• Jemp

Låta barnet slippa äta eller visa film

Kaga skrev 2020-12-11 21:24:21 följande:

Ja det låter bra i teorin.

Men om han tex bara äter en eller två tuggor av en macka till frukost sen ska han inte ha mer utan vara uppe o springa, ska jag då låta det vara och vänta tills lunch med att erbjuda mer mat? Eller ska jag testa igen på en stund o ägna massa till att truga? Hur länge kan han gå utan mat ytan att det blir farligt?

Om han då äter ingenting eller minimalt till lunch också?

Känns som de inte är bra för utvecklingen?

På kvällen om det var flera timmar sedan middagen så äter han ingenting på kvällen då visar jag någon film så han ska äta tänker att ett så litet barn kan man inte lägga för att sova på tom mage.

Det ska nog gå bra långt för att ett friskt barn äter farligt lite.

Vi trugar sällan. Äter utan skärmar, och äter tillsammans bortsett från vissa frukostar. Äter de inte så gör de inte. Kommer de på sen att de blir hungriga erbjuds de något såklart. Har slutat mata före ett års ålder.

Och vid bordet sitter man still. Barnstolar har ju en fördel där.

Sen, när ni lägger om vanorna nu kommer han säkerligen bli arg, som tvååringar gärna blir. Lite beroende på hur lätt han är att förbereda och resonera med såklart.
  • Jemp
    Kaga skrev 2020-12-11 21:38:00 följande:

Ja de gånger han accepterar barnstolen är ju bäst men det är sällan nuförtiden man får sätta ner honom där.

Men säg att man ska iväg och passa en tid, han äter inget eller minimalt till frukost, kan han verkligen gå till lunch utan mat efter en hel natt utan mat?

Men äter man då en senare frukost, kommer han ju inte vara hungrig till lunchen heller och allting blir förskjutet

Ta med en frukt.

Bättre att han lär sig börja känna efter hunger resp mättnad själv.
  • Jemp
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 12:22:30 följande:

Ja jag vill inte heller att det ska vara en massa spring men tänker att vår plutt är för liten för "om du lämnar bordet tar vi bort maten" än så länge. Det brukar funka ganska bra att få tillbaka honom och om det bara är väldigt lite kvar så är det ok att han lämnar utan att äta upp, men om han bara tagit ett par tuggor men har "ätit klart" så brukar det hänga ihop med att han vill gå och leka och då ser vi till att få tillbaka honom en stund till.

Vi har en regel om att man sitter kvar vid bordet tills alla är klara. Ibland får vi tjata mer än annars... Inga krav på att äta upp som sagt.

Kommer sen sonen (han är sämst på att äta) efter 30 min och säger att han är hungrig så erbjuder vi oss att plocka fram igen, samma mat förutsatt att det är nåt vi vet att han kan äta. För hans del handlar det mycket om att han hellre hade levt på smörgåsar.

Att ta bort maten är aldrig ett straff här, men om man börjar kasta runt den eller går från bordet så räknar vi med att de är klara.
  • Jemp
    mari123 skrev 2020-12-12 17:19:01 följande:

ALL respekt till dig och ditt barn. Min ingång i detta är kring maten. Jag tänker att en tvååring kan ha svårt att sitta still när det serveras middag eller lunch utan att hen har den minsta aning om att det betyder *typ* gurkstavar i keso" i flera timmar tills mamma låter mig äta ngt som gör mig mätt. Ett så litet barn förstår inte det. I min värld (aldrig gått på diet) så kan man steka en pannkaka och servera T OM med socker på ! till en hungrig liten unge......

Du verkar ha en konstig syn på grönsaker? Det är knappast något konstigt att bjuda sitt barn på grönsaksstavar i väntan på mat? Inte sjutton ställer jag mig och steker pannkakor MELLAN måltiderna.

Min 2.5åring pratar inte men kan delta i dialoger på annat sätt. Kompisarnas jämngamla pratade flytande redan för snart ett år sen. Båda förstår definitivt begreppet middag och att det snart är mat.
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film