Inlägg från: Rumpelstiltskin |Visa alla inlägg
  • Rumpelstiltskin

BIM januari 2021 - Första barnet

Hoppar in här från tidigare trådar! Första månaden jag tempar och min temp verkar vara lite all over the place. Äl har enligt NC varit nu i dagarna, och vi lyckades förhoppningvis tajma in det någorlunda. Nu börjar väntan.

1/1 Baconlover, 23 år (elfte försöket)

1/1 msofia91, 29, om 4 dagar ???????? (typ 6e)

1/1 partytsljus75, 36 år (första försöket)

1/1 Babyba, 26 år (första försöket)

3/1 Sockerikaffet, 32 år

3/1 Grapefrukt89, 31, (tredje försöket)

4/1 Carina82, 38 år (tredje försöket)

4/1 Link92, 28 år (sjuttonde försöket)

4/1 Helle88, 32 år (artonde försöket?)

5?/1 Diosali, 29 år

5/1 LangB94, 26 år (andra försöket)

6/1 Jennix, 26 år (första försöket)

7/1 Rumpelstiltskin, 25 år (fjärde/femte försöket)

10/1 KNAS2, 31 år (sjunde försöket)

10/1 SMEL, 27år (fjärde försöket)

10/1 Jerreblomstra 30 år ( artonde försöket)

11/1 Emlan93, 27 år (tredje försöket)

12/1 Vickan31, 31 år (sjunde försöket)

13/1 VirrePirre06, 29år (fjärde försöket)

13/1 Bananmilkshake, 35 år (imorgon), (femte försöket)

13/1 Snäckan92, 28år, (tredje försöket)

14/1 Ericky, 33 år, (sjätte försöket)

15/1 Tokan123, 29 år, (andra försöket)

15/1 Sockerplanta, 26 år, (fjärde försöket)

15/1 Molybden, 26 år (sjunde försöket)

17/1 Soff, 32 år (9:e försöket)

18/1 Stickling, 32 år (sjunde försöket)

18/1 MAKL, 27 år (fjärde försöket)

?/1 BoringBrick92, 28 år (tredje försöket)

20/1, Msofie, 25 år (Elfte försöket)

21/1, Mirabilis89, 32 år (Sjätte försöket)

24/1, Lunna123, 24år (andra försöket)

• Rumpelstiltskin
    Inkognito2021 skrev 2021-01-02 21:17:12 följande:

Gjorde ÄL test med RFSUs stickor som indikerade ÄL.

Men tycker de är svåra att läsa. :(

...om det hoppar över en ÄL antar jag att man inte får mens dem månaden. Då kanske jag snart har ÄL igen...? :)

Man har inte mens i den bemärkelsen efter missad ägglossning - men man kan få en blödning. För en del är den riklig och långdragen och för en del visar det sig som spottings typ. Min ägglossning uteblev en månad, men jag fick en mindre blödning cirka en vecka efter att jag egentligen skulle haft mens!

Har också varit med om att kroppen liksom försöker igen när ägglossningen inte blev av. Denna cykel fick jag positivt ägglossningstest CD14, men ingen tempohöjning. Fick positivt äl-test igen CD21, med tempohöjning. Så fortsätt testa. Kroppen kan försöka igen!
  • Rumpelstiltskin
    Inkognito2021 skrev 2021-01-02 21:17:12 följande:

Gjorde ÄL test med RFSUs stickor som indikerade ÄL.

Men tycker de är svåra att läsa. :(

...om det hoppar över en ÄL antar jag att man inte får mens dem månaden. Då kanske jag snart har ÄL igen...? :)

Kan förresten tipsa om appen Premom om du inte använder den. Där kan man lägga in bild på stickan, och så avgör appen hur nära teststrecket är kontrollstrecket i styrka och ger en ett värde. Supersmidigt och man slipper stå där och försöka avgöra om det var starkare igår eller inte, det är bara att kolla på värdet!
  • Rumpelstiltskin

Blev ingenting för mig denna månad heller. Fördelen med att det inte blir något är i alla fall att jag lär mig mer och mer att man kan ha ungefär hur många gravidsymtom som helst utan att vara gravid..

Är det förresten någon annan som har en ganska ?lång? (men ändå inte överdrivet lång) luteafas? Jag har typ 19 dagar och det är så tröttsamt att testa negativt på äl+13/14 och sedan behöver vänta typ en vecka till på mensen. Har dessutom ofta ägglossning efter CD20 så det blir rätt långa cykler.

Blir att hoppa in i en BIM i februari grupp för mig nu! Sista chansen innan partnern vill pausa pga ?man kan ju inte få barn i november/december?...

Hoppas på plus för er andra!!

• Rumpelstiltskin
    Stickling skrev 2021-01-12 07:21:51 följande:

Vad tråkigt att det inte blev något plus för dig den här månaden. Håller tummarna för att februari är din månad!

Jag har också lutealfas åt det längre hållet. Medel ligger på 18 dagar, med ÄL cd19, men det varierar en del. För någon cykeln sedan kom ÄL på dag 24. Oerhört frustrerande med lång cykel när man försöker, det blir ju extra väntetid att ta sig igenom.

