• jgren

Vi som startar ivf behandling 2021

Hoppar in i tråden jag med. Vi började med första sprutan gonal-f 150 i förrgår. Ska på ultraljud den 22:a och 25:e. Jag har tidigare gjort två inseminationer på klinik med bara letrozol som hjälp, utan resultat. Och nu har jag och min sambo försökt hemma med en privat spermadonator i nästan två år. Så det känns väldigt skönt att äntligen få rätt hjälp och gå direkt på ivf. Vi går uppe i Norrland. Ser att många verkar få dosen 300, är den ovanligt hög eller jag som har en låg dos? ????

• jgren
    Dibella skrev 2021-02-19 12:46:09 följande:

En dag innan mig då, två VUL så tätt? Spännande hur olika man gör. Kommer vi bli några st som kan följas åt :)

Tror doseringarna beror på lite på olika saker såklart men hur bra läkarna tänker att man reagerar på hormonerna som triggar ÄL.

Jag t.ex. har lågt AMH (äggreserv) trots ung, och fick dos 375 pga de misstänker att jag inte kommer få några ägg o plocka annars.

Roligt att vi är så många som startat ungefär samtidigt.

Kanske är två VUL så tätt för att kolla så jag inte behöver högre dos? Ingen aning faktiskt :)
  • jgren

Igår, måndag, var jag på mitt livs första äggplock. Hade haft ganska ont sedan i torsdags men blev bättre under helgen. Medans jag fick ligga och vila innan äggplocket var sköterskan in och berättade hur allt skulle gå till och att det då mest troligt kommer bli återföring onsdag eller torsdag. Så kände mig lugn och hoppfull. Allt har gått så fort sen vi fick kallelsen. 

Äggplocket gjorde, för mig, väldigt ont trots medicinering och lugnande, men vet att många inte tycker det är så farligt så vill inte skrämma upp någon. Det visade sig att dom fick ut 30 ägg..... Fick hem papper om överstimulering och så kommer dom ringa mig varje dag denna vecka för att kolla hur jag mår. Igår eftermiddag/kväll hade jag så fruktansvärt ont, kunde inte stå upprätt, kunde inte använda magmusklerna för att lägga mig ner, resa mig upp och kunde verkligen inte vrida kroppen och ligga på sida. Någon mer som upplevt en sådan smärta efter äggplock? Eller är det så pass illa för att jag hade så himla många ägg?
    Idag känns det lite bättre, illamående men liiite mindre ont. 

Väntar nu på att de ska ringa från kliniken och berätta hur det gått med äggen och hur många som hamnar i frysen. Skulle inte bli någon återföring förens i maj lät det som... eftersom min kropp inte skulle orka med det just nu. Känns tungt när jag var som inställd på snabb återföring. 

• jgren
    Inalina skrev 2021-03-02 11:09:18 följande:
    hejsan! ja det låter ju verkligen som att du blev överstimulerad om ni fick 30 ägg! det viktigaste i ett sånt läge är att de inte gör någon återföring för det är då de värsta symptomen kommer, så även om det känns tungt att vänta till maj så är det det enda rätta. det kan ju bli ett väldigt allvarligt tillstånd med vätska i buken som måste tömmas och man får ligga på sjukhus etc etc MEN om de inte gör en återföring brukar det gå tillbaka och du mår bra snart igenHjärta

spännande att höra hur det har gått för dina ägg, du får skriva hur många som blev befruktade sen =) jag skulle tro att ditt äggplock gjorde väldigt ont om de skulle få ut så otroligt många ägg.... kram o hoppas du mår bättre snart!
    Känns skönt att i alla fall vara sjukskriven i en vecka nu och ge kroppen en chans att lugna ner sig i påverkan och smärta. Har ett fysiskt tungt jobb så var inte optimalt att gå tillbaka dagen efter. 

