• MsTintin

BIM januari 2021 - Första barnet

Har följt dessa trådar ett tag och tänkte att nu hoppar även jag in :)

Jag och min man har försökt bli gravida med vårt första barn sen i mars, har inte lyckats ännu. Försöker att hålla modet uppe, även om det blir svårare för varje försök. Har aldrig varit gravid förut.

Jag använder både NC och äl-stickor, hade äl den 25/12. Denna månad testade jag bisolvon-metoden plus rosenrot, upplevde plötsligt ägglossningssmärtor för första gången, så det var spännande.

Man inser ju dock hur knäpp man blir efter äl, letar symptom och tecken på att man ska ha lyckats denna gång! Idag började jag dagen med att halvvägs in i frukosten få upp allt igen och har resten av dagen legat på soffan med spänningshuvudvärk, vilket är nytt för mig... Självklart börjat ju tankarna snurra, även om man vet att det är alldeles för tidigt.

1/1 Baconlover, 23 år (elfte försöket)

1/1 msofia91, 29, om 4 dagar ???????? (typ 6e)

1/1 partytsljus75, 36 år (första försöket)

1/1 Babyba, 26 år (första försöket)

3/1 Sockerikaffet, 32 år

3/1 Grapefrukt89, 31, (tredje försöket)

4/1 Carina82, 38 år (tredje försöket)

4/1 Link92, 28 år (sjuttonde försöket)

4/1 Helle88, 32 år (artonde försöket?)

5?/1 Diosali, 29 år

5/1 LangB94, 26 år (andra försöket)

6/1 Jennix, 26 år (första försöket)

6/1 MsTintin, 28 år (nionde försöket)

7/1 Rumpelstiltskin, 25 år (fjärde/femte försöket)

10/1 Alind, 28 år (första försöket)

10/1 KNAS2, 31 år (sjunde försöket)

10/1 SMEL, 27år (fjärde försöket)

10/1 Jerreblomstra 30 år ( artonde försöket)

11/1 Emlan93, 27 år (tredje försöket)

12/1 Vickan31, 31 år (sjunde försöket)

13/1 VirrePirre06, 29år (fjärde försöket)

13/1 Bananmilkshake, 35 år (imorgon), (femte försöket)

13/1 Snäckan92, 28år, (tredje försöket)

14/1 Ericky, 33 år, (sjätte försöket)

15/1 Tokan123, 29 år, (andra försöket)

15/1 Sockerplanta, 26 år, (fjärde försöket)

15/1 Molybden, 26 år (sjunde försöket)

17/1 Soff, 32 år (9:e försöket)

18/1 Stickling, 32 år (sjunde försöket)

18/1 MAKL, 27 år (fjärde försöket)

?/1 BoringBrick92, 28 år (tredje försöket)

20/1, Msofie, 25 år (Elfte försöket)

21/1, Mirabilis89, 32 år (Sjätte försöket)

21/1, Iväntanpåivf, 39år (11e försöket)

24/1, Lunna123, 24år (andra försöket)

• MsTintin

Borde man vara orolig för en väldigt liten temp-höjning efter äl? Innan äl så låg min temp på 36.13 som lägst och 35.32 som högst. Nu efter äl så har den legat mellan 36.40 och 36.50, vilket inte känns som en tillräckligt stor skillnad...

Funderar på om det kan påverkas av att jag har varit ledig sen äl och därför varit vaken senare och gått upp senare, men fortfarande mätt temp vid 07:30, vad tror ni?

• MsTintin
    Molybden skrev 2020-12-31 10:12:16 följande:

Tempen brukar kunna öka om man går upp senare. Min temp skiljer rätt mycket en jobbvecka jämfört med helgen, upp till ca 0,3 grader. Men sånt är ju individuellt. Du har inte märkt av hur din temp reagerat andra gånger du varit ledig?

Jag hade dock en cykel där mig tempökning var ovanligt låg ca 0,2-0,3 grader mot mina 0,4-0,8 grader men fick konstaterad äl hos gyn. Så förhoppningsvis är det inte något konstigt.

Nu när jag kollar bak i tiden så verkar det faktiskt som att jag har fått högre temp på helger, så det kanske är som för dig. Detta är första gången jag är ledig sen jag började med NC, så vet faktiskt inte hur ledighet påverkar mig :P

Jag fick ändå bekräftad äl från både NC och Flo, så det verkar inte ha påverkat algoritmen. Och de stämde även med äl-stickornas resultat och Premoms beräkning (herregud hur orkar man hålla på med alla dessa appar egentligen haha ^^).

Tack för ditt snabba svar i alla fall! Håller tummarna att det inte betyder något, läste något om att det kan betyda lågt progestron-värde men hoppas att så inte är fallet!
  • MsTintin
    lunna123 skrev 2021-01-02 13:23:49 följande:

Grattis till alla som har plussat. Hoppas vi blir flera snart.

Själv fick jag en blinkande smiley på cb advanced så äl är snart hoppas jag. Har även börjat använda glidmedlet men fortfarande lite orolig över att den ska försvåra, någon som har erfarenhet utav Conceive Plus glidmedel? ????

Jag har använt det tidigare, men läste att fertilitetsglidmedel hindrar spermier mobilitet med upp till 20% (typ 50% för vanligt, utan spermicidier) så jag slutade använda det denna cykel och körde naturellt. Får se om det gjorde nån skillnad :P
  • MsTintin

Igår på äl+8 dippade min bbt från att ligga på ca 36,5 till 36,35. Tänkte att nu kommer säkert mensen närsom, men inget hände, vilket ju kändes skönt iom så tidigt efter äl. Idag var tempen uppe på 36,57 (högsta denna cykel) och kom lite rosa på pappret på första toalettbesöket (sorry för tmi). Vad tror ni, kan det vara implantation som skett? :)

• MsTintin
    MsTintin skrev 2021-01-04 08:18:17 följande:

Igår på äl+8 dippade min bbt från att ligga på ca 36,5 till 36,35. Tänkte att nu kommer säkert mensen närsom, men inget hände, vilket ju kändes skönt iom så tidigt efter äl. Idag var tempen uppe på 36,57 (högsta denna cykel) och kom lite rosa på pappret på första toalettbesöket (sorry för tmi). Vad tror ni, kan det vara implantation som skett? :)

Då dippade bbt igen till 36.29, så nu är nog tyvärr mensen på g :( Skulle fått mens igår enligt NC, idag enligt Flo och imorgon enligt Premom, så lite svårt att avgöra vilken som är mest korrekt :P Inga positiva test i alla fall, så lyckades nog inte denna månad heller, trots bisolvon, rosenrot och andra huskurer.
  • MsTintin
    Hippe skrev 2021-01-07 14:46:15 följande:
    Brukar din temp alltid gå ner dagarna innan mens? Samt vad är bbt förkortning för? =)

Ja, antingen dagen innan eller samma dag som mensen kommer brukar min temp dippa ner ca 0,2-0,4 grader. Åh sorry, det betyder Basal Body Temperature, så basal kroppstemperatur. Man brukar prata om denna ofta vid just fertilitetsämnen :)

Mensen dök för övrigt upp vid lunch, tack gode gud med mindre mensvärk än vanligt så jag är tacksam för det lilla idag :)
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet