Låta barnet slippa äta eller visa film
Jag tror du behöver släppa tanken på att barnet far illa av att missa ett mål mat. Eller för den delen flera mål mat i en period om ni ska vänja av filmtittandet.
Men snäll. Sluta mata ditt barn. Ditt barn kommer inte lära sig att känna mätttnadskänlsa när hen är helt borta i en film ocj någon öser in mat. Du kan inte känna hur mycket mat ditt barn behöver vid varje måltid. Troligtvis är hen vissa gånger proppmätt, och andra gånger inte mätt alls.
Vårat barn på snart tvp år får ALDRIG ?kvällsmat?. Vi äter middag runt 17-18 och hon somnar sedan vid 19. Går upp runt 07 och då är det absolut inte akut att äta frukost på sekunden man kliver upp. Detta betyder naturligtvis inte att DITT barn faktiskt inte behöver nåhot att äta på kvällen, jag vill bara belysa att du troligtvis har en lite stram bild av hur mycket ett barn behöver äta.
Vissa gånger äter vår dotter en tugga mat. Andra gånger fem skivor falukorv och tre potatisar.
Ta med frukt mat i mattermos, macka eller egentligen vad som helst när ni går ut.
Säger barnet inte alls till själv om hen är hungrig? Vår dotter ber ofta om något när hon är hungrig. Typ korv eller äpple. Eller säger helt enkelt bara ?hungrig?.
Vet ditt barn vad hungrig är? Eller får hen aldrig upplevde den känslan eftersom det alltid förebyggs med mat?
Du måste helt enkelt bara sluta med plattan. Plocka bort den och ta striden. Enligt mig förstör du hela barnets relation till mat.