• Stickling

BIM januari 2021 - Första barnet

Tokan123 skrev 2021-01-02 16:58:22 följande:

Har äl idag, enligt app och äl tester. Fick en rosa blödning på pappret tillsammans med åggviteflytningar idag, någon mer som fått det och vet vad det kan bero på? Man blir så förvirrad av allt

Ibland kan man få en liten blödning i samband med ägglossning. Det är helt normalt. Har hänt mig också vid något enstaka tillfälle :)
  • Stickling
    Tokan123 skrev 2021-01-02 19:05:44 följande:
    Betyder det att det borde skett en ägglossning iaf?
    Ja, det tror jag Glad
  • Stickling
    Inkognito2021 skrev 2021-01-02 20:21:52 följande:

Hej!

Jag är ny här. Försöker få första barnet. 34 år.

Slutade med nuvaring i augusti, haft mens 3 ggr hyfsat regelbundet. Haft flera samlag vid senaste ÄL.

BIM 16 december 2020. Gjort flera tester , alla negativa. Fortfarande ingen mens. Känner ingenting, vare sig PMS, mens på gång eller något annat. Jag har iofsig aldrig haft särskild pms eller mensvärk, bara känt lite spänt i ryggslut, men inte kännt något sedan senaste mens i november 2020. Mensen alltså ca 18 dagar sen. Senaste negativa test i morse med RFSUs test.

Vad hade ni gjort? Vad tror ni om detta? Flera som använt nuvaring ?

Har du bekräftat ägglossningen på något sätt? Ägglossningstester visar ju bara att kroppen förbereder sig, medan en temphöjning indikerar att ägglossning skett. Det är normalt att ha ett par cykler om året utan ägglossning, och då kan den cykeln bli längre än normalt (vilket förstås är otroligt frustrerande om man försöker bli gravid...). 
  • Stickling
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:02:11 följande:

Ja så är det helt klart. Innan vi började försöka kunde jag läsa i trådar om personer som hade svårt att tyda graviditetstest dom gjort bim-3. Jag minns att jag tänkte "Herre Gud! Det är väl bara att vänta på mensen och kommer den inte kan ni ju testa då. Varför har folk inget tålamod?" Jaaa... vad lite man visste hahah. Skrattande

Ja jag arbetar hemifrån nästan varje dag, vissa dagar behöver jag åka ut på jobb men det blir mest möten hemifrån. Sambon är tekniker och kan därför inte jobba hemifrån så dagarna hemma känns ju minst sagt ensamma. Hunden är hemma med mig så promenader och sällskap har jag där. Jag har vänner jag träffar flitigt (utomhus med avstånd) och ringer ofta men jag delar inte denna resa med dom. Jag ser hur jag en dag ska få överraska med beskedet att vi väntar barn men det kanske är så att jag istället behöver deras stöd på resan dit.

Hur har ni andra gjort? Känner nära och kära till att ni försöker skaffa barn? Om dom vet, efter hur många försök valde ni att berätta? 

Haha, ja det är konstigt hur tiden blir helt ur led när man börjar försöka. Det går inte att föreställa sig hur långa två veckor eller ens en dag kan kännas när man väntar... 

Jag har valt att berätta för de flesta av mina nära vänner och för min familj. Alla som känner mig vet att jag längtat efter barn i flera år och det känns fint att involvera mina nära nu när vi påbörjat resan. Tror inte det kommer kännas mindre speciellt eller roligt att få berätta om/när det väl tar sig, även om folk vetat sen innan att vi börjat försöka. Det har också varit skönt att de i min närhet har vetat, eftersom jag fick ett tidigt missfall och inte ville hålla det hemligt när jag var ledsen. Jag tycker också att det finns ett värde i att normalisera dels missfall, men också att det kan ta tid att bli gravid; det pratas det inte alltid så mycket om tycker jag. Min sambos familj vet dock inte, han har inte velat berätta ännu och det får jag förstås respektera. Men det är ju så olika hur man känner och kan ju finnas många anledningar till att man väljer det ena eller andra sättet. Självklart förstår jag att man kan vilja hålla det privat och också att det kan vara kul att få en större överraskningseffekt Glad
  • Stickling
    SamiraBudva skrev 2021-01-05 15:06:37 följande:

Nu vet jag inte om jag har BIM denna månad då jag fick min första mens för cirka 1 vecka sedan. Men vi försöker med barn nr.3 nu :)

Har en tvååring och en 6månaders

Hej! Spännande med syskonförsök! Det här är en tråd för alla som försöker med första barnet, så även om du förstås är välkommen här, kanske tråden "Vi med BIM januari 2021" passar dig bättre Glad
  • Stickling
    bananmilkshake skrev 2021-01-05 17:40:25 följande:

SamiraBudva, lycka till med syskon! 

