• Steeph

BIM januari 2021 - Första barnet

Är på ÄL+10 idag men vet att det inte blev något så hoppar in här. Kommer försöka få till en hssg spolning innan nästa ÄL.

Bim i januari beräknas vara 26/1. Blir 10e försöket sedan ma i februari.

Jag har för övrigt startat en tråd för oss som försökt i över 8 månader. En tråd där vi får gnälla, peppa, känna hur livet är orättvist etc. Gå gärna in ni som önskar

• Steeph
    msofia91 skrev 2020-12-23 21:56:33 följande:

Är det nån/några här som upptäckt att man haft en kort lutealfas genom äl-tester och därför kunnat söka hjälp just för det tidigare än 1 år?

Har som sagt hållt på sen i somras då jag tog ut pring och hade noll koll på min cykel eftersom jag använt p-medel från och till då jag blev väldigt klantigt gravid vid 15 års ålder, så var ju fertil för 15 år sen i alla fall, haha!

Har bara använt digitala äl test 2-3 senaste cyklerna där jag har äl på cd 19/20 av 29, så har antingen sen äl i cykeln (vilket enligt hela Google tydligen ska göra det svårare att bli gravid med kort lutealfas osv) eller så har min cykel inte hamnat i fas än, vilket ändå känns som att det borde gjort efter 6 månader..

Hur som helst, om cykeln är i fas och lutealfasen är kort, kan man få hjälp tidigare än ett år då?

Kort lutealfas kan göra det svårare men behöver inte kroppen kan ta på sig allt från någon månad upp till ett år på sig att stabilisera sig efter preventivmedel. Om jag var du så skulle jag bara försöka hålla en hälsosam livsstil och fortsätta försöka du ska se att kroppen kanske balanserar sig lite mer inom ett par månader! Håller alla tummar för dig!
  • Steeph
    Soff skrev 2021-01-03 20:47:52 följande:

Känner mig lite ledsen då min sambo inte orkar ha sex idag på beräknad ÄL. Vi hade sex igår så det ska väl räcka egentligen, men man vill ju öka chanserna så gott det går. Han är helt slut, och jag får väl bara respektera det :(

Förstår helt! Vill dock trösta dig med att dagen innan ÄL brukar vara den dagen man har störst chans. Spermierna måste ju hinna simma upp och ska helst av allt finnas där uppe innan ägget släpper. Graviditeten som slutade i ma för oss var från ett ligg dagen innan ÄL <3
  • Steeph

Hej lite uppdatering från min HSG/äggledarspolning igår. Läkaren kollade på folliklar vilket jag har bra med och börjat få en ledande på höger äggstock. Slemhinnan låg på 4.5 mm vilket kan verka tunt men har längre cykel. I förhållande till folliklarna hon såg, så var hon nöjd.

Själva spolningen gjorde ont. Mest när de skulle sätta fast katetern och ballongen (för att skippa baksug). Sedan när de sprutade in vätskan så kände jag direkt att det gick in i höger äggstock och sen när sköterskan tryckte på lite mer vätska så gjorde det svin ont för en kort sekund och då rann det in i vänster också. Allt såg väldigt fint ut. Började blöda lite (typ spotting) som har gett med sig idag. Så nu väntas ägglossning om cirka 1 vecka. Håller tummarna för att jag kan att detta blir vårat 10 och sista försök sedan ma. Kram på er!

• Steeph
    Msofie skrev 2021-01-06 20:11:46 följande:

Så det fanns alltså en blockering i vänster äggledare? Misstänker man att de är därför de tagit tid?

Nej inget stopp utan mer att vätskan per automatik gick upp först i höger och därför behöver man trycka på lite mer för att få upp vätskan i vänster. Hon sa att jag inte hade stopp eller blockering men att man kan ha lite ?slagg? som ligger och spolningen gör att det blir lite mer rent.

Hon tyckte annars allt såg jättefint ut. Dock ska jag tillbaka till Uppsala i februari och då få göra ett till vul där de kollar igenom allt och slutför min utredning då.
  • Steeph
    Varbergstjej skrev 2021-01-16 09:11:43 följande:

Nu kom tant röd. Blir så trött på detta, min lutealfas är bara 8 dagar? Och då börjar jag småblöda redan dag 5-6... söker man hjälp för sånt?

Jag skulle chansa på att det är ditt progesteron som ligger för lågt. Bra tillskott i form av b vitaminer (allra helst b6) och c vitamin är bra. Googla lite så hittar du lite om för lite progesteron. Dock tänker jag att du behöver boka en tid hos gyn för att få göra en undersökning och få lite hjälp :)
  • Steeph

Hej på er! Bim är 25/1 för mig och 10e försöket sedan ma. Har gjort spolning denna månad iaf och allt såg fint ut. Hade dock en ganska tunn slemhinna och därmed är jag nästan helt 100 på att det är kört denna månad också.

För varje månad som går, så krossas hjärtat lite. Som tur är så känner jag mig fortfarande jäkligt peppad och är så envis att det ska fungera igen!!

From. Idag så börjar jag och mannen en extra hälsosam livsstil där vi tar bort all snabbmat, snacks m, fika. Jag har redan tagit bort koffein, gluten och äter minimalt med socker.

Vi har lovat varandra att köra på ett par månader till innan vi betalar för provat ivf. Lycka till alla och jag kommer givetvis uppdatera er om det på något mirakulöst sätt blir ett plus. Kram

Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet