Estelle011 skrev 2021-05-05 11:39:34 följande:
Blev lite nyfiken på bilden som Jenzia postade från fertilitetsguiden (mest på texten vid slutet) och var tvungen att kolla. Vad tycker ny om det här:
Lev som vanligt..?
Hur ska man kunna leva som vanligt under den mest onaturliga behandling som kanske finns? Så klart ska man passa på att göra allt för att det ska lyckas. Här har vi listat de vanligaste rekommendationerna för leverne efter transer från ledande kliniker runt om i världen:
inget sex till hjärtslag syns
inget bad, varken i kar eller hav
Inte sola för varmt, dvs medelhavsvärme
ej golf eller cykling
lyft inte och bär inte över 5 kg, helst inget alls
utför ingen aktivitet man blir andfådd eller får puls av
Håll dig varm
drick inte kallt, bara ljummet och varmt
ät inte glass
Ät inte glass?? Utför ingen aktivitet man får puls av? Låter som dumheter.
Ja, min utländska klinik ger sådana råd. Den främsta anledningen är att de gör behandlingen i en stimulerad cykel, dvs en cykel utan ägglossning där hormonerna tillsätts utifrån (jag äter östrogen och senare progesteron). Har man ingen ÄL så bildas heller ingen gulkropp så kroppen kan inte styra hormonbalansen. Tydligen "förbrukas" hormonerna fortare om man ansträngt sig jättemycket, eller mår illa.
Förra året gjorde jag FET i naturlig cykel och då kunde jag fortsätta springa mina vanliga rundor till v. 17, aldrig blödning eller andra problem. Kan vara individuellt dock, så bra att lyssna på kroppens signaler.