• Anonym (TS)

Vill skiljas - men han har spelmissbruk

Jag orkar inte längre. Har ingen kärlek eller tillit kvar..

Vi har varit ett par sen 15 år, gifta i 10 år. Har två barn, 6 och 10 år.

Han har ett gravt spelberoende som funnits hela tiden, jag har bara vetat om det senaste 8 åren kanske.

Han har noll kontroll över pengar, allt spelas upp och mina föräldrar har lånat oss pengar för att rädda upp situationen mer än en gång.

Jag får sköta hemmet och det mesta med barnen, det känns som att jag har 3 barn och ingen partner, jag låtsas för hans skull att allt är bra men det skriker inombords, det känns som jag långsamt tvinar bort.

Tidigare i år hittade jag en massa gömda brev, han har tagit lån och krediter som han spelat bort, då sökte jag hjälp hos kommunen så nu har han gått på missbruksbehandling i snart ett år men han ljuger och gömmer och spelar för flera tusen i månaden ändå.

Jag känner att jag har gett honom alla chanser i världen och nu orkar jag inte mer men jag vet ju att det kommer gå åt skogen för honom att leva ensam, han kommer inte att kunna sköta sin ekonomi och då blir barnen lidande.

Det känns elakt att begära skilsmässa när jag vet hur det kommer att gå för honom men jag klarar nog inte att stanna för hans skull hur länge som helst heller..

Finns det någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Vill skiljas - men han har spelmissbruk
  • Anonym (ooo)

Du och dina barn måste vara din prio! Klart du ska lämna. Så länge nu lullar på som vanligt så kan han ju fortsätta? 

Om ni skiljer er så kanske det är knuffen han behöver för att ska söka hjälp! 

• Anonym (Svar på tal)

Nä men vad ska du göra annars? Förstöra hela din ekonomi och barnens framtid för att stötta upp en missbrukare? Jag tror du har fastnat i ett medberoende där du möjliggör hans livssituation om ni fortsätter så här. Man kan inte vara tillsammans med nån för att skydda dem mot följder de själv har skapat.

Bra att han går nån slags behandling men den räcker ju inte. Han måste nog läggas in eller nåt om ni ska kunna fortsätta, alltså att han åker till nån avvänjningsklinik eller vad som finns.

• lövet2

Om du stannar går hela familjen i konkurs och barnen blir definitivt lidande. Om du går nu har du chans att rädda åtminstone din egen ekonomi.

• Anonym (Teddy)

Man kan inte och bör inte ta ansvar för en annan vuxen människa såvida det inte är ens sjuka gamla mor eller handikappade bror. Ditt ansvar är dig själv och era barn. Du kan mycket väl vara medberoende och bör kanske läsa på och söka hjälp för det? Och sen så brukar det finnas en underliggande anledning till ett så här gravt missbruk. Det är sannolikt ångestdämpande för honom, en typ av självmedicinering att spela. Funktionsnedsättning, psykisk sjukdom, depression? Han måste ta reda på vad det är som gör att han har ett sånt stort svart hål som han måste fylla med destruktiva saker. Han har mycket att jobba på.

• AnnaSthlm

Det enda sättet som han eventuellt kan växa upp på är att tvingas att ta vuxenansvar. Det har han inte behövt ta hittills för att du har fixat allt. Har det funkat? Du vet svaret själv.

Välj dig, ditt liv och dina barn. Du behöver inte försöka rädda honom något mer. Rädda dig själv!

• Anonym (Spel är ingen lek)

Stick så fort du kan och rädda det kapital som finns att rädda. Tänk på barnens arv.  

• Anonym (peng)

Vill du skilja dig så skiljer du dig.

• Anonym (A)
    lövet2 skrev 2020-12-18 21:41:40 följande:
    Om du stannar går hela familjen i konkurs och barnen blir definitivt lidande. Om du går nu har du chans att rädda åtminstone din egen ekonomi.
    Håller med
  • Anonym (Johanna)

Jag har inte varit i samma sits, däremot är jag ?barn? till en spelmissbrukare. Min pappa har varit spelberoende i över 16 år nu och problemen bara fortsätter. Han har spelat bort hur mycket som helst men ändå fortsätter han (vissa perioder med spelfrihet men det slutar alltid på samma sätt tyvärr).

Jag var konstant orolig och ångestfylld över om min pappa skulle spela, hur mycket han skulle spela, om vi skulle ha pengar till mat, om jag vågade fråga om min månadspeng eller om vi skulle få några julklappar. Jag mådde dåligt hela min uppväxt pga hans spelberoende och gör det till och från än - inte för egen del utan att mamma fortfarande är gift med den idioten. Jag kan inte säga annat eftersom han varit fast så länge men vägrar all form av behandling.

Jag råder dig - för dina barns skull - lämna och det är fort. Snart belönar han inte bara sig själv utan också dig, er gemensamma bostad osv?

• Anonym (Jo)

Hej TS.

Jag lever med en man och två småbarn.

Han har spelat bort väldigt mkt pengar och satt oss i en jävla sits. Jag vill ofta lämna, tilliten finns inte kvar och inte heller ngn kärlek. Problemet är att jag är rädd för vad som händer med barnen halva tiden om vi delar på oss.

Svar på tråden Vill skiljas - men han har spelmissbruk