• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Mr Dandy
    Buggan skrev 2021-04-02 13:17:08 följande:

Jag förstår. Läkaren ringde idag o sa att 4 av 6 blev befruktade o att 2 klarat sig till idag, så hon ändrade sig o tyckte inte vi skulle vänta till dag 5. Så ska göra insättning redan imorn. Vill inte hoppas på för mkt första ggn men kan ju inte sluta tänka på att jag hoppas det blir ett bra påskägg!

Vet ni hur stor chansen är att ägget fäster när man väl fört tillbaka det?

Det vi hört är en 30% chans efter insättningen, men jag kan minnas fel.

Vi är i en ganska liknande situation som ni annars, 2 av våra klarade sig också och vi återinförde på dag 2.

Första omgången, men det är svårt att efter 3 år hålla något hopp uppe samtidigt som vi ju gör detta för att vi så gärna vill!

Har inte skrivit här tidigare men följt och hängt med, skönt att ha fler i samma sits som vi är!
  • Inalina
    Kakelugn skrev 2021-04-02 14:12:26 följande:

Hej

Vi har försökt i tre år på egen hand och med ägglossningsstimulering. Första IVFen nu och det visade sig vara manlig faktor.

Nu är jag på dag 14 efter plock, alltså beräknad mens väl? Testdag på måndag... Men så klart kunde jag inte hålla mig och har testat sen dag sju efter ovitrelle för att se när den går ut kroppen. Men sen dess har jag aldrig fått negativt så det är svårt att tro på att jag är gravid. Någon som varit med om falskt positivt pga ovitrelle 16 dagar efter man tog sprutan? Har inte börjat blöda än...

Hejsan!! Stort grattis! Du är definitivt gravid och ingen Ovitrelle kvar i kroppen! =) förstår att det är svårt att tro men nu får du ställa in dig och vänta på VUL om några veckor! :)
  • Buggan
    Mr Dandy skrev 2021-04-03 18:11:26 följande:
    Det vi hört är en 30% chans efter insättningen, men jag kan minnas fel.

Vi är i en ganska liknande situation som ni annars, 2 av våra klarade sig också och vi återinförde på dag 2.

Första omgången, men det är svårt att efter 3 år hålla något hopp uppe samtidigt som vi ju gör detta för att vi så gärna vill!

Har inte skrivit här tidigare men följt och hängt med, skönt att ha fler i samma sits som vi är!
    Ahaa usch da det är ju inte bra odds, o sen 25% risk att blir missfall om jag inte minns fel :( känns verkligen som det är mkt tur man ska ha... 

Håller tummarna för att ditt ägg också klarar sig nu! 

jag fick bättre förklarat av läkaren att av 4 ägg som var mogna och de försökte befrukta med ICSI så befruktades 2 st och de överlevde iaf båda två till dag 2. så ett sattes in och det andra frystes alltså dag 2. 

erfarenheter av varför man fryser ett ägg redan dag 2? verkar som de flesta fryser blastocyster dag 5? 
  • Miilna2015
    Buggan skrev 2021-04-02 13:17:08 följande:

Jag förstår. Läkaren ringde idag o sa att 4 av 6 blev befruktade o att 2 klarat sig till idag, så hon ändrade sig o tyckte inte vi skulle vänta till dag 5. Så ska göra insättning redan imorn. Vill inte hoppas på för mkt första ggn men kan ju inte sluta tänka på att jag hoppas det blir ett bra påskägg!

Vet ni hur stor chansen är att ägget fäster när man väl fört tillbaka det?

Jag har för mig att vi fick siffran att 50% fäster efter insättning, det kanske också beror på vilken dag man sätter in? Sen om det väl fäster så är det ju fortfarande lika stor risk för missfall som för alla andra graviditeter som du skrev.

Låter ju jättebra att få 2 fina embryon av 6 ägg! Jag fick ut 16 mogna ägg varav 15 st befruktades men bara 2 st klarade sig till slut, ett fick jag tillbaka och så har vi ett i frysen. Så kvantitet är inte alltid bra i ivf-sammanhang. För oss tog sig det embryot vi fick tillbaka och jag är i vecka 12 nu. Lycka till med ruvningen! :)
  • Buggan
    Miilna2015 skrev 2021-04-04 15:13:10 följande:
    Jag har för mig att vi fick siffran att 50% fäster efter insättning, det kanske också beror på vilken dag man sätter in? Sen om det väl fäster så är det ju fortfarande lika stor risk för missfall som för alla andra graviditeter som du skrev.

