Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Covud-test, oreggat?

Det ÄR registrerat på en viss person, det kan man inte utläsa av datummärkningen men så är det iaf. Ni måste beställa ett nytt åt rätt person.

• Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 07:47:03 följande:
    Hur vet du det? Det här är alltså inte såna där de åker runt med taxi och delar ut.
    Därför att en läkare har sagt det till mig.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:15:44 följande:
    Men gäller det alla test eller bara de som man får från tex 1177?

För de vet jag är personliga och har tagit sånt själv, men de här är inte samma.
    Det gäller naturligtvis alla test, annars vet man inte vilket test som är vems. Om du inte tänkt på det så gäller samma när du tar blodprov, sköterskan sätter en liten lapp på röret, det är en streckkod som är unikt kopplad mot dig så att de sedan vet exakt vem som tagit provet när det analyseras och svar ska skickas tillbaka.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:36:48 följande:
    Man registrerar ju själv, knappar in numret på flaskan och sitt personnummer, så var det med testet jag tog.
    Ja men det numret är redan kopplat till ditt barn i systemet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:37:56 följande:
    Men det kan man ju göra ändå, ingen vet ju vem som faktiskt tagit det när man gör det hemma.
    Visst kan du låta någon annan ta testet och skicka in, men hur smart är det att registrera ett provsvar på fel person....?
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:48:35 följande:
    Tror du iaf.

Hoppas på svar från någon som jobbar med att skicka ut just de testen.

Känns så slösigt att bara slänga, då är det bättre om någon som behöver kan använda det.
    Nej, jag tror inte, jag vet. Men lycka till att hitta någon som jobbar med att skicka ut coronatester på FL :)

Klart du ska slänga testet, det är obrukbart för både den som skulle ta det och för andra.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 09:11:11 följande:
    "Lyckatil
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 08:51:51 följande:

Nej, jag tror inte, jag vet. Men lycka till att hitta någon som jobbar med att skicka ut coronatester på FL :)

Klart du ska slänga testet, det är obrukbart för både den som skulle ta det och för andra.

"Lycka till"? Tror du att det är en annan art som jobbar med det eller?

Varför skulle det vara obrukbart?
    Testet är obrukbart eftersom om du skulle skicka in för samma barn så skulle det bli ogiltigt och det är registrerat mot just ert barn så ingen annan kan ta det. Om man skulle skicka in för samma barn så kommer det in alldeles för sent för att räknas mot första sjukdomstillfället och det finns inget registrerat inkommande test för andra sjukdomstillfället så då måste ni ändå ha ett nytt.
  • Anonym (K)

För att förtydliga: Den person som ska testas måste vara registrerad för testning i systemet. Det går inte att bara skicka in ett test och få ett provsvar.

• Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 09:28:04 följande:
    Ja, men så vitt jag kan se är det man själv som registrerar testet på en specifik person, inte att det måste vara på den man beställde testet till.
    Du kan ju inte regga ett test till en person där läkaren inte beställt provtagning.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 09:42:33 följande:
    Men man kan ju beställa själv också utan läkarutlåtande.
    Jag tycker du fick ett väldigt tydligt svar i inlägg 34 :) 
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 10:14:03 följande:
    Och jag skrev innan det. Jag ville ha svar från de som på riktigt är insatta, inte bara massa gissningar. Nu har jag fått det och är glad för det.
    Sån tur då att alla andra också råkade ha rätt ;)
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 10:29:50 följande:
    Jösses, är du en sån som säger "jag sa ju det!" i vardagen också? Jag är en sån där jobbig människa som inte har några problem med att erkänna öppet när jag har fel eller inte klarar av en sak. Den här gången visste jag helt enkelt inte eftersom de går att beställa privat utan läkarkontakt och ville ha svar från någon som jobbar med det.

Visst är det praktiskt att kunna fråga när man är osäker?
    Det är intressant att se dina reaktioner :) Var tacksam att du fått svar, och i fortsättningen kan du ju tänka att även vanligt folk kan sitta inne med korrekt svar istället för att bara förkasta dem. Och om du bara vill ha experter som jobbar inom ett visst område är det ju läge att nämna det redan i trådstarten så vi andra dumbommar kan gå vidare med våra liv och diskutera med folk som faktiskt uppskattar att få svar.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 10:52:45 följande:
    Om jag framstod som otacksam så ber jag om ursäkt för det, det var inte min avsikt. Vissa av svaren handlade om att test måste göras inom 90 minuter, att de ska hämtas etc, så därför var jag osäker på om ni förstod vad det var för test jag pratade om. Jag försökte bara förtydliga det och förklara varför jag själv var osäker.

Är inte första gången folk får en konstig uppfattning av mina svar, så jag vet inte om det är jag som uttrycker mig konstigt.
    Ja dåså. Jag tror att det är avfärdandet av de svar du får som signalerar otacksamhet. Och alla på FL har inte rätt! Långt ifrån.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 10:52:45 följande:
    Är inte första gången folk får en konstig uppfattning av mina svar, så jag vet inte om det är jag som uttrycker mig konstigt.
    Jo, ett par saker till du kan tänka på är ju hur man svarar tillbaka, både i ton och känslouttryck. Om man börjar bli spydig lär man t ex få ungefär lika i retur och folk som gör utrop etc (ja men herreguuud!) har man svårt att ta på allvar.

Du får fundera på vad som kan stämma in på dig eller inte.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 11:13:56 följande:
    Jag ser inte hur jag kan tolkas som spydig.

Jag har aspergers, det kanske spelar in.
    Aha! Ja en sådan diagnos kan försvåra saken. Det är så klart olika mellan individer men just svårighet med sociala signaler är något jag vet är väldigt vanligt då.

Jag har tittat på dina svar och det är väl känslan av att du förkastar och ifrågasätter på ett sätt som inte alltid uppfattas som nyfikenhet som kan förmedla en negativ inställning. Vissa av dina svar är faktiskt lite spydiga rent av. Sedan när du fått svar som du uppfattade som tillförlitligt skrev du att du inte ville ha gissningar, och det finns säkert de som gissat också, men långt från alla. Jag uppfattar flera av svaren som att de utgått från mer än bara vad personen tror. Man måste t ex inte arbeta inom sjukvården för att veta hur provregistrering går till.
  • Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2020-12-07 11:39:00 följande:
    Jag har nu läst TS alla svar pga ditt tjafsande om språket och hur TS formulerrar sig.

Jag håller verkligen inte med dig! Det enda man möjligen skulle kunna tolkas som spydigt är meningen "Jösses, är du en sån som säger "jag sa ju det!"...

TS är saklig och korrekt i sina svar med mök´jligt en enda undantagen mening. Men det beror på hur man själv tolkar det. Vill man bli kränkt så kommer man också att bli det oavsett hur förtsiktigt, sakligt, objektivt någon än formulerar sig.

För du glömmer en sak i ditt eviga tjafsande om osakliga saker som formuleringar. Hur du själv tolkar. Du glömmer helt ditt eget ansvar att inte tolka allt på ett offensivt sätt.

Varför drivs du av att ifrågasätta andra människor som person? Varför drivs du av att tolka allt så att du får "en negativ känsla" av andra skribenter?
    Varför ger du dina känslor kring andra såsom person så stort betydelse i det du läser?

Min känsla av dig är att du inte klarar av att skilja på sak och person. För du diskuterar person i en tråd som handlar om testning. Det är inte okey någonstans, inte ens enligt familjelivs regler.
    Kan du försöka bättra dig på detta område?
    Ja du får ju tycka vad du vill :) Det börjar redan med "Knappast...."-kommentaren och sedan det ständiga ifrågasättandet av svar efter svar tyder på en oemottaglighet, eller om man är vänlig kanske du vill kalla det vetgirighet...?

Orsaken att jag diskuterar "person" som du kallar det är för att ts verkade vilja veta hur det kommer sig att hen kunde uppfattas på ett visst sätt, det är inget hackande från min sida utan ett försök att vara hjälpsam. TS säger sig ju bli missförstådd ganska ofta, och då kan det vara värt för hen att tänka på hur hen uttrycker sig. Du kan ju hålla dig utanför sådant, för det är ju väldigt märkligt att du känner ett behov av att lägga dig i den saken.
Svar på tråden Covud-test, oreggat?