Idag är jag på äl+6, och blödde lite efter sex. Jag har visserligen haft lite småblödningar sedan mitt missfall men det har varit gammalt blod. Sen är säkert mina slemhinnor lite sköra efter alla hormoner. Men hoppas förstås på nidblödning ändå! Drömmer

Håller tummarna för nidblödning! Glad 
  • Stickling
    bananmilkshake skrev 2021-01-05 17:52:59 följande:

Tack! :) Lite i tidigaste laget kanske i, såg jag nu när jag googlade. :p 

Äsch, hoppas kan man alltid! :)
  • Stickling
    SamiraBudva skrev 2021-01-05 19:17:50 följande:
    Oh tack! Visste ej om att det fanns en till grupp <3
    Så lite så Glad Lycka till med syskonförsöken!
  • Stickling
    Lillalilo skrev 2021-01-05 19:39:50 följande:

Hoppar in i tråden då jag och min sambo nu ska försöka skaffa vårt första barn! Så mysigt med denna tråd där man kan få pepp och stöd!

Har haft p-stav i nio år och i ärlighetens namn haft noll koll på min cykel, vissa gånger har jag inte fått mens och andra gånger har det känts som om mensen kommit varannan vecka.

Upplevt smärta i ländryggen ca en gång per månad och har ?killgissat? mig fram till att det varit symptom på ägglossning, som man väl egentligen inte ens har när man har p-stav? Haha ja ni hör, 29 år och verkligen ingen koll... ????

Använder mig av en app nu för att kunna hålla koll på cykeln, och hade ont i ländryggen 17/12, tog ut p-staven 22/12 och fick mens 26/12. Hade klassiska symptom inför mensen, men man är ju ändå osäker på om det bara var för att man tog ut p-staven..

Enligt appen ska jag ha nästa BIM 23/1 och ÄL 9/1 (cd15), men har bara loggat en mens så kan ju bara gissa än så länge. Har tagit ÄL-test i tre dagar nu, alla hittills negativa men hoppas på positivt inom någon dag! Jag och min sambo har legat i sedan mensen tog slut, men han åker iväg på jobb inatt och kommer hem först om fyra-fem veckor, snacka om timing att han missar både denna OCH kanske nästa ÄL... Så därför hoppas man ju innerligt på att ÄL kommer när som helst och att dom små simmarna tålmodigt väntar på eventuellt ägg.

Känner mig nästan löjlig som hoppas på att detta försök ska ge något, allt är ju i princip upplagt för att det inte ska hända, men vill ju så gärna!

Hej! Välkommen! Skrattande Roligt att vi blir flera, så fint att dela denna resa lite grann med andra tycker jag. Spännande att ni börjat försöka! Och också spännande, kan jag tänka mig, för dig att lära känna din kropp och din cykeln nu då, efter åren med p-stav! Synd att din sambo skulle iväg så många veckor, vi får hålla tummarna för att ni lyckades tajma nu då Glad
  • Stickling
    helle88 skrev 2021-01-05 20:15:13 följande:

hej på er! Jag fick min mens idag. men pga kort cykel så blir det nytt försök med BIM den 30/1 istället. Så hänger kvar här ett tag till. Blir försök nr 19 så det börjar kännas rejält uppgivet här. men jag har alltid den värsta ångesten några dagar innan mens, uppgivenheten som kommer med pmsen är inte att leka med. så när jag väl får mens är jag alltid beredd och har liksom gråtit klart. så känner mig konstigt nog helt ok idag. 

Hoppas vi får se många plus denna månad!

Åh, vad tråkigt att mensen kom. Skönt i alla fall om du känner dig okej trots allt. Hjärta Fint att du blir kvar i gruppen med ny BIM den här månaden! Så kämpigt att ha försökt så länge. Har ni någon plan för utredning/hjälp? (du behöver självklart inte svara om det känns för privat/känsligt)
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet