Cheneyney skrev 2021-02-04 17:00:49 följande:
Gjorde precis misstaget att gå in på min journal och läsa. Gjorde cellprov i samband med utredningsbesöket vi hade i december och i journalen står det nu:
Cellprov kontrollerat i samband med infertilitetsutredning visar HSIL och högrisk HPV. Patient ska kallas för kolposkopi inom 3 månader, informeras via standardbrev 2.
Kan man ramla längre ner i det där svarta hålet eller? Orkar fasen snart inte mer :( någon annan som fått samma och vet vad detta innebär?
Hej!
Förstår din oro. Jag fick så på ett cellprov för ganska precis två år sedan. Det innebär att det ordinarie cellprovet visade cellförändring och positivt på HPV-virus (det som flickor i dag vaccineras för). Jag fick strax efter det göra just en koloskopi.
På mig tog de tre mindre vävnadsprov från livmoderhalstappen (kändes inte alls). De penslar också livmoderhalstappen med ättika och jodopax för att se cellförändringarna bättre (gjorde inte heller ont). Cellförändringar ändrar färg när de penslas med ovan, så därför görs det så de vet var de ska ta cellförändringarna.
Nu i mars ska jag tillbaka, alltså två år senare, för en ny sådan provtagning. Antingen är läget oförändrat, eller så har det gått tillbaka av sig själv eller så har det blivit mer. De testar inte tidigare än två år senare för att cellförändringarna växer så långsamt.
Hopps det här förklarade lite mer. Försök att inte oroa dig innan du blir kallad som det står i din journal - men jag förstår din känsla. Jag kände lika då för två år sedan.