• Anonym (Undrar)

Covud-test, oreggat?

Beställde ett test till mitt barn från en läkarapp för runt två veckor sen. Det tog så lång tid på sig att komma att det inte var någon mening att ta det sen, så det lades in i medicinskåpet.

Nu är andra i familjen sjuka. Kan någon annan använda testet eller är det registrerat på barnet det beställdes till? Det ligger i en inplastad låda, dynamic code står det på.

• Svar på tråden Covud-test, oreggat?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 09:22:19 följande:

Och där står också att man får en särskild analyskod för att kunna se sina svar på webbsidan.

Ja, men så vitt jag kan se är det man själv som registrerar testet på en specifik person, inte att det måste vara på den man beställde testet till.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 09:28:04 följande:
    Ja, men så vitt jag kan se är det man själv som registrerar testet på en specifik person, inte att det måste vara på den man beställde testet till.
    Du kan ju inte regga ett test till en person där läkaren inte beställt provtagning.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 09:38:29 följande:

Du kan ju inte regga ett test till en person där läkaren inte beställt provtagning.

Men man kan ju beställa själv också utan läkarutlåtande.
  • Anonym (SSK)

Hej TS!
    Jag arbetar som sjuksköterska på en av dessa vårdappar.

Hos oss, oavsett vart du bor i landet, är Covid-19 testet registrerat på det personnummer som den sökande har. Har man sökt för barn är testet kopplat till barnets personnummer, har man sökt själv som vuxen är det kopplat till sitt eget personnummer. 

Även om du fyller i ett annat personnummer i den smittskyddsedeln du ska ha fått i testet (du skrev att det var från Dynamic Code) så är ändå testet kopplat till den sökandes personnummer från besöket i appen.

Detta är såklart hur det är hos oss, jag tror inte att det är annorlunda hos dom andra vårdapparna. Annars om du är osäker, skapa ett ärende till den vårdapp du var hos och fråga så kan du få hjälp direkt. 
    I den information vi skriver hos oss i chatten i samband med att någon beställer ett test så står det klart och tydligt att det inte kan användas av någon annan person. Du kanske kan logga in i vårdappen, gå in under tidigare besök och läsa igenom den information du fick där så står det nog säkert om det är kopplat till personnummer eller ej. 

Hoppas det hjälpte något!

• Anonym (SSK)

Men logga in på den app du var hos och fråga direkt hos dom, du får snabbast och mest korrekt svar där då det eventuellt kan vara olika.

• Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 09:42:33 följande:
    Men man kan ju beställa själv också utan läkarutlåtande.
    Jag tycker du fick ett väldigt tydligt svar i inlägg 34 :) 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (SSK) skrev 2020-12-07 09:49:28 följande:

Hej TS!

Jag arbetar som sjuksköterska på en av dessa vårdappar.

Hos oss, oavsett vart du bor i landet, är Covid-19 testet registrerat på det personnummer som den sökande har. Har man sökt för barn är testet kopplat till barnets personnummer, har man sökt själv som vuxen är det kopplat till sitt eget personnummer. 

Även om du fyller i ett annat personnummer i den smittskyddsedeln du ska ha fått i testet (du skrev att det var från Dynamic Code) så är ändå testet kopplat till den sökandes personnummer från besöket i appen.

Detta är såklart hur det är hos oss, jag tror inte att det är annorlunda hos dom andra vårdapparna. Annars om du är osäker, skapa ett ärende till den vårdapp du var hos och fråga så kan du få hjälp direkt. 

I den information vi skriver hos oss i chatten i samband med att någon beställer ett test så står det klart och tydligt att det inte kan användas av någon annan person. Du kanske kan logga in i vårdappen, gå in under tidigare besök och läsa igenom den information du fick där så står det nog säkert om det är kopplat till personnummer eller ej. 

Hoppas det hjälpte något!

Tack för ditt svar!
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 10:11:19 följande:
    Tack för ditt svar!

Det var så lite så!

Men för att vara på den säkra sidan, då jag inte vet om andra vårdappar gör annorlunda än hos den jag arbetar hos, så skapa ett ärende i appen och fråga! :) 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 09:54:47 följande:

Jag tycker du fick ett väldigt tydligt svar i inlägg 34 :) 

Och jag skrev innan det. Jag ville ha svar från de som på riktigt är insatta, inte bara massa gissningar. Nu har jag fått det och är glad för det.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (SSK) skrev 2020-12-07 10:13:09 följande:

Det var så lite så!

Men för att vara på den säkra sidan, då jag inte vet om andra vårdappar gör annorlunda än hos den jag arbetar hos, så skapa ett ärende i appen och fråga! :) 

Jag mailade :) försökte starta en chatt, men fick bara upp en robot där jag kunde välja förbestämda frågor och svar.

Vet du om jag kan använda det till barnet i fråga om hon skulle bli sjuk igen eller är det bara att slänga?
Svar på tråden Covud-test, oreggat?