• Kjell2

Får vi bli stödfamilj?

Anonym (Moster) skrev 2020-12-14 21:58:07 följande:

Ni som pratar om girighet kan ju läsa inlägget i sin helhet, jag skrev klart och tydligt att jag inte bryr mig om ersättning, det är inte därför jag vill göra det. Jag avstår gärna från den. Det jag vill är att min systerdotter ska få det stöd hon behöver, och hon känner sig trygg med oss och vill ofta vara hos oss då hon känner att vi har bättre rutiner och lugnare tillvaro hos oss. Dessutom verkar det ju inte vara några stora summor det rör sig om, så varför skulle någon som inte verkligen bryr sig göra det för ett par hundralappar i månaden? Nej skäms på er nättroll.

Skippa myndigheterna. Det går utmärkt att vara stöd och extraföräldrar ändå. Enklare också
  • Kjell2
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-15 07:23:22 följande:

Som både skrellet och k skrev så är det bra att ha på papper vilka stödinsatser som gjorts, och läkarna rekommenderar det. Dessutom får man stöd som stödfamilj då, för att ge bästa hjälp. Därför.

Otroligt att folk inte kan bete sig vuxet i ett vuxetforum. Vi försöker motverka mobbing i skolor, men alldeles för enkelt över nätet.

Men den informationen borde ni kunna få direkt från föräldrarna. Om de skriver fullmakt till er ger det möjlighet att ha direktkontakt med skola, vård och dagis.

Nackdelen med att bli formel stödfamilj är att det blir vissa krav på rapportering och annan administration som bara tar tid.

Vi har under många år funkat som stöd och extraföäldrar utan att vara formell stödfamilj. Har funkat utmärkt
  • Kjell2
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-15 07:44:48 följande:

Verkar ju vara delade åsikter om detta. Vi får helt enkelt rådgöra med familjen och kommunen om detta, vad dom anser vara bäst. Vill inte bli en belastning. Det bara kändes som att det vore bättre om det fanns papper på det, men kanske inte. Vi får sätta oss in i det lite mer. I slutändan är det som sagt familjens bästa vi vill åt. Hur vi kommer dit får framtiden visa.

Så länge ni har en bra relation med föräldrarna och inte är efter pengar ser jag ingen fördel med att vara formell stödfamilj.

Kan vara bra om ni tar ett snack med föräldrarna och kommer överens om vad ni ska göra. Någon form av schema kan också vara bra. Så att alla, barn, föräldrar vet vad som gäller.

• Kjell2
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-17 11:24:20 följande:
    Tyvärr är föräldrarna i detta fall inget bra stöd. Dom har diverse problem och jag har svårt att tro att dom kommer klara av det här. Dom har inga rutiner eller tålamod och båda föräldrarna har agressionsproblem.
    Pga detta kan det vara bra om det blir någon extern. Är man nära familjen så kan det bli besvärligt annars.

Ska ni funka som stöd är det viktigt att det finns ett bra samarbete mellan er och familjen
  • Kjell2
    Anonym (Moster) skrev 2020-12-18 15:51:53 följande:

Idag är hon hos oss i princip dagligen efter skolan, men åker hem och äter kvällsmat och sover. Skillnaden nu är väl att hon skulle sova hos oss 2-3 nätter i veckan.

Ja, det är ju också en aspekt i det hela, att känna sig trygg med andra.

Tack för ett konstruktivt och genomtänkt svar!

Vad hindrar att hon bor hos er då och då redan nu?
Svar på tråden Får vi bli stödfamilj?