Vad innebär att vara vänster eller höger?
anonymatom skrev 2020-12-23 23:52:45 följande:
Ja, jag vet inte vad det innebär. Och jag försöker att hitta en sida som förklarar det bra men jag hittar ingen. Sen känns det dessutom som att partierna ändrar det de står för lite då och då så jag förstår inte heller vilka partier som står var på vänster-höger skalan. Allt "bra" jag hittar är gammalt.
Snälla kan någon förklara. Jag får dessutom rösta i nästa riksdagsval så det lönar ingen att jag inte har koll på detta.
Jag vet ju vad jag vill ha inom politiken men jag fattar verkligen inte vad som är vänster eller höger och sen vilka parti som eventuellt står på den sidan som har det jag vill ha. Om ni fattar.
Historiskt så har vänstern varit kollektivister som velat omstörta samhällen medan höger har varit mer individualistiska och velat behålla rådande samhällsnormer. Den ekonomiska politiken har skiljt sig genom att vänstern anser att staten har rätt till allas pengar medan höger anser att individen har rätt till sina egna pengar.
Men gränserna är väldigt flytande. Framförallt eftersom dagens partier saknar ideologier och främst är intresserad av inte ta tydlig ställning för någonting eftersom ett tydligt ställningstagande riskerar att skrämma bort någon väljargrupp.
Sedan är det media. De har ett intresse av att sälja och konflikter säljer. Då är det enklast att bara skapa två grupper och försöka blåsa upp skillnaderna mellan dessa.
Enklast är att glömma bort höger/vänsterskalan och se på sakpolitiken. Det vill säga om du nu kan hitta ett parti som har intresse av att driva någon sakpolitik. Oftast går det bra på kommunalnivå men på riksnivå så finns det idag bara babblande fånar.