid det gick mellan varje metod? 

Hur lång tid tog det att ni fick sätta igång efter första besöket med läkaren? etc 

Hej Touma.

Jag har gjort 3 ivf behandlingar och en insättning med en blastocyst från frysen.

Första gången gick jag privat till IVF Nordic, orkade inte vänta på att få tid på Sahlgrenska. De tajmade in mensen som kom ca 1 mån efter första besöket.

Vet inte om du redan påbörjat din behandling men, ett tips är att gå till en privatklinik för att göra en utredning där och be dem skicka remiss till sjukhuset. Det kostar lika mycket som att gå landstinget.

Ivf 1: gonal-f 375 - 10 ägg, 3 befruktade, insättning av en 2 dagars och en blasto till fysen. Eftersom det var sommaruppehåll däremellan fick vi vänta till augusti för att få blaston insatt.

Ivf 2: fick tid på Sahlgrenska i oktober 2020, jag ringde och bad dem sätta upp på mig på listan ifall nån skulle avboka och vi fick tid 2 månader tidigare än planerat.

Behandling startade i nov/dec, fick gonal-f 300 + menopur 150. Fick 11 äggblåsor, endast ett ägg blev befruktat så jag fick den insatt efter 2 dagar.

Ivf 3: man måste vänta en menscykel emellan varje ivf stimulering så denna omgång startade 6 feb.

Behandling: gonal-f 300+menopur 150, fick 12 äggblåsor, 4 befruktades (icsi), 2 ägg återfördes till mig och ett 6 dagars gick till frysen. Jag är på ruvardag 11 nu och har testdag den 5 mars.

Sen kan ju behandlingen skilja sig från fall till fall, ålder och ens problematik. I mitt fall har jag ett lågt AMH värde men annars är allt annat normalt. De valde att göra icsi denna gång för att de sa att det kan vara nåt kemiskt som inte funkar vid själva befruktningen.

Hoppas du fick svar på dina frågor :)
  • MoonK
    Sweetpineapple skrev 2021-02-27 15:37:31 följande:

Tack allihop <3 Så fint att ha denna grupp. Här vet ingen att vi försöker alls förutom min chef som jag kände mig tvungen att berätta för, så att få skriva av sig här är värdefullt.  

Vi hoppas så att någon av våra blastisar ska kunna ge oss ett barn. Känns inte alls lockande att börja om denna hormonbehandling med tanke på hur jag mår nu med överstimulering. Så sjukt svullen om magen. Jag har inte kontaktat vården. Är själv sjuksköterska o söker inte om jag verkligen inte måste. Blir det svårt att andas däremot så åker jag såklart in. 

MoonK - minns inte om du sagt detta, men varför fick du 2 tillbaka? Var det blastocyster det också? 

Jag fick 2st 2 dagars tillbaka pga min ålder (37 år) och att resultatet varit dåligt vid tidigare insättningar. Läst att chanserna kan öka med 2st om man är 35+. Men läkaren sa bara att vi har det alternativet om vi vill så vi valde att chansa med 2 denna gång.

Jag håller tummarna att
  • MoonK
    Miilna2015 skrev 2021-02-27 18:54:46 följande:

Jag har ett jobb där det kommer fram att man är gravid direkt, så jag har berättat för de flesta av mina kollegor samt min chef. På grund av detta berättade vi för båda våra familjer direkt vi fått veta att vi skulle göra ivf, ville inte att mina kollegor skulle veta men inte min familj.

Hade helst velat vänta med att berätta till efter vecka 12 men som sagt - omöjligt. Hanterar farliga ämnen på mitt jobb och behöver då få andra arbetsuppgifter.

Inte lätt, men skönt ändå att du kan få andra uppgifter och förhoppningsvis få stöttning och förståelse av dina kollegor och din familj.
  • MoonK
    Smilla93 skrev 2021-02-27 14:21:16 följande:

Nu har vi ju inte påbörjat någon behandling eller så, men jag tycker att det är ganska svårt att prata om.. Vi fick missfall i januari 2020 och hade då redan berättat för familj och vänner att vi skulle få barn.. När vi väl fick missfall så pratade jag öppet om det eftersom de flesta visste om det, dock känns det som att de som inte gått igenom det själv inte förstår, vilket inte är så konstigt. Vi fick många kommentarer om att vi fortfarande är unga och hit och dit, vilket jag tycker är störigt.. Såklart positivt att vi fått reda på att det inte går naturligt nu när vi är 27 men det är ju lika jobbigt att inte kunna få barn oavsett ålder när man har kämpat och längtat länge.. Därför känner jag att jag har haft svårt och prata om det och vi håller det ganska privat just nu, det är bara våra föräldrar och min svägerska samt en kompis som vet)..

