Grapefrukt89 skrev 2021-01-03 10:48:09 följande:
Åh... Känner likadant! Inte fått min mens än men har känningar som liknar mens och Bim är från idag till möjligtvis 5/1 men har fortfarande bara fått negativa gravtest... Har dessa månader också haft fruktansvärda PMS-reaktioner som gör att jag inte känner igen mig heller och tänker hela tiden - "Detta är kanske ett gravidsymptom? Eller dettta? Eller detta?"
Jag tror nog att när man väl bestämt sig för att man är redo för barn så blir längtan så stor att man så gärna vill vara en av dem som får ett pluss på 1a/2a/3e försöket. Men statistiken säger väl att typ 80% lyckas på 6-7 månader och 90-nånting procent lyckas inom ett år. Sen kan det ta längre tid trots att allt är helt ok med en och partnern. Läser man/hör man sen hur mycket som ska till för att ett barn ska skapas så är det så jäkla komplext trots att det är så "himla naturligt"... För mig känns det nästan som Science Fiction, hahaha.
Jag glömmer själv den statistiken/forskningen/vetskapen som finns kring det och tänker att det är nåt fel på mig också. Klandrar ibland mig själv för att jag "väntade så länge" och blir den andra stunden sen arg på mig själv och tänker.. "Men EH?... Ursäkta?... Jag är INTE 55 år, ha tålamod!!!"
....Så jag fattar! Det är också mycket hormoner som "kryddar till det" eftersom att ens längtan är så stor! Sen ser ju dem dipparna/peakarna av hormoner och känslor olika ut. Men jag fattar att det är svårt...
För min del var det inte förrän i somras jag kände att jag var redo och ville ha barn. Av jobb/stress-skäl blev vi tvugna att vänta 3 månader innan vi började på riktigt. Men ja... Svårt att hitta lugnet ibland... Jag har två vänner i samma ålder (30/31) som blev gravida på 1a eller 2a försöket (trots att det för den ena sades att sannolikheten var väldigt stor för att det skulle ta lång tid pga sjukdomsskäl). Så det är för min del en inre konflikt att försöka va lugn i att: "Det kommer att ske, men det kanske tar tid... Njut av att ha kul tillsammans och egentid ihop" och sen "Det är något fel på mig! Varföööör går det inteeeeee... PAAANIK?!! "
...Såklart är min sambo som lugnet i stormen medan jag flyger och far i känslor och tankar... Provocerande!! XD Hahaha!!
Jag håller tummarna för er! Vill man bli förälder så kommer man se till att det händer! Oavsett! (Försöker samtidigt intala mig själv detta medan jag skriver det till dig... Typ som ett litet mantra, haha!)
Ja, pms:en är inte rolig..
Min bästa vän är gravid, jag är så galet glad för det. Vi började försöka samtidigt, jag med målet att det verkligen skulle bli ett plus och hon med inställningen att det blir som det blir på grund av studier osv.
Så när hon berättade att det faktiskt blev ett plus direkt, en "oupsie" blev jag såklart stressad, för som hon sa - "då kan ju vi vara fl tillsammans" eller "ooh vad tråkigt att du fick mens, men påt igen nästa månad bara!!" så då skulle man hinna ikapp helt plötsligt. När jag la ner dem idiotiska planerna blev det lugnare inom mig. Jag tar (eller snarare har inga hemma) gravtest, så att jag inte kan kissa ihjäl mig på stickor och börja gråta redan innan mens (för den har man ju också förstått, att är man gravid "så ser man nästan alltid innan bim") öhh.. nej det stämmer såklart inte.. Jag tänker att är min mens sen den gången så får jag köpa test då typ..
Hur som helst, de första månaderna var jag liksom stressad och pressad över det. Nu är det istället mycket tankar om ifall det kanske är något som faktiskt ärfel, att man kanske inte kan få barn. Jag känner som sagt inte min cykel, eftersom jag inte haft en naturlig sådan på flera flera år. Jag är gbp-opererad för fetma, under 3n period i livet hade jag inte ens mens. Jag vet inte om det är "normalt" för mig att ha såna här grova menssmärtor att jag behöver ligga i fosterställning första dagen och trycka i mig Alvedon, hade ej detta med pmedel, men minns det från tonåren. Jag vet inte det är normalt att min lutealfas bara är 9 dagar. Eller om det är tecken på att nåt inte är som det ska och om jag isåfall kan kolla upp det nu eller måste vänta ett år. Det är dom känslorna som spökar när jag dippar i cykeln.
Men nu är det ju dag 4 så jag mår ändå bra och känner mig igen hoppfull. Så tacka fan för hormoner ändä xD