• Stickling

BIM januari 2021 - Första barnet

Sockerplanta skrev 2021-01-06 00:03:42 följande:

Det är intressant att läsa hur ni andra har gjort, om ni berättat om denna resa för nära eller inte. Tack för att så många svarade på min fråga. Jätteintressant att läsa svaren (för många att citera alla).

Vi har som sagt inte berättat för någon men jag överväger nu att berätta för mina närmsta vänner efter det jag läst att ni har skrivit. Det är ju viktigt att prata om att det är långt ifrån alla som får barn på första försöket. Samtidigt är jag orolig för att känna av ännu mer press om jag berättar. Mamma kan ibland hinta om att hon vill att vi skaffar barn och sedan vi bestämde oss för att försöka i somras har det hänt säkert varje gång vi setts att hon frågat om det är vår tur snart. Jag blir ledsen när hon frågar och tänker att det kanske aldrig blir vår tur. Jag vet inte om jag hade känt en lättnad och ett stöd eller mer press om jag berättade för henne. Som många av er sagt har ni berättat om missfall och det förstår jag. Vid ett sånt läge hade jag också valt att berätta.

Ja, eller hur, roligt att så många svarade på din fråga och intressant att läsa svaren! Man kan ju verkligen tänka på många sätt kring detta. Fint att du överväger att berätta för några utvalda vänner, förhoppningsvis kan du få stöd av dem. Tänker att du, om/när du berättar, kanske också kan säga just det du skriver här, att du är rädd att känna dig pressad? Ett tips är att uppmana dem att hellre fråga -hur mår du?- än -hur går det?- när de vill visa att de tänker på dig. Då kan du själv välja om du vill ta upp försöken eller låta bli att prata om dem just då. Det kan ju även gälla din mamma, kanske kan du försöka säga till henne att du blir ledsen när hon frågar? Hon vill ju troligen bara väl, men om möjligt kanske det vore bra om hon blev medveten om hur du känner. Förstår självklart om det är svårt eller känsligt att ta upp det, men det låter jobbigt att behöva känna att den där stressande frågan är på lut varje gång ni ses.
  • Stickling
    helle88 skrev 2021-01-05 21:05:34 följande:

vi gjorde en utredning i oktober när vi hade försökt prick ett år. allt såg jättebra ut för både mig och min kille så vi kan inte söka mer hjälp (IVF) förens oktober nästa år. på ett sätt känns det som alldeles för lång tid dit. men jag vill ju helst slippa genomgå IVF trots allt och hoppas ju på att det ska bli nåt av sig själv. men ja. tanken på att försöka ett år till utan resultat känns så jobbig att jag knappt kan ta in det. 

Okej, då förstår jag. Usch ja, kan knappt föreställa mig hur tungt det måste kännas att ev hjälp ligger så långt fram i tiden. Och kan tänka mig att det också måste vara svårt att dessutom egentligen inte ens vilja ha den hjälpen, utan ständigt hoppas på att det ska lyckas ändå. Håller alla tummar för att det blir din tur nu!!
  • Stickling
    Grapefrukt89 skrev 2021-01-06 10:33:06 följande:

Hej allesammans!

Uppdaterar listan med min nya Bim eftersom att jag precis fått min mens med brak och dunder... Kan tydligen numera inte lita på kroppen som ger mig konstiga skendräktiga symptom efter ägglossningen som jag aldrig haft förr, hahaha! (Illamående, spänner, drar, värker, metallsmak i munnen, trötthet)...Skäms Eller är det så riktigt vidrig PMS beter sig? Hm...

Men jag har en cykel på ca 25 dagar så då kan jag vara med precis i slutet av månaden också! Hoppas på många pluss denna månaden nu och följer er resa med spänning  Hjärta

HEJA HEJA!  Solig

Vad trist att mensen kom. Ja eller hur, det är så lurigt med alla dessa symptom man plötsligt upplever! Litar inte heller på nånting jag känner efter ägglossning, haha. Kul att du blir kvar i tråden! {#emotions_dlg.flower}
  • Stickling

Vad kul att det trillat in ett gäng nya försökare! Välkomna Linsen8808, Hippe och MellowJello (hoppas jag inte missade någon nu!)! Jag lägger till er i BIM-listan - såg att ni har BIM dagarna efter varandra! Glad Vill ni ändra något är det bara att kopiera listan, klistra in i ett svar och ändra på!

1/1 Baconlover, 23 år (elfte försöket)

1/1 msofia91, 29, om 4 dagar ???????? (typ 6e)

1/1 Babyba, 26 år (första försöket)

3/1 Sockerikaffet, 32 år PLUSSAT

4/1 Carina82, 38 år (tredje försöket)

4/1 Link92, 28 år (sjuttonde försöket)

4/1 Helle88, 32 år (artonde försöket?)

5?/1 Diosali, 29 år

5/1 LangB94, 26 år (andra försöket) PLUSSAT

5/1 Amelia84, 36 år (fjärde försöket)

5?/1 hcc97, 23 år (andra försöket)

6/1 Jennix, 26 år (första försöket)

6/1 MsTintin, 28 år (nionde försöket)

7/1 Rumpelstiltskin, 25 år (fjärde/femte försöket)

7/1 paperlanterns, 31 år (första försöket)

8/1 Emm94, 27 år (första försöket)

8/1 Linsen8808, 32 år (tredje försöket)

9/1 Hippe, 32 år (fjärde försöket)

10/1 Alind, 28 år (första försöket)

10/1 KNAS2, 31 år (sjunde försöket)

10/1 SMEL, 27år (fjärde försöket)

10/1 Jerreblomstra 30 år ( artonde försöket)

10/1 MellowJello, 33 år (sjätte försöket)

11/1 Emlan93, 27 år (tredje försöket)

11/1 apan95, 25 år (fjortonde försöket)

13/1 Bananmilkshake, 35 år (femte försöket)

13/1 Snäckan92, 28år, (tredje försöket)

13/1 Sockerplanta, 26 år, (fjärde försöket)

14/1 Ericky, 33 år, (sjätte försöket)

14/1 Vickan31, 31 år (sjunde försöket)

15/1 Tokan123, 29 år, (andra försöket)

15/1 Molybden, 26 år (sjunde försöket)

16/1 Lnes3494, 30 år (första försöket)

16-17/1 BoringBrick92, 28 år (tredje försöket)

16/1 Soff, 32 år (9:e försöket)

18/1 Stickling, 32 år (sjunde försöket)

18/1 MAKL, 27 år (fjärde försöket)

20/1 VirrePirre06, 29 år (tredje försöket)

20/1, Msofie, 25 år (Elfte försöket)

21/1, Mirabilis89, 32 år (Sjätte försöket)

21/1, Iväntanpåivf, 39år (11e försöket)

23/1, fruH2, 28 år, (4e försöket)

24/1, Lunna123, 24år (andra försöket)

25/1 Babymonitor, 29år (tredje försöket)

27/1 Ellilor, 28 år (femte försöket)

30/1 partytsljus75, 36 år (andra försöket)

30/1 Grapefrukt89, 31 år (fjärde försöket)

• Stickling
    Steeph skrev 2021-01-06 17:24:23 följande:

Hej lite uppdatering från min HSG/äggledarspolning igår. Läkaren kollade på folliklar vilket jag har bra med och börjat få en ledande på höger äggstock. Slemhinnan låg på 4.5 mm vilket kan verka tunt men har längre cykel. I förhållande till folliklarna hon såg, så var hon nöjd.

Själva spolningen gjorde ont. Mest när de skulle sätta fast katetern och ballongen (för att skippa baksug). Sedan när de sprutade in vätskan så kände jag direkt att det gick in i höger äggstock och sen när sköterskan tryckte på lite mer vätska så gjorde det svin ont för en kort sekund och då rann det in i vänster också. Allt såg väldigt fint ut. Började blöda lite (typ spotting) som har gett med sig idag. Så nu väntas ägglossning om cirka 1 vecka. Håller tummarna för att jag kan att detta blir vårat 10 och sista försök sedan ma. Kram på er!

Håller tummarna för dig!! Skönt att allt såg fint ut och att ägget är på väg :) Hoppas det är ett riktigt guldägg Hjärta
  • Stickling
    Diosali skrev 2021-01-08 07:40:39 följande:

Plussade just!! Helt överlycklig! :D

Grattis!! 
  • Stickling
    Rumpelstiltskin skrev 2021-01-11 22:10:10 följande:

Blev ingenting för mig denna månad heller. Fördelen med att det inte blir något är i alla fall att jag lär mig mer och mer att man kan ha ungefär hur många gravidsymtom som helst utan att vara gravid..

Är det förresten någon annan som har en ganska ?lång? (men ändå inte överdrivet lång) luteafas? Jag har typ 19 dagar och det är så tröttsamt att testa negativt på äl+13/14 och sedan behöver vänta typ en vecka till på mensen. Har dessutom ofta ägglossning efter CD20 så det blir rätt långa cykler.

Blir att hoppa in i en BIM i februari grupp för mig nu! Sista chansen innan partnern vill pausa pga ?man kan ju inte få barn i november/december?...

Hoppas på plus för er andra!!

Vad tråkigt att det inte blev något plus för dig den här månaden. Håller tummarna för att februari är din månad!

Jag har också lutealfas åt det längre hållet. Medel ligger på 18 dagar, med ÄL cd19, men det varierar en del. För någon cykeln sedan kom ÄL på dag 24. Oerhört frustrerande med lång cykel när man försöker, det blir ju extra väntetid att ta sig igenom.

Jag har förstått det som att det där med årstid är viktigt för vissa. Om du inte håller med din sambo kan ju argument emot att pausa vara t.ex. att man ändå aldrig vet hur lång graviditeten blir. Visst är nio månader det vanligaste, men ibland uppstår omständigheter som gör att barnet föds för tidigt. Ett januari-/februaribarn kan komma i november/december men är ju lika välkommet ändå såklart. Jag vet förstås inget om er situation, detta är kanske något ni redan pratat igenom 100 gånger, men det lät lite på dig som att det inte var ett beslut du var nöjd med, därav mitt oombedda råd :)
  • Stickling
    SMEL skrev 2021-01-12 02:45:40 följande:

Fick kemisk graviditet

Åh nej, så tråkigt att höra. Beklagar <3
  • Stickling
    Stickling skrev 2021-01-12 07:21:51 följande:

Vad tråkigt att det inte blev något plus för dig den här månaden. Håller tummarna för att februari är din månad!

Jag har också lutealfas åt det längre hållet. Medel ligger på 18 dagar, med ÄL cd19, men det varierar en del. För någon cykeln sedan kom ÄL på dag 24. Oerhört frustrerande med lång cykel när man försöker, det blir ju extra väntetid att ta sig igenom.

Jag har förstått det som att det där med årstid är viktigt för vissa. Om du inte håller med din sambo kan ju argument emot att pausa vara t.ex. att man ändå aldrig vet hur lång graviditeten blir. Visst är nio månader det vanligaste, men ibland uppstår omständigheter som gör att barnet föds för tidigt. Ett januari-/februaribarn kan komma i november/december men är ju lika välkommet ändå såklart. Jag vet förstås inget om er situation, detta är kanske något ni redan pratat igenom 100 gånger, men det lät lite på dig som att det inte var ett beslut du var nöjd med, därav mitt oombedda råd :)

Hm, lång follikelfas menar jag förstås :)
  • Stickling
    Rumpelstiltskin skrev 2021-01-12 09:10:34 följande:

Ja, det är verkligen frustrerande att behöva vänta längre än vad som känns nödvändigt. Har hört att längre lutealfas är bättre än kort, men hade ju gärna haft något mittemellan, haha.

Uppskattar tipset. Är absolut inte nöjd med beslutet, så det är korrekt uppfattat! Får försöka använda mig av detta för att få honom att ändra sig. Känner att man bör ta alla chanser man får.

Ja, det är ju så mycket väntan ändå, så varenda extra dag känns ju som en halv evighet. Men är det follikelfasen du menar är lång? Dvs perioden innan ÄL. Jag skrev fel i mitt förra svar till dig, menade att jag själv kan ha en lång follikelfas :)

Okej, hoppas ni kan ha en ny diskussion och att han kan få nya perspektiv på det hela. Känner som du, att jag vill ta alla chanser jag får.
  • Stickling
    Rumpelstiltskin skrev 2021-01-12 14:41:22 följande:

Jag har ganska lång (men ändå inom det normala) follikelfas på ca 20 dagar och ganska lång lutealfas (19/20 dagar), så för mig är det båda faserna!

Okej, då är jag med. Låter drygt! Extra lång väntan för dig...
  • Stickling

Jag är på BIM -3 (ÄL +10) och fick just totalt negativt test. Tempen verkar också vara på väg ner, så jag får försöka ställa in mig på att det inte gick den här månaden heller. Hoppar till februaritråden och önskar er andra all lycka till!

• Stickling
    Soff skrev 2021-01-15 08:58:37 följande:

Fan va tråkigt :(( tempen dippade för mig också idag på bim så är nog samma här...

Jävla skit, så tråkigt att höra att du är i samma sits :( Vi får väl hoppas lite tills mensen faktiskt har dykt upp, men annars stöttar vi varandra i februaritråden <3
  • Stickling
    Ericky skrev 2021-01-15 11:24:11 följande:

Nej va trist <3 Välkommen in i till vänner i februaritråden <3

Tack snälla <3 Jag väntar in mensen och kommer till er då <3
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet