• Anonym (Mini)

Ni som gjort AFU, hur gick det och när fick ni beslutet?

Jag söker erfarenheter från er som varit sjukskrivna för utmattning eller annan liknanade diagnos och gått igenom en AFU. Hur gick det för er? När fick ni beslutet på åtgärd/fortsättning efter utredningen? Hamnade ni hos Arbetsförmedlingen? Hur gick det där? Blev ni utförsäkrade? Kunde ni ta er tillbaks in i sjukförsäkringen?

Jag har själv varit sjukskriven på deltid i snart 3 år för utmattning. Har arbetat hela tiden i olika omfattning, mestadels 25% och 50%. Arbetar nu 50%. Har en fast heltidsanställning som förskollärare hos en privat arbetsgivare.

I somras initierade Försäkringskassan en AFU. Jag välkomnade denna som ett steg i att bättre förstå mitt rehabiliteringsbehov och ifall jag behövde prova annat arbete. Det har varit en kamp att få rätt rehabilitering och arbetsanpassningar men sen i somras känns det faktiskt som att jag landat och tillsammans med min läkare så är det nu planerat att jag ska prova arbeta 75% under våren.

Vet inte om det hör till saken men jag är tidigt gravid (vecka 11) vilket jag inte informerat om varken till Försäkringskassan eller enheten jag blir utredd på. Kan detta påverka negativt, i något steg?

Jag kommer innan jul att ha haft alla mina besök hos utredande enhet och undrar när jag kan förvänta mig beskedet från Försäkringskassan? Vad kan jag förvänta mig i övrigt? Vart hamnar jag om jag blir utförsäkrad? Behöver jag avsäga mig min heltidstjänst? Vilka möjligheter finns?

I detta läget vill jag inte vända mig till Föräkringskassan med mina frågor då de tidigare sagt att de inte kan diskutera "eventuella händelser". Tolkade det som att jag behöver vänta in beslutet efter utredningen för att ens kunna prata om vad som händer efteråt.

Tacksam för era erfarenheter!

Svar på tråden Ni som gjort AFU, hur gick det och när fick ni beslutet?