• Myran1234

BIM januari 2021 - Första barnet

Steeph skrev 2021-01-18 15:06:20 följande:

Hej på er! Bim är 25/1 för mig och 10e försöket sedan ma. Har gjort spolning denna månad iaf och allt såg fint ut. Hade dock en ganska tunn slemhinna och därmed är jag nästan helt 100 på att det är kört denna månad också.

För varje månad som går, så krossas hjärtat lite. Som tur är så känner jag mig fortfarande jäkligt peppad och är så envis att det ska fungera igen!!

From. Idag så börjar jag och mannen en extra hälsosam livsstil där vi tar bort all snabbmat, snacks m, fika. Jag har redan tagit bort koffein, gluten och äter minimalt med socker.

Vi har lovat varandra att köra på ett par månader till innan vi betalar för provat ivf. Lycka till alla och jag kommer givetvis uppdatera er om det på något mirakulöst sätt blir ett plus. Kram

Skönt att allt gick bra med spolningen <3 Hoppas verkligen det är er tur snart. :) Finns det något man kan göra för att till nästa cykel få en tjockare slemhinna?

Själv väntar jag in mensen som kommer på fredag. Är inne på elfte försöket nu och försöker hålla mig över vattenytan men det är svårt. Mår väldigt dåligt över det här och känner en rädsla över att vi inte kan få biologiska barn. Jag har tagit några prover som såg bra ur samt spolning. Corona kom i vägen för att ta ytterligare prover samt för mannen att lämna spermaprov. Hoppas vi får göra det så snart som möjligt så att vi kan komma igång med IVF. Har precis fyllt 35 år så det gör ju inte direkt så att jag känner mig mindre stressad. :(
  • Myran1234
    Soff skrev 2021-01-18 19:10:32 följande:

Förstår din stress, känner likadant, kan få fullständig panik ibland över att tiden går och inget händer... tänkte bara säga att jag var i Uppsala och gjorde spolning för ett tag sen och där håller dom öppet för spermaprov etc. även nu under Corona. När jag varit där så har det varit max 2 pers i ett stort luftigt väntrum. Nu vet jag inte om ni valt själva att avstå från proverna för att hålla er i karantän, eller inte, men tänkte jag ville säga det. Och ni kanske bor långt från Uppsala också, så kanske ändå inte hjälper ;p

Okej, bra att veta. Här har det stängt ner helt i och med Corona. :( Vi ska ringa nästa vecka för att få mer information om när det går att lämna spermaprov, och dröjer det är det värt att åka dit! Jag vill också ta prover för mitt progesteron då jag misstänker det är lågt (kort lutealfas på 11 dagar). Tack för tipset i alla fall. :)

Ja, herregud vilken pers! Trodde aldrig det skulle ta sån här tid. Sa till min sambo för en vecka sedan att vi skulle ha haft bebisen här nu om det gått på vårt första försök som var i april. Kanske inte går tänka så men det känns surt bara. Drygt 9 månader senare står man här och är så långt ifrån man bara kan vara. :( I och med att min cykel är på 26-28 dagar så har jag hunnit med 11 försök.

Läste här i tråden att du fick din mens här i dagarna. Så tråkigt :( Har ni påbörjat någon utredning (bortsett från att du gjorde en spolning)?

Vi får påminna varandra att det är helt normalt att det tar ett år! Även om det inte är någon tröst.

Håller tummarna för oss alla här i tråden. <3
  • Myran1234
    Soff skrev 2021-01-18 20:38:06 följande:

Ah okey :( Ja men gör det, kan ju vara värt isåfall. Jag fick tid snabbt när jag ringde dom sist, och skulle göra min spolning. Så lite så! 

Ja helt otroligt, har tänkt samma sak faktiskt.. hur stor min mage hade varit nu.. (vi började försöka i juni, och har hunnit med 9 försök, har en cykel på ca 26 dagar), men så sitter man här och det känns hopplöst.. inte kul :(( 

Ja det suger verkligen :(( men börjar ladda om nu för nytt försök, med lite nya kosttillskott etc. Jag har bara varit på ultraljudsundersökning, och allt såg bra ut där iallafall. Min sambo vill inte göra spermaprov förns vi faktiskt har en giltig anledning, dvs om vi har försökt 1 år och det fortfarande inte blivit nåt. Jag hade önskat att han skulle göra det nu, för att jag vill veta om det finns något man kan göra, eller om allt är bra och man bara ska fortsätta köra på som vanligt. Men kan ju inte tvinga honom.

