msofia91 skrev 2020-12-23 21:56:33 följande:
Är det nån/några här som upptäckt att man haft en kort lutealfas genom äl-tester och därför kunnat söka hjälp just för det tidigare än 1 år?
Har som sagt hållt på sen i somras då jag tog ut pring och hade noll koll på min cykel eftersom jag använt p-medel från och till då jag blev väldigt klantigt gravid vid 15 års ålder, så var ju fertil för 15 år sen i alla fall, haha!
Har bara använt digitala äl test 2-3 senaste cyklerna där jag har äl på cd 19/20 av 29, så har antingen sen äl i cykeln (vilket enligt hela Google tydligen ska göra det svårare att bli gravid med kort lutealfas osv) eller så har min cykel inte hamnat i fas än, vilket ändå känns som att det borde gjort efter 6 månader..
Hur som helst, om cykeln är i fas och lutealfasen är kort, kan man få hjälp tidigare än ett år då?
Kort lutealfas kan göra det svårare men behöver inte
kroppen kan ta på sig allt från någon månad upp till ett år på sig att stabilisera sig efter preventivmedel. Om jag var du så skulle jag bara försöka hålla en hälsosam livsstil och fortsätta försöka
du ska se att kroppen kanske balanserar sig lite mer inom ett par månader! Håller alla tummar för dig!