Ni som avsikligt försöker att bli gravida under pandemin - hur rättfärdigar ni det?
Jag frågar för att jag är genuint intresserad hur folk tänker, inte för att döma, trots att klart tycker jag att det är fel.Såg på en artikel på SVT att gravida är de som oroar sig mest för COVID-19. Förståeligt, graviditet är ju ganska läskigt i sig. Och visst människor som blev gravida strax innan pandemin kunde inte förutse detta. Men ni som planerar barn exakt nu (båda kvinnor och män), varför tycker ni att detta är okej? Jag undrar hur tänker ni utifrån dessa perspektiv:
1. Barnets bästa. Nu ännu mer än tidigare kan ni inte säkerställa att den nya människan, som endast skulle komma till världen för att ni vill det, kommer ha ett bra och tryggt liv. Att ni har ordnat ekonomi, bra psykisk hälsa, skyddsnät räcker inte just nu - man vet inte hur kommer pandemin utvecklas vidare, när kommer det ta slut, vad händer med ekonomin, så det är mycket möjligt att ni tillbringar barn till en nedstängd och ostabil värld, påtvingar ångestfylld liv till barnet.
2. Belastning på vården. P.g.a. pandemin är vården överbelastad, personalen kan inte ta semester, jobbar övertid, mycket vård (bl.a. barnoperationer) skjuts upp eftersom vårdpersonalen måste ta hand om COVID patienter. I själva verket, att medvetet göra något som ska kräva flera tillfällen av vård är ju samma sak som att gå och festa med vänner eller resa för skojs skull, alltså man gör det för att man vill, inte för att man är tvungen.
3. Er eget bästa. Ni vet att i nuvarande situation kommer ni vara mer oroade eller otrygga än vad gravida vanligtvis är, och det är inte ogrundat utan det finns väldigt rimliga skäl att tänka att allt kommer kanske INTE att bli bra. Men ni vill ändå utsätta er till detta.