Det är ett känsligt ämne och jag har märkt att folk kan vara extremt klumpiga och inte tänka på vad de säger. Jag har fått alla möjliga frågor av folk som inte vet att vi genomgår ivf och har det tufft. Allt från, har ni satt en viss ålder för hur länge ni ska vänta med att skaffa barn till att hur ofta har ni sex, försöker ni skaffa barn, varför vill ni inte ha barn osv. Folk tänker sig inte för och tror att de menar väl eller visar att de bryr sig.

Innan vi började med ivf hade jag fördomen att det är enkelt och att det bara är att köra på med ivf och att man blir med barn ganska enkelt. Inte visste jag att vi är inne på tredje omgången nu och inte ens minsta lilla plus.

Önskar er all lycka!
  • MoonK
    Annna84 skrev 2021-02-27 12:08:00 följande:

Kul att se hela historien

Här är min:

Ivf 1, mars 2020 -gonal f 125

11 sprutdagar, 13e dagen ägguttag

15 ägg ut, 14 mogna, 6st (av 8) befruktade med ICSI, alla odlades vidare 5 dagar, ingen insättning och inget till frysen.

Ivf 2, maj 2020 -gonal f 125

12 sprutdagar, 14e dagen ägguttag

15 ägg ut, 14 mogna, 5st befruktade, 1st sattes in 3e dagen (blev inget, blödning dag 13 efter ÄP), 4st odlades vidare och ingen kunde frysas.

Ivf 3, sept 2020 -menopur 187.5/150

11 sprutdagar, 13e dagen ägguttag

16 ägg ut, 9st mogna, 7st befruktade. En sattes in på dag 2 (blev inget, blödning dag 13 efter ÄP) och 6st odlas vidare.

3st gick att frysa (1st 5dagars och 2st 6dagars)

FET 1, november, naturlig cykel, minus

FET 2, februari, stimulerad cykel, jättetidigt missfall

FET 3, nu i mars..

Vårat problem är förmodligen manlig faktor

Håller tummarna för er i mars!
  • MoonK
    Dhalia skrev 2021-02-27 18:23:43 följande:

Hej, jag gör också på Sahlgrenska och är inne på mitt sista försök hos dem. Blir 4e omgång IVF då vi var en sväng på Livio innan. Fick ni bestämma själva att få tillbaks 2 st på dag 2 oavsett antal befruktade? Jag skulle fått två nu men eftersom jag senast blev gravid med 3 dagars så tog dem bort det. Men börjar ändå komma in i att jag kanske ändå borde få två oavsett hur många som befruktas. Blir så rädd att det ska misslyckas.

De sa att när de sätter in 2st sätter man alltid in på dag 2 oavsett antal. Jag har läst att beroende på ålder (35+) kan det ibland vara bara med 2 st. Men jag fick ingen specifik förklaring och möjligheten att ställa frågor fanns inte för att de kom på det när jag hade lämnat rummet. Då kom läkaren ut till mig och sa förresten, ni kan få två ägg insatta om ni vill och förklarade lite kortfattat. Och jag fick några dagar på mig att tänka och sen meddela det vid ÄP.
  • MoonK
    Anonym0810 skrev 2021-02-27 15:57:22 följande:

Hej alla!

Jag skulle behöva er hjälp att förstå en grej. Vi lyckades bli gravida och jag var så jädra lycklig. I måndags visade testet positivt (på testdagen) och flera dagar innan det med. Men nu visar stickorna inget alls, inte ens ett litet streck. Kan jag räkna med att det är ett missfall på gång? Vet någon hur länge det tar innan kroppen startar missfallet? Idag bara gråter jag. Jag var så lycklig.. hur går det för er andra?

Fy vad jobbigt! Jag har aldrig plussat men kan tänka mig den lyckan man känner just då! Själv går jag och väntar

på att dagarna ska gå och att jag får testa positivt snart.

Skickar styrkekramar.
  • MoonK
    Jenzia skrev 2021-02-28 11:53:42 följande:

Nu är ju jag i samma situation som du, eller kanske sämre. Endast 3 av 15 ägg befruktades. Förhoppningsvis får jag tillbaka en tredagars imorgon. Ska kräva lite information då också, bara fått ett meddelande på 1177 än så länge med avtal befruktade, känns så fruktansvärt opersonligt

Det börjar närma sig testdag, eller hur? Hur känns det?

Å jag håller tummar och tår att allt går bra imorgon ????

Ja, det är nervöst och jag analyserar minsta lilla symtom men vågar inte hoppas riktigt ????
  • MoonK
    Dhalia skrev 2021-02-28 20:40:20 följande:

Okej ska ta upp de med dem igen hur det är tänkt, om vi kan få två också, har ultraljud på fredag. Hur känner du dig då? Vilken ruvardag är du på nu?

Jag är på ruvardag 12 nu och får lite mensvärk då och då och äggstockarna krampar emellanåt.Jag blir även andfådd ganska enkelt har jag märkt.

Hur mår du?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021