Inlägg från: Anonym (Elisabeth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elisabeth)

Får vi bli stödfamilj?

Anonym (Moster) skrev 2020-12-15 07:23:22 följande:

Som både skrellet och k skrev så är det bra att ha på papper vilka stödinsatser som gjorts, och läkarna rekommenderar det. Dessutom får man stöd som stödfamilj då, för att ge bästa hjälp. Därför.

Otroligt att folk inte kan bete sig vuxet i ett vuxetforum. Vi försöker motverka mobbing i skolor, men alldeles för enkelt över nätet.

Du har ju redan fått svar på din sakfråga och jag har ingen åsikt i sidodiskussionen. Men av ren nyfikenhet, vad är fördelen för familjen/barnet att ha papper (hos myndigheter) på vilka stödinsatser som gjorts?
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-18 15:51:53 följande:

Idag är hon hos oss i princip dagligen efter skolan, men åker hem och äter kvällsmat och sover. Skillnaden nu är väl att hon skulle sova hos oss 2-3 nätter i veckan.

Ja, det är ju också en aspekt i det hela, att känna sig trygg med andra.

Tack för ett konstruktivt och genomtänkt svar!

Om det handlar om så stor omfattning och föräldrarna dessutom brister i sitt föräldraskap så kan jag förstå poängen med att det sköts genom soc på ett annat sätt.

När jag tänker stödfamiöj tänker jag mig en familj där barnet på grund av sin funktionsnedsättning max varannan helg eller en dag per vecka. . Man kan ju också få en stödperson som tex fööjer med på fritidsaktivitet om personen har svårt att göra detta själv.

Men om det är meningen att barnet ska bo ungedär halva sin tid hos er och att en av orsakerna är brister i föräldraskapet så känns det som en annan sak och jag kan förstå behovet av yttre stöd.
Svar på tråden Får vi bli stödfamilj?