• TopG

    Men hjälp ...

    Har en snart 2,5 åring här hemma med en vilja av stål!

    Han har inte riktigt kommit igång med pratet heller , vilket gör han smått frustrerad såklart när vi inte förstår honom.. Men han skriker, spelar ingen roll om han är glad, ledsen, arg, får som han vill, får inte osv osv så skriker han.

    Han är envis som en och blir så arg vid ett nej. Sitter aldrig stilla o måste hända saker hela tiden. Vissa grejer är kul några minuter men sen ledsnar han.

    Vi är ute mkt, så nöjd då! Leker mkt på golvet o försöker aktivera men vissa dagar är svårare såklart!!

    Någon i samma sits?

  • Svar på tråden Men hjälp ...
  • Mortiscia80

    Mitt bästa råd är att ni vuxna håller er lugn, lugnare än vanligt till och med. Om barnet skriker sänker man sin egen röst. Och det kan vara bra om ni försöker sätta ord på barnets upplevelse: "Jag förstår att du blir ledsen när du inte får som du vill, och det är ok men det är inte ok att skrika. Behöver du en kram?" Oftast kommer frustration och ledsenhet ut som ilska och skrik, det kan vara bra att komma ihåg.

  • nnnnnnnn

    SÅ är väl de flesta barn så det gäller att ta det lugnt och förekomma de värsta utbrotten.
    Utevistelse är fantastiskt även om det ofta innebär att man får bära in skrikande barn eftersom det är svårt att sluta och gå hem... Men ett par timmar utomhus per dag gör under för humöret!
    Sen bad eller vattenlek, sitta i badet med badkritor eller leksaker, "diska" med ren diskborste och låta tåliga leksaker bada med barnet.

    Har ni testat teckenstöd eller bildstöd? Det är mycket mycket bra för barn som inte pratar. Googla så får ni reda på mer...

    Annars finns väl de klassiska tipsen: läs/lyssna på olika böcker om uppfostran och småbarnsåren och diskutera ni föräldrar vad ni tyckte var bra. Finns säkert filmer att se tillsammans med om man vill leta upp det, borde finnas som utbildningsfilmer för tex barn och fritidsprogrammet och till blivande förskolelärare mm. Men funkar väl lika bra till föräldrar? Filmer om barns utveckling och uppfostran alltså.
    Man kan också "effektivisera" och ena föräldern läser 1 bok/kollar på 1 film och den andre föräldern tar en annan, sen berättar man för den andre vad man gillar/inte gillar under tiden man läser, så båda får del av bådas böcker/filmer. Då kan man hinna med dubbelt så många på samma tid...

    Finns även utbildningar för föräldrar tex cope eller aktivt föräldraskap. Borde gå som webkurser nu i coronatider, så kanske kan ni anmäla er till vars en eller gå tillsammans?

  • Hyllemor

    Vårt barn var precis likadant vid 2,5-årsåldern, trots att han pratade. Vi lyckades bryta all frustration genom att hålla stenhårda rutiner, så att han alltid förstod vad som skulle hända under dagarna, speciellt eftersom han endast gick strödagar på förskolan och var långt mer hemma än han var där.


    Alla dagar såg nästan likadana ut: Frukost, sedan titta en stund på barnkanalen, efter det leka en stund/alt. gå till öppna förskolan om det inte var dagisdag, hem och äta lunch, sitta i soffan och läsa så många böcker han orkade med, sedan gå ut och vara ute mellan 13 och 17. Det enda som egentligen var annorlunda varje dag, var vart vi gick. Det var ett helsike att få på honom kläderna och ut genom ytterdörren, men när väl den kampen var över, så blev han ett helt annat barn.


    Vi var varje vecka på olika museer där vi köpte årskort (kanske svårt nu i coronatider) men i övrigt så försökte vi ge honom en hel del valfrihet kring utflykterna, så ibland så kunde vi bara låta honom gå och så gick man efter. Vi kunde hamna på alla möjliga och omöjliga ställen i stan. Under vinterhalvåret hade vi alltid en termos med varm choklad i ryggsäcken ifall det blev lite kyligt, och så mackor och frukt förstås, eftersom vi aldrig visste hur länge vi skulle vara ute.


    Efter att vi fick in de där rutinerna, så var han bara ett frustrerat monster fram till lunch, men resten av dagen var hur mysiga som helst. Till och med hans pappa - som avskyr att vistas utomhus - började älska de där dagliga utflykterna, eftersom det var så lugnt och skönt och för att ungen var så glad och lycklig.

  • Hyllemor

    Vårt barn var precis likadant vid 2,5-årsåldern, trots att han pratade. Vi lyckades bryta all frustration genom att hålla stenhårda rutiner, så att han alltid förstod vad som skulle hända under dagarna, speciellt eftersom han endast gick strödagar på förskolan och var långt mer hemma än han var där.


    Alla dagar såg nästan likadana ut: Frukost, sedan titta en stund på barnkanalen, efter det leka en stund/alt. gå till öppna förskolan om det inte var dagisdag, hem och äta lunch, sitta i soffan och läsa så många böcker han orkade med, sedan gå ut och vara ute mellan 13 och 17. Det enda som egentligen var annorlunda varje dag, var vart vi gick. Det var ett helsike att få på honom kläderna och ut genom ytterdörren, men när väl den kampen var över, så blev han ett helt annat barn.


    Vi var varje vecka på olika museer där vi köpte årskort (kanske svårt nu i coronatider) men i övrigt så försökte vi ge honom en hel del valfrihet kring utflykterna, så ibland så kunde vi bara låta honom gå och så gick man efter. Vi kunde hamna på alla möjliga och omöjliga ställen i stan. Under vinterhalvåret hade vi alltid en termos med varm choklad i ryggsäcken ifall det blev lite kyligt, och så mackor och frukt förstås, eftersom vi aldrig visste hur länge vi skulle vara ute.


    Efter att vi fick in de där rutinerna, så var han bara ett frustrerat monster fram till lunch, men resten av dagen var hur mysiga som helst. Till och med hans pappa - som avskyr att vistas utomhus - började älska de där dagliga utflykterna, eftersom det var så lugnt och skönt och för att ungen var så glad och lycklig.

Svar på tråden Men hjälp ...