Jag har förstått det som att det där med årstid är viktigt för vissa. Om du inte håller med din sambo kan ju argument emot att pausa vara t.ex. att man ändå aldrig vet hur lång graviditeten blir. Visst är nio månader det vanligaste, men ibland uppstår omständigheter som gör att barnet föds för tidigt. Ett januari-/februaribarn kan komma i november/december men är ju lika välkommet ändå såklart. Jag vet förstås inget om er situation, detta är kanske något ni redan pratat igenom 100 gånger, men det lät lite på dig som att det inte var ett beslut du var nöjd med, därav mitt oombedda råd :)

Ja, det är verkligen frustrerande att behöva vänta längre än vad som känns nödvändigt. Har hört att längre lutealfas är bättre än kort, men hade ju gärna haft något mittemellan, haha.

Uppskattar tipset. Är absolut inte nöjd med beslutet, så det är korrekt uppfattat! Får försöka använda mig av detta för att få honom att ändra sig. Känner att man bör ta alla chanser man får.
  • Rumpelstiltskin
    MAKL skrev 2021-01-12 04:33:09 följande:

Låter roligt jobbigt att ha sådan lång cykel, iaf i dom här lägena när man vill ha barn. Jag har en normal lång lutealfas på 14 dagar och äl CD 15 så vet tyvärr inte hur du kan ändra på det. Har ju förvisso höra om att cyklerna kan bli kortare med tex rosenrot men det är inte alla som vill testa sånt.

Det lät ju inte så kul med en paus, om inte du också känner så såklart. Annars har han några bra argument varför man inte kan få barn i slutet av året?

I en annan tråd är på FL så diskuterades det om december barn, hur vida det är synd om dom eller hur illa andra kan prata om att få barn just då. Jag förstår inte alls den tanken, kan ju vara för att jag själv är född i december, men vill man så gärna ha barn så är en paus kanske inte det optimala då man kanske vill ta vara på varje chans man får.

Jo, precis. När man nu verkligen försöker och vill få bebis är det frustrerande att cykeln är längre än nödvändigt liksom. Tänker att det blir att testa rosenrot om det inte tar sig inom ett år från första försöket. Är bara på 6e försöket nu så än finns det hopp.

Han har väl egentligen inga bra argument, haha. Han tycker att det är (citat) ?synd om barnet? som behöver fylla år i december. Jag å andra sidan tycker synd om ett eventuellt barn som ej blir till, hehe.

Jag är själv född i slutet av december men har väl aldrig haft något emot det, förutom när alla fyllde 18 och fick gå på krogen och man själv hade ett bra tag kvar. Men jag känner heller inte att vi kan planera barn efter när barnet får gå på krogen i framtiden, det känns helt absurt. Generellt har jag uppskattat att fylla när det är mörkt och murrigt och ute. Jag har tyckt att det är lite mysigt.

Han tänker också att det kanske resulterar i att barnet ej får riktiga födelsedagsfiranden osv eftersom man ?ändå ska ses till jul?. Men det blir ju vad man gör det till och då får man ju se till att bjuda in folk till kalas även om det är jul snart. Vi bor ganska nära all familj också så det är inte som att folk behöver åka flera mil en vecka innan jul för att fira vårt barn om det nu skulle bli så.

Sedan kanske det inte är skitkul att fylla år på julafton, det köper jag. Men i vårt fall finns ej den risken då jag med stor sannolikhet kommer snittas av medicinska skäl, och om det skulle ta sig i februari så att det blir ett decemberbarn skulle bf vara runt jul. Men det blir ju då istället cirka en vecka innan pga snitt.

Det var skönt att få spy ur sig lite frustration här. Tack!
  • Rumpelstiltskin
    bananmilkshake skrev 2021-01-12 09:15:32 följande:

Hoppar in lite snabbt, jag skulle fötts i januari men kom 21 december! Så man är aldrig säker, haha. Vad mina föräldrar tänkte där och då vet jag ju inte men jag har aldrig fått känslan att mamma tyckt det var jobbigt, eller att folk inte orkat fira eller slagit ihop med julafton. Jag älskar att fylla år på årets glittrigaste tid. :) Jag tycker som du, man får ta alla chanser!

Är också född i december, dock senare än du! Älskar också att fylla år då. Tycker det är supermysigt. Har också alltid firats separat, kanske inte alltid exakt på födelsedagen men det har ju inget att göra med att födelsedagen infaller i december, haha.
  • Rumpelstiltskin
    Stickling skrev 2021-01-12 11:38:29 följande:

Ja, det är ju så mycket väntan ändå, så varenda extra dag känns ju som en halv evighet. Men är det follikelfasen du menar är lång? Dvs perioden innan ÄL. Jag skrev fel i mitt förra svar till dig, menade att jag själv kan ha en lång follikelfas :)

Okej, hoppas ni kan ha en ny diskussion och att han kan få nya perspektiv på det hela. Känner som du, att jag vill ta alla chanser jag får.

Jag har ganska lång (men ändå inom det normala) follikelfas på ca 20 dagar och ganska lång lutealfas (19/20 dagar), så för mig är det båda faserna!
  • Rumpelstiltskin
    bananmilkshake skrev 2021-01-12 11:56:49 följande:

Jag vill liksom alltid försvara oss decemberbarn, haha! Ja, samma här. Det jag kan sakna är väl att kunna sitta ute en varm sommarkväll och fira, men det är ju ändå så få förunnat!

Brukar också gå in i något försvarsmode när man nämner att det skulle vara något negativt med att vara eller att få ett decemberbarn, haha. Jag menar kolla på mig, jag är decemberbarn och jag är flawless (obs skämt).
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet