Terminsbetyg - förvirrad
Har sedan nyligen en 13-årig bonusdotter men min partner som är från USA. Hon började i somras i svensk skola (åk7), och har därför fått sitt första terminsbetyg. Klokt nog sade lärarna i början att hon inte skulle oroa sig för mycket för betyg i de olika ämnena i början, utan fokusera på svenskan.
När betygen blev hemskickade var hon förstörd, för hon hade många E:n. Ska tilläggas att hon alltid har varit en 'duktig flicka' och haft det ganska lätt i skolan (men också höga krav på sig själv). Ingen har förklarat för henne eller hennes föräldrar hur hon ska tolka betygen, och jag har dålig koll då jag inte har egna barn (och totalt nytt system sedan jag gick i skolan).
Nu verkar hon ha lugnat ner sig och påstår att betygen är låga eftersom de inte har gått igenom allt än (kompisar hade tydligen sagt detta - tydligen hade en bekants son sagt samma sak). Jag blir inte mycket klokare av att försöka läsa på heller.
Kan förtydliga med att vi såklart berömmer henne för att ha klarat av att få godkänt i alla ämnen trots att hon inte behärskar språket än! Frågan är mer, hur funkar de här terminsbetygen egentligen? Det låter konstigt att de skulle få 'låga' betyg för att de inte har gjort alla delar än - då är ju dessa betygen helt intetsägande. Varför flyter det då runt sådana rykten bland eleverna?