mari123 skrev 2020-12-12 21:14:19 följande:
Ursäkta men jag liksom får "vibbar". Vet inte varför MEN det kanske är för alla dessa "bantningsprogram" man ser på teve när det ska ätas broccoli och gurkstavar doppade i gräddfil.....*typ*...när man ska FESTA. Ska man hålla dieten så är det stavar UTAN gräddfil. Broccolin äts som den är. Naturell
Orka liksom
Då har du nog fått fel vibbar helt enkelt. Jag serverar däremot inte mitt barn socker då jag anser det onödigt när hon är så liten.
Jag äter inte gurkstavar när det ska festas. Utan chips eller liknande. Och ja, jag försöker själv undvika socker för att jag ENBART ser negativa konsekvenser för hälsan med det.
Rädd för socker? nej?
äter socker? ja
Tycker socker är skit? Ja
Kommer jag pränta in i mitt barn att socker är skit? Nej
Kommer jag påstå att man blir tjock av socker? Nej.
Socker handlar för mig främst om att inte förstöra tarmfloran. Den kan man också förstöra genom att äta antibiotika, värktabletter, bönor och linser, sötningsmedel. Listan kan göras lång. Vissa saker är lättare och svårare att undvika. Socker är lätt att undvika utan att lida.
Äter vi bullar till jul? JA
Tårta på kalas? JA
Men det serveras inte sylt i yghurten eller ketschup med socker till korven. Därför att det är onödigt att introducera. Om ett par år blir det oundvikligt då förskolan serverar detta. Då kommer dottern få äta.
Vi serverar brockoli, gurka, tomat, bönor, ärter linser, fisk, kött, grädde, ägg, potatis, pasta bröd.
Ja det mesta. Och vi lägger aldrig värdering i att grönsaker skulle vara bättre (för det tror vi inte heller) och får som sagt begränsa grönsaksintaget för att dottern tycker det är så gott.
Hon skall få ha sin matglädje kvar, men det betyder inte att man inte kan servera grönsaker och strunta i att ösa socker på pannkakorna.