Kaga skrev 2020-12-12 20:03:49 följande:
Nej jag känner inte att du eller egentligen ingen annan heller har direkt kritiserat mig på det sättet mer bekräftat det jag egentligen vet att det är dumt med så mycket skärmtid.
Det är nog jag som haft fel bild av hur mycket ett barn ska äta och därmed blir stressad av att mitt barn äter minimalt med mat ( i mina ögon)
Ja jag har nog inte en riktig bild av hur mycket man bör äta som vuxen heller, så för mig är det svårt att känna på ett naturligt sätt vad som är en lagom mängd för mitt barn då också. Eller rättare sagt lita på att mitt barn själv kan känna!
Själv överäter jag och har stora problem med att äta normal mängd mat så därför har jag nog lite svårt att se vad som är normalt.
Samt att mitt barn hade lite svårt att gå upp i vikt som bebis så det sitter nog i lite, stressen att han inte ska få i sig tillräckligt.
Ska titta på instagramkontot !
Jag funderade också förut på om vårt barn åt tillräckligt men läste online att barn i den åldern som du har kan äta två tuggor och sedan är de färdiga för den måltiden, och att det räknas som helt normalt. Då pustade jag ut kan jag säga.
Men om du undrar vad som kan vara en normal matstorlek så fick vi ett papper från BVC som beskrev handmodellen, och den funkar i alla åldrar tydligen. Man ska äta protein motsvarande en öppen handflata (barnets i det här fallet), en knuten näve kolhydrater och två knutna nävar grönsaker. Sedan äter barn mer eller mindre i perioder men det där ska vara något slags medelsnitt iaf. Det är en riktlinje alltså, inte något man måste sikta på att leva upp till.