Låter ju jättebra att få 2 fina embryon av 6 ägg! Jag fick ut 16 mogna ägg varav 15 st befruktades men bara 2 st klarade sig till slut, ett fick jag tillbaka och så har vi ett i frysen. Så kvantitet är inte alltid bra i ivf-sammanhang. För oss tog sig det embryot vi fick tillbaka och jag är i vecka 12 nu. Lycka till med ruvningen! :)
    Usch va jobbigt att det är typ 50/50.. 

Ok vad bra, asså det är så mkt runt allt detta som man inte har koll på! Men tack nu har jag lite mer koll. 

Så roligt att det hållt sig till vecka 12, då måste ju de värsta farhågorna vara över för er :) Hoppas verkligen det går bra hela vägen!! Hjärta
  • Dhalia

Hej

Vi har försökt i tre år på egen hand och med ägglossningsstimulering. Första IVFen nu och det visade sig vara manlig faktor.

Nu är jag på dag 14 efter plock, alltså beräknad mens väl? Testdag på måndag... Men så klart kunde jag inte hålla mig och har testat sen dag sju efter ovitrelle för att se när den går ut kroppen. Men sen dess har jag aldrig fått negativt så det är svårt att tro på att jag är gravid. Någon som varit med om falskt positivt pga ovitrelle 16 dagar efter man tog sprutan? Har inte börjat blöda än...

Hej, helt klart att lillen tog sig och inte Ovitrelle. Grattis :)
  • Dhalia
    Buggan skrev 2021-04-04 13:09:35 följande:

Ahaa usch da det är ju inte bra odds, o sen 25% risk att blir missfall om jag inte minns fel :( känns verkligen som det är mkt tur man ska ha... 

Håller tummarna för att ditt ägg också klarar sig nu! 

jag fick bättre förklarat av läkaren att av 4 ägg som var mogna och de försökte befrukta med ICSI så befruktades 2 st och de överlevde iaf båda två till dag 2. så ett sattes in och det andra frystes alltså dag 2. 

erfarenheter av varför man fryser ett ägg redan dag 2? verkar som de flesta fryser blastocyster dag 5? 

Jag skulle gissa på att dem kanske tror att dem utvecklas bättre i livmodern än i deras värmeskåp. Jag fick tillbaks en 2dagars eftersom vi har dålig erfarenhet att få till frys, lyckats få en 6dagars på 4 IVF. Nu sist såg alla bra ut på dag 2 och hade då 8 st befruktade, men ändå var inget bra till frys på dag 5 ellrr 6. Den 2 dagars tog sig. Fick förra gången en 3 dagars som tog sig också men slutade i MA. Håller tummarna för din 2dagars!
  • Nafplion
    Inalina skrev 2021-04-01 09:17:51 följande:
    Hej o välkommen till tråden!!! stort lycka till nu!

Spännande att du är ruvare nu för första gången! Fick ni även något ägg till frysen? Nu är du faktiskt gravid tills motsatsen bevisats Hjärta

Tack! 

Fick tyvärr inga ägg till frysen. Fick 5 befruktade men bara ett som klarade sig. Börjar bli riktigt jobbigt nu. Testdag 12/4 känns långt iväg. Känner inte mig alls gravid, har i och för sig aldrig varit gravid så vet inte hur jag ska känna. Din kommentar om att jag är gravid till motsatsen bevisas var precis vad jag behövde! Hjärta

Läkaren sa vid insättningen att allt såg bra ut och att det är större chans att jag blir gravid än att jag inte blir de. Det stämmer väl inte ens? Någon annan som fått höra de? 

• Iväntanpåivf

Hej

Grattis!!!
  • juliasusannah

Jag och sambon påbörjar vår IVF (ICSI) i maj, är så spänd och rädd på samma gång, vi har försökt 2.5 år. Så skönt att denna tråden finns, man känner sig så ensam fastän man inte är det :)

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021