• Mortiscia80

Smal inte längre ett ideal?

Idealet är ju en falsk bild som byggts upp av skönhetsindustrin. Smal har aldrig varit normen bland svenska kvinnor, nästan alla har lite former och nästan ingen ser ut som i tidningarna. Att man nålar in jackor på dockor (och modeller) har man redan gjort i flera decennier, det är därför kläderna inte ser likadana ut när man väl köper dem själv, och undrar vad det är för fel på ens kropp.

Att det nu ändras i tidningar, reklam osv har mer att göra med den acceptans som börjat komma för olika typer av kroppar och det är ju jätteskönt för oss allihop. Man är med body positive och visar lite mer bredd. Inte bland modellerna så mycket än men generellt. Tyvärr finns det också fortfarande en lång väg att gå, men jag vet att t ex Ellos söker nya modeller nu med "riktiga" kvinnor, alltså med normala kroppar, och det är ju jättebra.

• Mortiscia80

Jag tror att acceptans och preferens är två olika saker, men jag tror också att preferenser påverkas av det framhållna idealet och att det tar tid att vända en sådan skuta.

Vi har ju ett slags ideal i västvärlden och i andra delar av världen kan det skilja sig ganska mycket vad som anses attraktivt. Det tyder på nån slags kulturpåverkan. Sedan finns det också rent biologiskt vackra människor, alltså sådant som man forskat fram att har du just ansiktsdrag x och y anses du attraktiv av andra, men det är lite annat det.

• Mortiscia80

Kurvigt är snyggt! :) Det har det alltid varit. Titta på kvinnorna från 40/50/60-talet, det var annat det! Fast hellre vältränad än säckig i kroppen, det får man väl ändå säga, oavsett former i övrigt. Vältränad (lagom) tyder ju på friskhet och ur en biologisk synvinkel är det naturligtvis väldigt attraktivt.

• Mortiscia80
    Ekdahl skrev 2020-12-16 22:53:42 följande:
    Finns inget positivt med att det feta blir noem. Och det är definitivt inget naturligt med det. Ingen såg ut så här på stenåldern.
    Att ha former och vara fet är inte samma sak!
Svar på tråden Smal inte längre ett ideal?