• Anonym (grikk)

Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB

Är sedan flera år gravrättsinnehavare efter en nära anhörig och har sedan dess fått tre fakturaliknande utskick från ett företag som kallas Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB.

Om man inte är uppmärksam är det lätt att betala in en summa på ett antal hundra, misstänker att många gått på den här bluffen. De har tydligen fått uppgifter från kyrkogårdsförvaltningen vilket jag uppfattar som offentligt till vem som helst.

Finns det några fler här på FL som fått dessa utskick? Tycker det är väldigt obehagligt för de kommer antagligen lura ouppmärksamma personer på pengar, t.ex. äldre, dementa, m.m.

Lär inte vara sista gången man får detta.

• Svar på tråden Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB
  • Virriga Vera

Det är ju ett erbjudande om att sköta om gravarna, det står på deras hemsida och bör väl stå i medföljande brev.

• Anonym (Tom grav)

För en rimlig summa om ca 500 kr erbjuder de att ta hand om graven. Sätta några små blommor och kanske tänder ett ljus. Det skickas inte ut till dem som sköter om sin grav.

• Anonym (intressant)

Spännande soppa av mer eller mindre suspekta företag och siter när man börjar googla lite på företaget. :) 

• Disa35

Det här är en ren bluff, bara tänkt att lura folk på pengar.

Du kan med gott samvete riva och slänga deras fakturor åt helvete.

• Disa35
    Virriga Vera skrev 2020-12-11 11:52:07 följande:

Det är ju ett erbjudande om att sköta om gravarna, det står på deras hemsida och bör väl stå i medföljande brev.

Anonym (Tom grav) skrev 2020-12-11 11:56:05 följande:

För en rimlig summa om ca 500 kr erbjuder de att ta hand om graven. Sätta några små blommor och kanske tänder ett ljus. Det skickas inte ut till dem som sköter om sin grav.

Det gör kyrkogårdsförvaltningen billigare än så - det finns ingen specifik summa, det beror på hur stor graven är och vad som ingår i gravbrevet.

Det här från Gravskötsel etc är ren bluff.
  • Anonym (Taskigt)
    Anonym (Tom grav) skrev 2020-12-11 11:56:05 följande:

Tror du på riktigt att ett blufföretag går runt på kyrkogårdar och letar ovårdade gravar - och sedan skicka utskick till bara de anhöriga för just dessa gravar?? Snarare är det en dator som selekterat ut en lämplig målgrupp i register över avlidna. Tycker det var en taskig pik till trådstartaren.
  • Disa35
    Anonym (Taskigt) skrev 2020-12-11 12:32:01 följande:

Tror du på riktigt att ett blufföretag går runt på kyrkogårdar och letar ovårdade gravar - och sedan skicka utskick till bara de anhöriga för just dessa gravar?? Snarare är det en dator som selekterat ut en lämplig målgrupp i register över avlidna. Tycker det var en taskig pik till trådstartaren.

Varför inte?

Polisen varnar i dagarna för bluffmakare som tar betalt för Coronavaccin, eller för att gå före i kön för nämnda vaccin.
  • Anonym (Nina)
    Disa35 skrev 2020-12-11 12:39:50 följande:
    Varför inte? Polisen varnar i dagarna för bluffmakare som tar betalt för Coronavaccin, eller för att gå före i kön för nämnda vaccin.

Bluff (eller åtminstone oschysst marknadsföring), ja. Folk som går runt och letar ovårdade gravar, nej. Det är inte värt besväret att gå runt och kolla på kyrkogårdar. Det är mer lönsamt att bara skicka ut brev och hoppas på att någon sväljer betet.
  • Anonym (Tom grav)

Varför är det ett blufföretag? Antingen sköter du om din grav själv eller så får du anlita ett företag. De tar ungefär lika mycket som kyrkogårdsförvaltningen. Det är ju fantastiskt att man kan betala om man bor långt bort och sköter man det själv behöver man ju inte bry sig. 

Jag får ibland fakturor som jag skall betala om jag vill skänka till röda korset tex. Vill jag inte så låter jag bli men det är ju inte ett blufföretag för det.

• Disa35
    Anonym (Nina) skrev 2020-12-11 14:14:55 följande:

Bluff (eller åtminstone oschysst marknadsföring), ja. Folk som går runt och letar ovårdade gravar, nej. Det är inte värt besväret att gå runt och kolla på kyrkogårdar. Det är mer lönsamt att bara skicka ut brev och hoppas på att någon sväljer betet.

Jag hoppas verkligen att du har rätt, men jag skulle inte bli förvånad om det letas ovårdade gravar.
Svar på tråden Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB