Inlägg från: Anonym (Ekonoi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ekonoi)

Rätt till a-kassa om man tackar nej till den första gången?

Du bör utöver att du har 45 dagars karens vara medveten om att handläggningen hos a-kassan just nu är runt 20 veckor. Du kommer alltså stå lång tid utan inkomst.

Hur har du sökt tjänstledigt? För den utbildning du går nu eller bara för studier generellt? För om du specificerat i din ansökan att det är den utbildning du läser nu som du är ledig för så har du inte rätt att vara tjänsledig när du byter utbildning, däremot kan naturligtvis arbetsgivaren godkänna en ny ansökan.

Du har inte hoppat av utbildningen du går ännu? Behåll din plats där tills du vet om du kommer in på den nya, gör du inte det så forsätter du den utbildning du redan går. Förutsatt att du från arbetsgivaren inte sökt ledigt för just den utbildning du läser nu.

Ett annat alternativ är att du gör sen anmälan på fristående kurser som du tycker kan vara intressanta, och läser dessa kurser ifall du inte får en plats på den utbildning du vill gå

• Anonym (Ekonoi)
    Fruktolina skrev 2020-12-14 16:20:28 följande:

Jag har specifierat muntligt för arbetsledaren att det är endast den här utbildningen som jag tar tjänsteledigt för. Nämen nämen...det var någonting helt nytt man lärde sig idag! Hade absolut ingen aning om att man måste ansöka om på nytt från arbetsgivaren när man byter utbildning. Jag trodde att man kunde bara byta utbildning utan att ens arbetsgivaren ska veta om detta - är rätt så privat av mig och vill helst inte förklara mig varför jag inte tycker om detta och dittan.

Värst, vad det ska krånglas till här då, va? 

Jag får faktiskt tacka för mig att du svarade så klart och tydligt, får nog bli att hålla ut den här utbildningen tills vårterminens ansökan öppnar. 

Har du bara sagt det muntligt så är det ju kanske oklart att du sökt endast för den utblottningen. Men alla andra omständigheter gör ju också att det är smart att läsa klart vårterminen på den utbildning du går nu.

Själv har jag alltid sökt för utbildning, inte specificerat vad, så då kan inte arbetsgivaren säga någonting om det.

Men helt ärligt så misstänker jag att din ag kanske inte ens vet om att det är på detta sätt, och ännu mindre att de faktiskt skulle neka sig att vara ledig pga bytet
Svar på tråden Rätt till a-kassa om man tackar nej till den första gången?