Hermione73 skrev 2020-12-26 13:47:07 följande:
Många anger att de inte har tid eller ork för fler vilket är förståeligt. Frågan är hur mycket arbetet spelar in här? Jobbar ni del- eller heltid? Har ni stressiga och krävande jobb eller finns det en förståelse för småbarnsfamiljer på arbetsplatsen? Här tror jag att det har skett en del förändringar de senaste åren.
Jag jobbar heltid. Nu har jag fått möjlighet att jobba hemifrån. Normalt pendlar jag 20 mil tur och retur till jobbet. Det var stressigt. Arbetsgivaren har delvis förståelsen men samtidigt tycker de jag kan jobba på kvällen när barnen sover (men våra barn sover dåligt så det fungerar inte för mig alls). Jag har kontorsarbete som kräver tankeverksamhet men det är egentligen den minst krävande delen av mitt liv även om fler timmar över till oss hade varit trevligt så blir jag inte utsliten av arbetet.
Jobbet med huset, skotta snö, klippa gräs, renovera samt alla normala hushållssysslor spelar in. Det är mer slitsamt samt barn då som vaknar ofta, helst vill sova med sin/a förälder/föräldrar (de är lätta bortsett från sömnen och behovet av närhet). Hade vi varit två vuxna varje dag hade det nog varit lättare. Jag märker hur mycket allt tar på mig fysiskt när jag är ensam i jämförelse med de dagar vi är två stycken.
Allt i tillägg kommer allt praktiskt med barnen samt allt annat man ska lära dem om livet.