Har pratat med kliniken nu och av de 30 äggen så var 5 st omogna, 25 befruktade och 17 st normalt befruktade (?). Så på måndag skulle dom återkomma om hur många som klarat sig till frysen. Så jag hoppas att detta var första och sista stimuleringen och äggplocket! =) 
  • jgren
    Dibella skrev 2021-03-02 12:07:28 följande:

Tråkigt att plocket var smärtsamt men inte konstigt o andra sidan med hur många ägg de fick ut. Jag gjorde också plock igår och var rätt öm och idag fortsatt öm och jag fick bara ut 3, så kan tänka mig att du har rätt mycket mer ömhet! Jag upplever också smärta när man gör de rörelser du beskriver, men inte på den nivån. Hoppas det går över snabbt och att överstimuleringen lägger sig. 

Tråkigt när du inte fick lika snabb återföring som du hoppats på, men får hoppas du får bra besked om befruktning och frys iallafall.

Tack, hoppas att dina ägg är riktiga guldägg! =) 
  • jgren
    Dibella skrev 2021-03-02 12:07:28 följande:

Tråkigt att plocket var smärtsamt men inte konstigt o andra sidan med hur många ägg de fick ut. Jag gjorde också plock igår och var rätt öm och idag fortsatt öm och jag fick bara ut 3, så kan tänka mig att du har rätt mycket mer ömhet! Jag upplever också smärta när man gör de rörelser du beskriver, men inte på den nivån. Hoppas det går över snabbt och att överstimuleringen lägger sig. 

Tråkigt när du inte fick lika snabb återföring som du hoppats på, men får hoppas du får bra besked om befruktning och frys iallafall.

Tack, hoppas att dina ägg är riktiga guldägg! =) 
  • jgren
    Inalina skrev 2021-03-02 13:30:51 följande:
    ja det förstår jag, du förtjänar att ta det lugnt nu efter den där pärsen!! =) 

wow att 17 st befruktades normalt, låter ju helt fantastsikt!! det är ju 'fördelen' med att bli överstimulerad - man kan ofta få ganska många ägg till frysen i slutändan också, så det hoppas vi på för dej!!Solig då hoppas vi att du slipper allt vad sprutor och äggplock betyder för all framtid!
    Dom ringde imorse från kliniken. Av de 17 befruktade äggen så var det 3 stycken som gick till frysen. En 5-dagars och två 6-dagars. I min värld lät det lite med tanke på hur många som befruktades, men väldigt glad iaf att det fanns de som överlevde till frys! :) 
  • jgren
    Lalaeha skrev 2021-03-07 12:15:43 följande:

En fråga... Ni som plockat ut ägg. Hur mår man efteråt? Jag ska plocka på onsdag eller torsdag. Är lärare och kommer vara borta den dagen, men hur mår man dag två. Klarar man av att jobba då?

Och hur har ni mått av Fyremadel? Bara jag som upplever att den sprutan gör mer ont än Gonal?

Jag kan bara hålla med dig om att fyremadel-sprutan gjorde så mycket ondare än gonal-f! Både själva sticket och en stund efteråt. 
    Efter mitt äggplock för en vecka sedan så har jag varit sjukskriven, tillbaka till jobbet först imorgon. Men har ett fysiskt tungt jobb och var överstimulerad och fick ut 30 ägg, men har förstått att det skiljer väldigt mycket i hur man mår efteråt. Det sägs väl att man ska kunna gå tillbaka till jobbet dagen efter. 
    Lycka till med äggplocket och hoppas det kommer gå fint och smärtfritt för dig! =) 
  • jgren
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-11 11:05:58 följande:

Ååh! Nu har jag äntligen fått lite mer info. :)
    Ringde dem för jag kunde inte hålla mig till imorgon. 

hade 25 äggblåsor och de fick ut 22 ägg och alla va mogna.
    17 st befruktades normalt. 
    15st dukade under fram till dag 5 men har fått 3st blastocyster av 'god kvalitet' som har kunnat frysas. 

:) 

Känns som lågt utfall av så många befruktade ägg men 3st till frysen känns ändå rätt bra. 
    Nu ska jag 'bara' vänta på nästa mens för insättning 

Det var ett liknande utfall som för oss, 30 ägg och 3 gick till frysen. Två stycken 5-dagars och en 6-dagars. Får du göra insättning redan nästa mens trots att du fick ut så många ägg? Ändå skönt isf! =)
    Jag har precis avslutat min så kallade "behandlingsblödning", som jag dock ser som en vanlig mens, men blir ändå ingen insättning denna omgång tyvärr, utan måste vänta tills efter nästa mens.. =( Tiden går ju sååå sakta, en evig väntan. 
  • jgren
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-15 12:57:44 följande:
    Ja väldigt snarlikt utfall :) 

Nej får vänta en cykel efter ''behandlingsblödning'' som precis tagit slut. Så tror det är samma som du. 

Ja tiden går sjukt långsamt. när har du preliminär FET?  jag har v16. 
    Okej, då hänger jag med =) 
    Min behandlingsblödning tog slut igår så skulle tro att det blir nån gång i slutet på april där. Ska du också ha Letrozolbehandling den omgången eller något annat, eller en helt naturlig cykel?
  • jgren
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-15 17:58:26 följande:
    Helt naturlig cykel. Ska bara använda ÄL-stickor. 
    Vad gör Letrozolen?  
    Om jag förstått det rätt så ska letrozolen hjälpa ägglossningen på traven. Ska ta det från mensens 2 eller 3 dag.. 
  • jgren
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-16 11:26:11 följande:
    Ah okej.  Förstår. 
    Jag har (till synes) regelbunden ÄL så antar att det är därför jag inte behöver ta det då. 
    Det är det säkert isf. De ringde från kliniken idag bara för att höra hur det ligger till och när jag väntar mig nästa mens på ett ungefär. De hade skrivit ut letrozol och ägglossningssprutan och skulle skicka hem lite information om letrozolens syfte, så ska bli intressant läsa det. Sen ska jag testa med stickor då för att pricka in äl.
  • jgren

Har inte varit inne och läst i tråden på ett bra tag nu, men har just läst igenom alla inlägg jag missat. 

Stort Grattis till alla er som plussat! Skrattande

Vi är nu inne på ruvardag 5 med en 5-dagars blastocyst. Och tiden går ju bara såå sakta! Samtidigt är det skönt att kunna leva på hoppet än så länge. Ni som plussat, hur tidigt började ni känna/märka symtom? 

Blev lite förvånad när jag inte skulle börja med vagiatorerna efter återföringen. Vet någon vad det är som avgör om man får lutinus eller inte? 

• jgren

Alltså det är helt otroligt. 
    I lördags PLUSSADE jag! På ruvardag 8. Hade varit kissnödig konstant hela dagen men tog ändå ett test på kvällen som visade ett svagt svagt streck. Tog ett till morgonen efter, något starkare, och sen ett digitalt som visade Gravid.

Känns som det ännu inte har gått in att vi faktiskt är gravida. 
    Tror jag kommer fatta det först när vi gör det tidiga ultraljudet i v8. Om tre veckor. 
    Bara hålla tummarna att allt ser bra ut och att dom ser och hör ett hjärta som slår! Glad

• jgren
    Jenzia skrev 2021-05-19 11:27:38 följande:
    Stort grattis! Visst känns det overkligt? Jag fattar det inte trots att jag mått illa snart i en vecka :-P
    Ja verkligen!! Jag fattar det när jag tänker på alla känningar i kroppen, men ändå inte. Jag har jätteömma bröst och molvärk mellan varven. Sen är jag så kopiöst trött konstant! Men jag bara välkomnar alla tecken! Skrattande
  • jgren
    dasj skrev 2021-05-19 11:33:50 följande:
    Stort grattis!Skrattande

Så kul och se att det går bra för så många här inne. Hoppas alla får sin egna familj i framtiden.Nalle
    Tack så mycket! Skrattande
    Ja, det får vi verkligen hoppas! 
    Tror att den nya serien om storken kan ge många hopp också. 
  • jgren
    Inalina skrev 2021-05-19 12:31:30 följande:
    men wow stort grattis till plusset!!! Hjärta förstår att det känns overkligt men det är din tur nu!! Solig Kram!
    Tusen tack! Så märklig känsla att äntligen se det där strecket efter så många år av försök. Skrattande
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021