Precis, det är ju inte konstigt alls, så försöker också tänka så. Men inte lätt alla gånger, är så lätt att känna att det bara känns hopplöst :/..Har läst så många gånger att folk lyckas när dom slutar försöka. Men det är ju inget man kan låtsas och lura kroppen att "näee men nu struntar vi i det här" ;P haha.. 

Håller också tummarna, för dig, mig och alla andra här inne som längtar <3 

Okej, jag gillar när saker för en gångs skull kan gå snabbt :) Jag köpte hem ett spermaprov som min sambo gjorde och resultatet var inte bra alls. Gjorde om det igen men lika dåligt resultat. Läste att det inte kollar hur kvaliten på spermierna är, bara om det är fler eller färre än 20 miljoner per ml. Har också läst av andra på FL att det är pengar i sjön så försöker inte stressa upp mig över det, utan vi får helt enkelt se när han gör det riktiga testet. Och är det dåligt finns hjälp att få. Jag ställer in mig på att det blir ivf. Mitt tips är att ta ett riktigt spermatest direkt och inte göra ett test hemma. Blir bara jobbigt att sen vänta på att få göra ett riktigt om resultatet är dåligt.

Vad tar du för kosttillskott?
  • Myran1234
    Soff skrev 2021-01-19 10:50:29 följande:

Åh okey, ja det säger ju faktiskt ingenting egentligen, har jag hört. Frågade på kliniken jag var på också och dom sa att man måste se det på labb för att faktiskt kunna avgöra hur läget är. Har också läst om folk som gjort det där hemmatestet som fått dåligt resultat, och sen gjort ett riktigt test som visat på bra resultat så skulle inte heller ta det på allvar. Har faktiskt köpt hem ett sånt test för ett tag sedan till min sambo, men har bestämt oss för att vi struntar i det. Om resultatet ändå inte är pålitligt så orsakar det bara onödig stress tänker jag, och även om det visar på positivt resultat så kan man ju inte lita på det heller.

Jag tar folsyra, d-vitamin, c-vitamin+järn,zink, B12+B6. Hittils så har bara min sambo tagit zink, men har beställt hem nu så han även ska ta granatäpple, selen och q10 som ska vara väldigt bra för spermakvalitén.   

Nä precis. Jag tänker också så. Och är resultatet dåligt efter labb så tar vi det därifrån. Klokt av er att inte göra testet hemma. Svårt att inte stressa upp om det är dåligt. Och stress vet vi ju inte direkt bidrar till bättre fertilitet.

Jag tar också folsyra och d-vitamin. Har testat att ta en stor dos d-vitamin just vid ägglossning enligt Vulverines (Jenny Koos) tips. Hoppas jag kan förlänga min lutealfas av det. Tar också en högdos av B6 samt Q10, multivitamin och omega3. Min sambo tar zink, selen, folsyra och D-vitamin. Försöker få honom att också börja med magnesium och Q10 men han tycker det börjar bli lite för mycket piller. ;)

Har läst att kombinationen zink och folsyra ska vara bra för spermiekvalitén. Men ja, är mycket man läser och jag tror egentligen att håller man bara en bra kost så borde det ju räcka. D-vitamin dock känns viktigt i och med att vi inte får tillräckligt från solen på vinterhalvåret. Herregud, känner mig nästan lite manisk vad gäller kvinnlig och manlig fertilitet, haha. Må detta få ett slut snart.
  • Myran1234

Idag kom mensen, precis enligt appen. Jag blir lika ledsen varje gång även om jag börjat ge upp lite. Varför skulle det gå nästa gång om det misslyckats 11 gånger redan? Vad kan vara skillnaden framöver? Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hatar det här. :( Blir förtvivlad bara tanken över att kanske aldrig bli mamma. Usch och fy. ;(

• Myran1234
    Ericky skrev 2021-01-22 18:32:14 följande:

Skickar en stor kram <3 kanske en föga tröst, men jag har en vän som blev gravid ganska snabbt efter IVF så även om det ska behövas hjälp så går det tillslut för de allra flesta :)

Tack <3 Ja, så är det. Himla bra att det finns hjälp att få. Kram på dig!
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet