Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Låta barnet slippa äta eller visa film

Det finns ett bra sätt att bli av med det: sluta rakt av. Det kommer bli gnäll och gråt och skrik några dagar men det får man ta för att bli av med problemet. Man förklarar så klart också att "hädanefter kommer vi att sitta vid köksbordet tillsammans och äta utan film/tv". Och så äter du helst något samtidigt för sällskapet. Och ingen mobil istället! Om tv:n står så den syns från bordet får ni möblera om eller vrida på den så den inte längre är aktuell vid måltider. Sedan ska han väl ändå börja lära sig äta på egen hand ungefär vid den här åldern.

• Mortiscia80
    Kaga skrev 2020-12-11 21:24:21 följande:
    Ja det låter bra i teorin.

Men om han tex bara äter en eller två tuggor av en macka till frukost sen ska han inte ha mer utan vara uppe o springa, ska jag då låta det vara och vänta tills lunch med att erbjuda mer mat? Eller ska jag testa igen på en stund o ägna massa till att truga? Hur länge kan han gå utan mat ytan att det blir farligt?

Om han då äter ingenting eller minimalt till lunch också?

Känns som de inte är bra för utvecklingen?

På kvällen om det var flera timmar sedan middagen så äter han ingenting på kvällen då visar jag någon film så han ska äta tänker att ett så litet barn kan man inte lägga för att sova på tom mage.
    Om han springer iväg från matbordet så får det räcka med en-två tuggor. Faktiskt är det helt normalt i den åldern att barn ibland inte äter mer och det kommer inte ha en negativ inverkan på hans utveckling. Men - om han springer iväg så ska han absolut inte se på film i alla fall!

Det ska så klart inte vara någon film på kvällen heller, om han fortfarande behöver kvällsmål. Bara låt bli. Hungriga barn äter, framför allt när han förstår att det inte spelar någon roll om han äter eller inte, det blir ingen film ändå, och alltså finns det ingen anledning att låta bli att äta.
  • Mortiscia80
    Kaga skrev 2020-12-11 21:38:00 följande:
    Ja de gånger han accepterar barnstolen är ju bäst men det är sällan nuförtiden man får sätta ner honom där.

Men säg att man ska iväg och passa en tid, han äter inget eller minimalt till frukost, kan han verkligen gå till lunch utan mat efter en hel natt utan mat?

Men äter man då en senare frukost, kommer han ju inte vara hungrig till lunchen heller och allting blir förskjutet
    Det beror ju på vad man ska göra. Ska han till fsk brukar de väl ha ett fm-fika av något slag? Om ni ska iväg inom familjen kan ni ta med ett par frukter eller en färdigbredd macka som han kan äta lagom tid före lunch.
  • Mortiscia80
    Kaga skrev 2020-12-11 21:45:36 följande:
    Nej jag är väl medveten om att han ser alldeles för mycket tv /film nu eftersom det är vid varje måltid.

Har för mig varit otänkbart att låta honom gå utan mat tills lunchen serveras. Därför börjar tyvärr dagen med detta visande av barnfilm.

Tänker att jag kan inte gå ut eller göra något med honom förrän han åtminstone ätit en macka men får testa en gång o se om hanter lunchen då
    Det är helt ok att missa större delen av frukosten, men han ska ju fortfarande ha ett fm-mål av något slag så han kommer inte behöva gå hungrig ända till lunch :) Då kommer blodsockret bara att dala och då får ni ett litet monster istället eftersom han mår rent dåligt av det.
  • Mortiscia80
    Kaga skrev 2020-12-11 22:15:45 följande:
    Vad kan vara lämpligt som förmiddagsmål i mängd, en frukt bara? En morot?

Och hur långt innan lunch ?
    Tiden beror ju på när ni har de andra måltiderna, sikta på ungefär mitt emellan. Sedan beror det på vad barnet äter och tycker om, hur mycket han äter åt gången men om du tänker att max lika mycket som han skulle ha ätit till frukost, kanske något mindre. En frukt eller morot kommer antagligen inte räcka.
  • Mortiscia80
    ABC73 skrev 2020-12-12 11:30:25 följande:

Har han ätit dåligt till frukost kan du ju erbjuda ett lite stadigare mellanmål, eller ge en frukt och sedan tidigarelägga lunchen lite. Han kan ju ändå inte klockan än...

Låt honom äta själv och servera gärna mat som lätt äts med händerna. Du kan uppmuntra användning av bestick, men kräv det inte. Bordsskick kommer med tiden. 

Sedan får du avgöra om du tycker det är ett problem att han går ifrån bordet.  Vi har t.ex. i vissa åldrar låtit barnen gå ifrån och komma tillbaka  och äta mer, men begränsat hur länge maten finns tillgänglig vid varje måltid. Ett av barnen har ofta ätit en del av maten stående.  Däremot har det inte varit tillåtit att springa iväg med mat i munnen eller med kladdiga händer. 

Jag tänker på ditt sista stycke, hur länge tycker ni är lagom att låta maten stå framme när de springer ifrån på det där sättet men kommer tillbaka senare för att äta mer?
  • Mortiscia80
    Södermannen skrev 2020-12-12 12:07:14 följande:
    Tills den blir otjänlig som föda. Jag skulle inte vara så jättenoga men har inga barn. Kanske bäst så, för barnen.
    Haha ja kanske bäst det ;) Men riktigt så länge vill jag inte ha mat framme, jag tänker mig max en timme men det kanske också är lång tid.
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2020-12-12 12:18:31 följande:
    Nu är jag inte en förespråkare av att låta barnet gå fram och tillbaka från bordet.

Men jag skulle säga runt en timme, eller egentligen så länge som man själv rimligtvis kan sitta kvar vid bordet efter en måltid. I en situation med tvp vuxna är en timme inte alls orimligt. Jag menar alltså att man som vuxen i sådana fall skall sitta kvar så länge maten står framme
    Ja jag vill inte heller att det ska vara en massa spring men tänker att vår plutt är för liten för "om du lämnar bordet tar vi bort maten" än så länge. Det brukar funka ganska bra att få tillbaka honom och om det bara är väldigt lite kvar så är det ok att han lämnar utan att äta upp, men om han bara tagit ett par tuggor men har "ätit klart" så brukar det hänga ihop med att han vill gå och leka och då ser vi till att få tillbaka honom en stund till.
  • Mortiscia80
    Södermannen skrev 2020-12-12 12:28:15 följande:
    Ni måste ge er plutt lite mer godsaker som pizza t.ex. det gillare jag, jag menar han, säkert! Då gör han rent hus på tallriken, mjölk istället för läsk kanske.
    Hela kostcirkeln i en pizza, nästan.
    Mjahaja, tack för tipset ;) Vi har försökt ge honom pizza som provsmak när vi beställt hem men han tycker inte om det särskilt mycket. Han gillar kanterna ibland... Läsk har han aldrig druckit faktiskt, bara enpack okolsyrad dryck (Mer osv) vid enstaka tillfällen. Men vi brukar försöka se till att han får mat som vi vet att han tycker om, särskilt om det är något som vi vuxna vill äta men vet att han knappt kommer röra, då kan han få någon favoritgrönsak till maten eller någon slagskolhydrat som går i bra och han ska så klart alltid prova det andra också.
  • Mortiscia80
    Jemp skrev 2020-12-12 12:43:36 följande:
    Vi har en regel om att man sitter kvar vid bordet tills alla är klara. Ibland får vi tjata mer än annars... Inga krav på att äta upp som sagt.

Kommer sen sonen (han är sämst på att äta) efter 30 min och säger att han är hungrig så erbjuder vi oss att plocka fram igen, samma mat förutsatt att det är nåt vi vet att han kan äta. För hans del handlar det mycket om att han hellre hade levt på smörgåsar.

Att ta bort maten är aldrig ett straff här, men om man börjar kasta runt den eller går från bordet så räknar vi med att de är klara.
    Ja det låter ju vettigt :) Nej, jag tänker inte heller som ett straff, mer att man sitter tills man är klar och om man går så signalerar det till oss vuxna att man är klar.
  • Mortiscia80
    scanmia skrev 2020-12-12 14:16:07 följande:
    Vi äter tillsammans och barnens mat står framme så länge vi sitter vid bordet. När måltiden är slut, och alla som sitter vid bordet är klara, så dukar vi av. Hos oss är det helt ok att äta grönsaksstavar mellan måltiderna så det kan stå framme ett fat med sådana om jag misstänker att något barn har ätit på tok för lite (annars finns de i kylskåpet).
    Ok! :) Tack för svar!
  • Mortiscia80
    mari123 skrev 2020-12-12 15:01:18 följande:
    "Givande samtal"? Med en tvååring? Ja vad vet jag.
    Det är inte frågan om att det ska vara givande för oss vuxna utan för barnet, och det är det :) Man pratar om vad man gör, vad barnet ser, vad som händer omkring en, vad man ska göra härnäst... Det är så de lär sig språket och det är viktigt att försöka få till sådana samtal varje dag och så ofta som möjligt.
  • Mortiscia80
    mari123 skrev 2020-12-12 19:15:52 följande:
    Mina barn är vuxna och i god form. De tränar och äter sunt utan överdrifter. NORMALT är vårt signum. Inte ngn laddning ÖHT kring ätande utan det är ngt man ägnar sig åt när man är HUNGRIG! Tänk om alla hade den tanken! DÅ var fetma ett minne blott.
    Jo men som en sa tidigare så kan man också vänja barn vid att gå för lång tid mellan måltider, och det är inte bra för blodsockernivåerna att skifta för mycket. Då är det bättre med flera små mål spridda över dagen, även som vuxen. Sedan har man också ett annat problem med "ät när du är hungrig" och det är att det inte går att ha några rutiner på det sättet, så det är mycket bättre att ha ungefär samma tider varje dag. Ätstörningar, fetma, tröstätande och många andra matproblem kommer sig inte av att man äter regelbundet utan främst vilken inställning man har till mat och kropp.
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2020-12-12 19:51:05 följande:
    Och gällande rutiner. Vi praktiserar ät när du är hungrig men med rutiner. Frukost intas när man får upp på morgonen. Två tuggor? Tvp mackor? Det är fritt.

Lunch runt 11. Tidigare om dottern verkar hungrig, senare om hon inte verkar vara det.

Middag vid 17. Tidigare om dottern verkar hungrig, senare om hon inte verkar det.

Däremellan antingen tillfrågas dottern om hon är hungrig, om hon verkar vara det, eller ber själv om något att äta. Om hon äter mellan målen så är det Isf 1 gång mellan frukost och lunch och 1-2 mellan lunch och middag.

De allra flesta dagarna äter hon frukost, lunch, mellanmål, middag.

Så ja. Man kan ha rutiner men ändå fritt ätande
    Ja precis, man kan inte vara rigid med att man varje dag äter kl. X för det funkar inte. Man måste ju anpassa sig till dagen :)
  • Mortiscia80
    mari123 skrev 2020-12-12 20:05:44 följande:
    JA du har rätt. "Inställningen till mat" är A och O. VARIFRÅN får det lilla barnet sin inställning till mat..? ......sannolikt från sina föräldrar? Varifrån annars? Är föräldrarna sådana som kämpar, bantar och går på varje diet som finns så smittar det ju barnet!? 
    Exakt. Nu kommer vi in på lite annat men det är samma med kroppsideal och syn på sin kropp. Om mamma/pappa klagar på sitt helt normala utseende, tjatar om dieter och att fokus för träning ligger i utseende/muskelbyggande snarare än hälsa, samtidigt som media pushar sin perfekta bild av människor, påverkar det så klart barnen och gör dem väldigt förvirrade.
  • Mortiscia80
    Kaga skrev 2020-12-12 20:03:49 följande:
    Nej jag känner inte att du eller egentligen ingen annan heller har direkt kritiserat mig på det sättet mer bekräftat det jag egentligen vet att det är dumt med så mycket skärmtid.

Det är nog jag som haft fel bild av hur mycket ett barn ska äta och därmed blir stressad av att mitt barn äter minimalt med mat ( i mina ögon)

Ja jag har nog inte en riktig bild av hur mycket man bör äta som vuxen heller, så för mig är det svårt att känna på ett naturligt sätt vad som är en lagom mängd för mitt barn då också. Eller rättare sagt lita på att mitt barn själv kan känna!

Själv överäter jag och har stora problem med att äta normal mängd mat så därför har jag nog lite svårt att se vad som är normalt.

Samt att mitt barn hade lite svårt att gå upp i vikt som bebis så det sitter nog i lite, stressen att han inte ska få i sig tillräckligt.

Ska titta på instagramkontot !
    Jag funderade också förut på om vårt barn åt tillräckligt men läste online att barn i den åldern som du har kan äta två tuggor och sedan är de färdiga för den måltiden, och att det räknas som helt normalt. Då pustade jag ut kan jag säga.

Men om du undrar vad som kan vara en normal matstorlek så fick vi ett papper från BVC som beskrev handmodellen, och den funkar i alla åldrar tydligen. Man ska äta protein motsvarande en öppen handflata (barnets i det här fallet), en knuten näve kolhydrater och två knutna nävar grönsaker. Sedan äter barn mer eller mindre i perioder men det där ska vara något slags medelsnitt iaf. Det är en riktlinje alltså, inte något man måste sikta på att leva upp till.
  • Mortiscia80
    mari123 skrev 2020-12-12 20:26:04 följande:
    FAST tråden handlar ju IOFS om en tvååring. En liten unge, som i min lilla värld inte fattar ett enda dugg.......annat än möjligtvis att mamma inte vill ge mig mat utan jag får äta gurkstavar som smakar INGENTING om jag inte äter middag vid bordet. Knappast att tvååringen fattar det direkt men så småningom....OCH då vet hen att det gäller att ÄTA som F..N när det är varm mat på bordet......
    Jag menar så klart allmänt ang vikt- och kroppsideal :)

Nej så små barn har inte en aktiv tankevärld på samma sätt som vi vuxna men de lär sig att A leder till B. Nu är det ju så att många barn uppskattar gurkstavar eller vad det är för grönsaker och det kommer nog dröja innan de lyckas se hela tankekedjan att de måste äta nu, annars blir de hungriga sen. Det kräver ett mer avancerat tänkande än "om jag placerar en kub på en boll så ramlar den ner", ungefär. Det blir en mer direkt konsekvens som de snabbt lär sig, i jämförelse med framtida hunger.
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film