Efterarvinge till arv med fri förfoganderätt
Det verkar som att två bindestreck har förvandlats till frågetecken i texten.
Tack för svar!
Det som står i min farbrors och hans frus gemensamma testamente är i kort följande:
"Den av oss som överlever den andre skall erhålla den först avlidnes hela kvarlåtenskap med fri förfoganderätt.
Efter bådas vårt frånfälle skall hälften av boets tillgångar som anses tillhöra "NN min farbror" delas lika mellan "NN jag" och "NN min far".
Det tydliggörs även att de delar som anses tillhöra frun ska ärvas av hennes arvingar, som är specificerade i testamentet.
Men min far är redan avliden varav jag blir ensam arvinge av min farbror. Då jag inte har några syskon.
Sen står det lite om att det man ärver är enskild egen dom, att om de testamentariska arvingarna hunnit avlida så ska deras bröstarvingar ärva istället, och lite andra juridiska formaliteter.
Men därefter har frun skrivit ett eget testamente, där hon felaktigt skriver att jag redan fått ut hela arvet efter min farbror. Detta testamente har jag inte klandrat, då jag helt saknade kunskap om detta och då juristen inte nämnde något om att klandra.
Är jag nu helt borta ur matchen eller är det som juristen anser, att fruns testamente inte spelar någon roll för min del då mitt arv utgår från deras gemensamma testamente som farbror och hans fru skrev tillsamman?