Inlägg från: Anonym (va) |Visa alla inlägg
  • Anonym (va)

Får vi bli stödfamilj?

Anonym (Moster) skrev 2020-12-18 13:34:26 följande:
    Snälla läs hela inlägget, jag vill inte ha betalt för det, bryr mig inte ett dyft om ersättning.
    Ok, men vad är det för skillnad då?

Förklara.
  • Anonym (va)
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-18 15:29:43 följande:
    Som sagts tidigare i kommentarerna så har hennes läkare rekommenderat dom att skaffa en stödfamilj pga deras situation. Min syster vill att vi ska vara stödfamilj då hon redan spenderar mycket tid här och trivs med oss och vår dotter. Jag ville då veta om vi fick bli det eller inte då vi är så nära släkt. När läkarna sa så så var väl tanken att dom måste ha en "officiell" stödfamilj. Jag har aldrig varit det tidigare, och vet inte hur det fungerar med ansvar, etc så jag vågar inte säga vad som är bäst. Därför var frågan här OM vi får vara officiell stödfamilj eller inte. Fungerar det bra även utan att gå genom kommunen så går det lika bra för min del, det enda jag bryr mig om är att kunna ge henne rätt förutsättningar för ett tryggt liv. Hon är otrygg med folk hon inte känner, därför vill vi ställa upp. Men eftersom jag inte har en aning om hur det hela fungerar, så vill jag samla in information för att vi ska kunna genomföra det på rätt sätt. Det handlar ju inte bara om att hon ska sova över här ibland, eller "passa henne", utan att vi ska kunna ge henne de förutsättningar, rutiner och bemötande hon behöver hemma och i skolan. Sen jobbar jag själv med myndighetsutövning, men i en annan sektor, så jag har väl en förkärlek för att göra saker "by the book".

Det är alltså ingen skillnad mer än att ni får betalt för det. Så enkelt är det.

Skulle tro att läkarna vill ha en stödfamilj som INTE är släkt.

Svar på tråden Får vi bli stödfamilj?