• Anonym (TS)

Vill skiljas - men han har spelmissbruk

Jag orkar inte längre. Har ingen kärlek eller tillit kvar..

Vi har varit ett par sen 15 år, gifta i 10 år. Har två barn, 6 och 10 år.

Han har ett gravt spelberoende som funnits hela tiden, jag har bara vetat om det senaste 8 åren kanske.

Han har noll kontroll över pengar, allt spelas upp och mina föräldrar har lånat oss pengar för att rädda upp situationen mer än en gång.

Jag får sköta hemmet och det mesta med barnen, det känns som att jag har 3 barn och ingen partner, jag låtsas för hans skull att allt är bra men det skriker inombords, det känns som jag långsamt tvinar bort.

Tidigare i år hittade jag en massa gömda brev, han har tagit lån och krediter som han spelat bort, då sökte jag hjälp hos kommunen så nu har han gått på missbruksbehandling i snart ett år men han ljuger och gömmer och spelar för flera tusen i månaden ändå.

Jag känner att jag har gett honom alla chanser i världen och nu orkar jag inte mer men jag vet ju att det kommer gå åt skogen för honom att leva ensam, han kommer inte att kunna sköta sin ekonomi och då blir barnen lidande.

Det känns elakt att begära skilsmässa när jag vet hur det kommer att gå för honom men jag klarar nog inte att stanna för hans skull hur länge som helst heller..

Finns det någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Vill skiljas - men han har spelmissbruk
  • Anonym (***)
    Anonym (Jo) skrev 2020-12-20 15:30:33 följande:

Hej TS.

Jag lever med en man och två småbarn.

Han har spelat bort väldigt mkt pengar och satt oss i en jävla sits. Jag vill ofta lämna, tilliten finns inte kvar och inte heller ngn kärlek. Problemet är att jag är rädd för vad som händer med barnen halva tiden om vi delar på oss.

Man har väl inte varann vecka om den ena föräldern har ett missbruk?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (***) skrev 2020-12-20 15:38:43 följande:

Man har väl inte varann vecka om den ena föräldern har ett missbruk?

Hur fungerar det då menar du? Tror du den med missbruk är ärlig och förstår det eller hävdar sin oskuld? När börjar och slutar ett missbruk? Hur länge sedan måste personen ha spelat menar du?
  • Anonym (L)

Skilj dig pronto! Tänk på dina barn.

• Anonym (***)
    Anonym (Jo) skrev 2020-12-20 15:44:39 följande:
    Hur fungerar det då menar du? Tror du den med missbruk är ärlig och förstår det eller hävdar sin oskuld? När börjar och slutar ett missbruk? Hur länge sedan måste personen ha spelat menar du?
    Jag vet inte hur man gör, men har svårt att se att den spelande föräldern är så intresserad av att ha barnen varann vecka. 

Hur gör alla andra när umgänget inte fungerar? TS får göra samma sak. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (***) skrev 2020-12-20 16:06:26 följande:

Jag vet inte hur man gör, men har svårt att se att den spelande föräldern är så intresserad av att ha barnen varann vecka. 

Hur gör alla andra när umgänget inte fungerar? TS får göra samma sak. 

Varför skulle inte missbrukare vilja ha umgänge med sina barn? Dessa saknar ofta insikt och det är inte så illa bla bla. Men hur ska man som den friska föräldern få hela umgänget menar du?

Barnen har rätt till sina föräldrar. Det är inte föräldrarna som har rätt till sina barn.
  • Anonym (***)
    Anonym (Jo) skrev 2020-12-20 16:13:57 följande:
    Varför skulle inte missbrukare vilja ha umgänge med sina barn? Dessa saknar ofta insikt och det är inte så illa bla bla. Men hur ska man som den friska föräldern få hela umgänget menar du?

Barnen har rätt till sina föräldrar. Det är inte föräldrarna som har rätt till sina barn.
    Om föräldern inte klarar av att tillgodose barnens behov, så får man inte varann vecka.

Sedan är det så att missbrukare har ett intresse som kommer först, och det är missbruket. 

Nej, en missbrukande förälder har inte rätt till sitt barn, det har du rätt i, det är barnet som har rätt till en ansvarsfull förälder. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (***) skrev 2020-12-20 16:27:24 följande:

Om föräldern inte klarar av att tillgodose barnens behov, så får man inte varann vecka.

Sedan är det så att missbrukare har ett intresse som kommer först, och det är missbruket. 

Nej, en missbrukande förälder har inte rätt till sitt barn, det har du rätt i, det är barnet som har rätt till en ansvarsfull förälder. 

Nej! Jag vet det också. Men tex spelmissbruk är inget som syns utåt alltid och det är inte brottsligt med dålig ekonomi! Utåt sett behöver det inte se illa ut även om det är det. Vad kan den friska föräldern göra menar du för att då igenom ensamvårdnad och fullt umgänge? Jag vill gärna veta för det är det som hindrar mig för jag vet att det inte är så lätt. Ord mot ord.
  • Anonym (***)
    Anonym (Jo) skrev 2020-12-20 16:31:35 följande:
    Nej! Jag vet det också. Men tex spelmissbruk är inget som syns utåt alltid och det är inte brottsligt med dålig ekonomi! Utåt sett behöver det inte se illa ut även om det är det. Vad kan den friska föräldern göra menar du för att då igenom ensamvårdnad och fullt umgänge? Jag vill gärna veta för det är det som hindrar mig för jag vet att det inte är så lätt. Ord mot ord.
    Man får väl försöka bevisa det så gott det går, att man tycker att den andre föräldern är olämplig. 
  • Anonym (TS)

Tack för alla svar. Jag ska ta steget och skiljas. Ville det gjort men försöker vänta till efter nyår för barnens skull... Han kommer antagligen inte säga ett ord till mig och resa sig o gå. Har försökt prata med honom om missbruket och gett honom alla chanser i världen men han blir alltid bara tyst o ignorerar mig eller lovar saker som han sen inte håller. Han kan ju inte tro att jag ska stå ut hela livet..

• Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2020-12-20 15:30:33 följande:

Hej TS.

Jag lever med en man och två småbarn.

Han har spelat bort väldigt mkt pengar och satt oss i en jävla sits. Jag vill ofta lämna, tilliten finns inte kvar och inte heller ngn kärlek. Problemet är att jag är rädd för vad som händer med barnen halva tiden om vi delar på oss.

Jag pratade med socialen, om jag (och du) säger till pappan att barnen ska bo hos oss pga deras missbruk och pappan prompt vill ha varannan vecka så måste han söka sig till familjerätten och om det går så långt som till tingsrätten lär de väl se att ett missbruk finns och döma till vår fördel. Min man lär inte ens ta den fighten.
Svar på tråden Vill skiljas - men han har spelmissbruk