• MAKL

BIM januari 2021 - Första barnet

Soff skrev 2020-12-24 17:11:45 följande:

Ja det där är verkligen svårt. Är så blandade känslor. Tyvärr så tar de ledsna känslorna över för min del, när andra berättar om sina graviditeter. Kan inte känna någon direkt glädje, då de ledsna känslorna helt enkelt blir för dominanta. Blir stressad och känner att tiden bara springer ifrån mig. Så försöker isolera mig lite från det. Det är en sorg i sig på något sätt, att jag får göra det, men jag orkar helt enkelt inte. Har en vän som är gravid, som jag inte orkar höra av mig till just nu. Det känns jättetråkigt, men det är bara så det är. Jag har iallafall tagit upp detta med henne, så hon vet att jag kämpar med detta. När jag inte fokuserar på andra och deras graviditeter så är det iallafall lite lättare att finnas i nuet och inte stressa upp sig, tycker jag. 

Ja precis, det får vi göra <3 Det är ett bra stöd att kunna gå in här och skriva med människor som går igenom samma sak. Vi ska definitivt inte ge upp <3 

Vi har båda läst om det en del, men som alltid finns det olika studier som säger olika saker. Vissa studier säger t.o.m att lite alkohol ökar fertiliteten, medan andra studier säger att alkohol påverkar negativt, t.o.m vid en liten mängd. Så man vet ju inte riktigt vad man ska tro.. tänker att det mesta med måtta brukar ju inte vara någon fara, så tänker väl att det kanske inte borde vara någon fara om han någon gång tar en öl på helgen, och håller sig borta från alkoholen under den fertila perioden. Men vet inte.. Jag har resonerat att "finns det en risk att det påvekar negativt, ta bort det", men min sambo tycker väl att jag är lite väl hysterisk ^^.. 

Jag förstår hur du menar med att de känslorna tar över och det är ju bra du kan förklara det för dom du har i din närhet så att det inte blir en konstig sak. När du säger att om du inte fokuserar på andras graviditeter så blir det lättare att leva i nuet så är det precis så jag känner det ibland också. Jag tror väldigt starkt på att göra det som känns bäst för en själv. Det är bara du som vet vad du mår bäst av att göra. Så fokusera på dig själv och inte på andra så hoppas jag den här processen blir lite lättare för dig. Man måste ju faktiskt få kunna leva ett normalt liv också och inte bara stressa upp sig över att lyckas bli gravid.

Ja då är det verkligen inte lätt att veta vad man ska och inte ska göra. Tror också att allt med måtta är ok så det kanske inte är så farligt om han tar sig en öl ibland.
  • MAKL
    Tokan123 skrev 2020-12-26 19:01:36 följande:

Jag tempar första cykeln och inte läst på så mycket men läser era inlägg med dippar hit och dit. Vad är mönstret kring tempningen?

Det finns en hel del att läsa på om det på nätet. Men vad gäller hur mönstret ska se ut vid äl så sker det en liten dipp på äl dagen som sedan ska följas av mist 3 dagar med högre temp. Det är på det sättet man kan bekräfta att äl skett. Min tempkurva brukar ligga på ca 36,4-36,5 innan äl och sedan en liten dipp på äl dagen på ca 0,1-0,2 grader lägre än dagen innan. Efter det så stiger min temp till ca 36,7-36,9 och ligger där tills mensen. Det tar ju ett tag att se hur just ditt mönster ser ut men har du en app du registrera i så sköter ju den alla uträkningar på bekräftad äl osv. Behövs ju dock oftast minst 3 månader för att kunna se ett mönster.
  • MAKL
    Link92 skrev 2020-12-26 20:08:00 följande:

Bra beskrivet! Vill bara flika in att inte alla ser den där lilla dippen innan/under äl.

Nej det är ju sant kanske skulle ha flikar in det. Jag har ju själv märkt det att dippen uteblivit vissa gånger men ytterst få för min del. Det viktigaste är väl höjningen efter, oavsett om det blir en dipp eller inte.
  • MAKL
    lunna123 skrev 2020-12-27 15:41:58 följande:

Hoppar in här också. Jag är 24, blev gravid i somras men fick missfall i v.7. Månaden efter var lite svår, nästa därpå tror jag inte jag hade någon ägglossning. Första riktiga försöket var i december men blev inget och fick min mens på julafton. Nu har vi tänkt försöka igen men inte stressa allt för mycket, tempar med NC enbart. Men har märkt senaste månaden att jag har problem med att få till det fertila sekretet. Bliv aldrig riktigt våt heller så har tänk beställa Sasmar Conceive Plus glidmedlet och försöka med detta. Någon som har provat? Vad har ni för erfarenheter?

Har även börjat dricka grejpfruit juice som ska tydligen vara bra för sekretet, någon som har provat?

Har bim 24/1

Hållet tummarna för oss alla ????

Välkommen!

Jag har aldrig upplevt att jag har äl sekret, jag va lite orolig över det innan men har läst att det inte ska spela någon roll, det finns längre upp i mindre mängd så man inte märker av det.
  • MAKL
    lunna123 skrev 2020-12-27 18:19:41 följande:

Har också hört detta men blir fortfarande lite nojig.

Har även hört om bidrottninggele vad hjälper den till?

Jag tror att den ska hjälpa till att balansera hormonerna om man har problem med det. Dock så ska man nog vara beredd på att sånna naturläkemedel som kan påverka hormonerna kan rubba/ändra på cykeln. Jag vågar inte prova något sådant då jag har väldigt jämna cykler och vill inte att dom ska ändras på något sätt. Men det kan absolut vara ett alternativ om man känner man är villig att prova på. Finns ju solskenshistorier om alla olika naturläkemedel och graviditeter.
  • MAKL
    fridalundin skrev 2020-12-27 19:02:55 följande:

Hej! Hoppar in här!

Jag heter Frida och är 23 år, min fästman är 25 år och vi försöker att bli gravida med vårat första barn. Vi är på försök 3 och än så länge är jag hoppfull! Jag har BIM 1/1-2021 skulle bli så bra start på nästa är om vi lyckas! Jag fick för två veckor sedan veta att jag har en hjärt och kärlsjukdom som heter familjär hyperkolesterolemi, någon här som har samma sjukdom? Och som kanske vet hur det kan påverka kroppen under en graviditet?

Välkommen!

Oh ja tänkt så underbart att få en sån fantastisk start på det nya året. Har du pratat med din läkare om det? Kanske kan vara skönt att få svar på alla dina frågor om sjukdomen i samband med en graviditet av någon som är kunnig inom det området. Du kan säkert få mer lugnande besked eller råd då. Förklara bara att ni försöker bli gravida (om du nu inte redan är det) och vill veta hur just du ska tänka kring det.

Lycka till! :)
  • MAKL
    Grapefrukt89 skrev 2020-12-29 09:49:37 följande:

Hej igen!

Har Bim den 3/1 (känns som en evighet att vänta) och vet ej vad som kan vara typiska tidiga gravidsymptom eller inbillning... Hm...? Har molvärk till o från och EXTREMT ömma bröst (känns som att de ska explodera)... Sist jag hade det var föregående cykel och då hade jag också extrem PMS (ej haft förut?) men när mensen till slut kom blödde jag mer än vanligt och hade ännu mer ont än vanligt.

Pga detta vågar jag ju inte hoppas för mycket alls, samtidigt som hoppet är det som driver en framåt i denna process såklart... Hur har ni känt?

Det är ju självklart jätte svårt att veta vilka symptom just du kommer ha eftersom det är olika från person till person, och även från graviditet till graviditet för samma person. Sen ger ju varje ny symptom ett hopp om att det blev något för att man aldrig upplevt det tidigare. Så det är ett jätte svårt ämne att veta något svar på.

Jag har under alla mina hittills tre försök känt vissa symptom jag aldrig tidigare haft förut och börjat hoppas. Dock så har jag alltid ställt in mig på att det inte blev något då jag tycker det är lättare att hantera då.
  • MAKL
    Sockerikaffet skrev 2020-12-31 11:34:32 följande:

Jag testade igen imorse (äl+11) och nu är det ingen tvekan om att det är ett streck där, även om det är svagt. Nu hoppas jag verkligen att allt går vägen! Och ingen skumpa för mig ikväll ;)

Åh va roligt, grattis :)
  • MAKL
    Emlan93 skrev 2021-01-01 21:47:44 följande:

Hej på er och gott nytt år! Funderar på starka ÄL test. Fått väldigt starka utslag på ÄL under denna cykel både tidigt I cykeln och runt "normal" (cd.7, cd 11-13). Skulle det kunna vara så att flera positiva test samt extra starka utslag kan vara en indikation att det finns en ökad chans till extra bra fertilitet just en sån cykel? Temperaturen har också haft lite större toppar och dalar och inte lika flack jämfört med de två tidigare som vi misslyckats med +. Någon som funderat på samma sak? :)

För två cykler sedan så hade jag också extremt starkt äl test en dag. Såg det va positivt innan ens kontroll sträcket dykte upp på stickan. Jag fick dock bara positivt den dagen och inget på testen innan dom du fått. Tankarna började ju fara direkt i huvudet på varför det va så starkt just den gången. Men för min del så resulterade det inte i en graviditet, men det behöver det ju inte göra även om man är super fertil, så vet inte än idag varför testet blev så starkt. Intressant att du också upplevt det.
  • MAKL
    BoringBrick92 skrev 2021-01-03 01:32:01 följande:

Just nu känns det lite hopplöst.. vill få plus nu helst för att bara få slippa detta kaos.. varje månad är det kämpigt att ens få till det då mannen har låg lust just nu. Känns bara påtvingat från hans sida.. Vi vill så gärna bli föräldrar så det är ju därför man fortsätter att slaviskt följa min cykels speciella dagar trots att det känns extremt tufft både fysiskt och psykiskt ibland.. Behövde bara skriva av mig lite.

Hoppas som alltid på det bästa för oss alla. Kram och god fortsättning! <3

Lider med dig! Jag förstår precis hur du menar och säkert många fler här som känner som du. Det finns väl något preparat på apoteket som man kan köpa just för att öka lusten för både män och kvinnor, kanske kan vara något för honom?

En liten tanke som hjälpt mig i den här karusellen är att försöka komma ihåg att ha kul tillsammans också. Det kan ju tära på en som par att konstant vara medveten om dagar i cykeln och att optimera osv. Men det kan kännas lättare att försöka lägga undan det ibland och bara se varandra och vara tacksam för det liv man redan har tillsammans.

Plusset kommer snart ska du se och då är allt det här värt det. Kram <3
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet