Inlägg från: Anonym (Lyx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lyx)

Acceptabel storlek på barnrum?

Det är lyx att ens kunna ha ett eget rum. Att ens tänka på att 10-12 kvm är litet är faktiskt löjligt. Finns lägenheter på 19 kvm där kök och badrum ingår i dessa. Hur tror du dessa personer löser det?

• Anonym (Lyx)
    hammarhajen skrev 2020-12-11 18:07:08 följande:

Tja, 2-3 skärmar per barn och 120 cm bred säng är väl knappast normen för tonåringar. Runt 9 kvm känns som gränsfall om man har lyxen att välja, tänker jag. En 90-säng, ett litet skrivbord (med plats för EN skärm) och någon sorts förvaring för i alla fall en del kläder (underkläder, pyjamas, t-shirts etc så de kan klä sig rimligt täckande helt privat)

Ne precis. Verkar som den nya standarden för tonåringar är extemt överdrivet. Vadå 120 säng? Allvarligt, jag skaffade en 120 när jag flyttade hemifrån enbart för att kunna sova två. Bra att barnen lär sig bo lite trångt. Städa oftare, den första bostaden är oftast inte stor. Mitt studentrum var inget att skryta med direkt.
  • Anonym (Lyx)
    Daimstruten skrev 2020-12-11 23:04:36 följande:

Jag fick 120-säng när jag var tonåring i början av 90-talet. Inte var vi några lyxlirare direkt. Helt vanlig medelklass i radhusområde. Bodde sen i studentkorridor med 90-säng. Var ju katastrof med 90-säng. Går ju knappt att vända på sig.

I dagsläget har inte vi nåt eget allrum för ungdomarna så dom sitter i sängen när dom har nån kompis på besök. Har ni andra ett eget allrum till barnen eller var umgås dom med kompisarna?

90 säng är standard att sova i. Har sovit flera gånger två i en 90 säng, till och med tre när de krisade. Sov i en 120 med min dåvarande sambo i 3 år.

Så jo, det är lyx att kunna sova och ha en 120 säng som tonåring. Var inte många som jag kände som hade det i gymnasiet. Vi trängdes i en 90 säng.

Blir jobbigt att sova på hotell och vandrarhem om man inte kan sova i en 90 säng. Till och med hotell med ett dubbelrum har två 90 sängar.
Svar på tråden Acceptabel storlek på barnrum?